Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

P0299 på 163 hk VW Crafter

19 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Mezzner (trådstartaren)

#16 » 20:23:31, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåså. Det lät som en bra och kvalificerad gissning när den som väl skruvat flest Crafters på södra halvan av Stockholm uttalade sig, dessutom med viss övertygelse...

Nå, jag plockade bort EGR-kylaren, vilket är rätt snabbt gjort. Men jag tyckte det var en god idé att syna budet, så jag riggade och provtryckte. Vet inte vad den tål, men har tryckt 3 bar övertryck, och då är den helt tät.
Så var det med den teorin! Jag fullföljde dock äntligen och rev hela turboaggregatet, och med detta löst öppnade jag lågtrycksaggregatet. Varma sidan var ju inte kollad, och axeln går fint, men med ett svagt motstånd...
När jag öppnade turbinhuset så visade det sig att jag hade en rätt ful turbin - samt axelbrott...
Inga avlagringar vare sig av sot eller glykol.
Det som har ställt till det under felsökningen har nog varit att aggregaten i viss mån ligger i serie, och i viss mån parallellt. Och, regleringen mellan dem är fortfarande inte solklar. Uppenbarligen har högtrycksturbon gett skapligt laddtryck även när det egentligen är lågtrycksturbon som ska ladda...
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


AN

#17 » 20:50:06, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar nog ungefär såhär. http://www.turbo.borgwarner.com/en/products/r2s.aspx
Finns en bra förklarande film längre ner på sidan.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Mezzner (trådstartaren)

#18 » 21:16:11, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, wastegaten sitter fel där. Bypassregulatorn finns inte, och egentligen kan man säga att wastegaten ersatts av ett spjäll mellan aggregaten (same, same..), som sitter nästan lika, men det finns sen en wastegate i turbinhuset pp högtrycksturbon. Lite lika, men ändå inte. Sen är påvsätt och vis aggregaten i fel ordning ser jag nu, det är högtrycksturbon som sitter med sin avgasturbin sist eller med direkt anslutning till avgassystemet. Kalla sidan är arrangerad så att lågtryck suger genom högtryckskompressorn.
Jag tycker dessutom att texten är förvirrad. Man konstaterar att man behöver en stor turbo för högt laddtryck, men för att få laddtryck på låga varv vill man hellre ha en liten. Sen beskriver de hur man leder avgaserna till den stora turbon på låga varv, och till den lilla på höga...
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#19 » 20:39:37, 26-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Epilog

Jag köpte ett nytt lagerhus med ny turboaxel, lagring och turbin och kompressorhjul. Balanserat och klart. Detta kostar ju ca en tiondel av komplett ny originalturbo. Melett var fabrikatet. Då bytte jag alltså inte det felfria grenröret, kompressorhus och avgasturbinhus, vakuumställdon. Jag rengjorde avgasturbinhuset från lite koksad sot, och konstaterade att det var helt oskadat och mycket tight mot det nya turbinhjulet.
Eftersom jag provtryckt EGR-kylaren bytte jag inte heller den. Bilen har efter detta gått perfekt. Bra bottendrag och sömlös övergång mellan lilla och stora turbon.

2 personer gillar det här inlägget.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates