Dåså. Det lät som en bra och kvalificerad gissning när den som väl skruvat flest Crafters på södra halvan av Stockholm uttalade sig, dessutom med viss övertygelse...
Nå, jag plockade bort EGR-kylaren, vilket är rätt snabbt gjort. Men jag tyckte det var en god idé att syna budet, så jag riggade och provtryckte. Vet inte vad den tål, men har tryckt 3 bar övertryck, och då är den helt tät.
Så var det med den teorin! Jag fullföljde dock äntligen och rev hela turboaggregatet, och med detta löst öppnade jag lågtrycksaggregatet. Varma sidan var ju inte kollad, och axeln går fint, men med ett svagt motstånd...
När jag öppnade turbinhuset så visade det sig att jag hade en rätt ful turbin - samt axelbrott...
Inga avlagringar vare sig av sot eller glykol.
Det som har ställt till det under felsökningen har nog varit att aggregaten i viss mån ligger i serie, och i viss mån parallellt. Och, regleringen mellan dem är fortfarande inte solklar. Uppenbarligen har högtrycksturbon gett skapligt laddtryck även när det egentligen är lågtrycksturbon som ska ladda...