Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Motor donator med långt slag? för ångmaskin bygge

62 inlägg • Sida 1 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 19:34:08, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag ska bygga en ångmaskin när jag får tid plats och rum :buga: jag håller på införskaffa de delarna jag behöver.
en motor med långt slag för bra vrid. då jag gett upp iden i pirincip på kompressor som har extremt klena ram och vevlager så har jag bestämt mig för diesel motor kraftiga ramlager vevlager och en robust konstruktion för att klara de stora vridet i en ångmaskin. Jag tror ni har bra koll på dieslar med långt slag.

Kan ni alla här lista upp motorer med långt slag över 95mm. bil/båtmotorer
de längsta jag hittat är en psa diesel: The 2.2 L (2179 cc) DW12 has a bore of 85 mm (3.3 in) and a stroke of 96 mm (3.8 in). Unlike the initial DW10 designs,

Jag har hittat en wolsvagen motor som heter 2.8 R4 12v TDI 92-116kW men kan inte hitta motorn någonstans på google :( vet ni något om denna?

så glad för förslag på bil dieslar med mest slag, inga v8 or eller såna 5 liters motorer osv, ska ork hämta den med min clio o lägga i bagaget. alternativt kärra.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Eje Forsmark

#2 » 21:00:19, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn sitter i LT35tdi -96-06
Vet inte var du bor men jag har en LT35 lång -00 med den motorn som står här motorn är rätt slut den går att dra igång och sen går den. Ryker kraftigt kall så det är fel på en. Startar sen några dagar på startmotorn för att sen behöva dras igång igen.
Tror inte det spelar någon roll till ditt bygge.
Hämtas till våren om du är intresserad. symbolisk summa någon tusing för hela bilen.
används just nu som förråd obesiktad och avställd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

wille_89_ (trådstartaren)

#3 » 21:11:02, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:Motorn sitter i LT35tdi -96-06
Vet inte var du bor men jag har en LT35 lång -00 med den motorn som står här motorn är rätt slut den går att dra igång och sen går den. Ryker kraftigt kall så det är fel på en. Startar sen några dagar på startmotorn för att sen behöva dras igång igen.
Tror inte det spelar någon roll till ditt bygge.
Hämtas till våren om du är intresserad. symbolisk summa någon tusing för hela bilen.
används just nu som förråd obesiktad och avställd


på allvar är de sant har du exakt den motorn med 101.6 mm i slag? då köper jag den,vart bor du så kommer jag hämtar den till våren :)
tack jag har letat hela kvällen ut hittat en enda bil med den motorn:(
Gör inget den inte startar ska bara använda en av vevarna då de ska bli en encyldrig uniflow double acting engine :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Eje Forsmark

#4 » 23:22:04, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska dubbelkolla motorbeteckning i dagsljus
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

bonnen513

#5 » 00:23:19, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fördel att göra den dubbelverkande istället för att använda alla fyra cylindrarna?
Tror även det blir svårt att få till detta med tvärstycket
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wille_89_ (trådstartaren)

#6 » 00:26:04, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok jag kollade upp motorn iaf:

2.5 R5 TDI 65-121kW engine configuration & engine displacement
inline five-cylinder (R5) Turbocharged Direct Injection (TDI) turbodiesel; 2,461 cubic centimetres (150.2 cu in); bore x stroke: 81.0 by 95.5 millimetres (3.19 in × 3.76 in), stroke ratio:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_diesel_engines
såverkar som den har 95mm i slag :( den ska heta


Four-cylinder PERKINS and MWM diesels
This section is about discontinued four-cylinder diesel engines, for current four-cylinder diesel engines, see list of Volkswagen Group diesel engines#Four-cylinder diesels.
The first engine was bought from Perkins while the latter was produced by MWM International Motores Brasil, and are the TCA 4.07 type

2.7 R4 D 48kW
identification
parts code prefix: 061; ID code: CG
engine configuration & engine displacement
inline four-cylinder (R4/I4) diesel (D); 2,702 cubic centimetres (164.9 cu in); bore x stroke: 92.0 by 101.6 millimetres (3.62 in × 4.00 in), stroke ratio: 0.91:1 - undersquare/long-stroke, 675.4 cc per cylinder, compression ratio: 21.0:1
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#7 » 00:41:31, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn satt i tidiga VW LT innan de fick VW 6:an.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

wille_89_ (trådstartaren)

#8 » 00:55:22, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Den motorn satt i tidiga VW LT innan de fick VW 6:an.

jasså? jag kan inte hitta den iaf kan ni hjälpa mig :(
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#9 » 01:41:53, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag en fråga har inte gtt upp än :) kom p åatt en 4 cylindrig motor är ju inte lagrad precis bredvid vevslängen på ena sidan som andra, på ena sidan är ju den direkt lagrad, men andra sidan så fortsätter ju en extra vevsläng för andra cylinder och efter den är den lagrad så motorn skulle bli sjukt obalancerad så verkar som bilmotor är uteslutet :(

men jag har inte gett upp har nu kommit på att en chopper motor är extremt långslagig och har grova dimensioner och luftkyld vilket gör den perfekt för uniflow dubbelverkande :)
de är en v motor men man kan svetsa ihop båda vevstakarna. och kör en cylinder , ska ha tvär stycke med.

Honda vtx chopper 1300 har 104 cm slag
Honda vtx chopper 1800 har 112 cm slag :) vevslängen och vevaxeln verkar väldigt grov och robust, vad tror ni :buga: :buga: nu är gnistan på topp igen. motorn finns billigt på ebay.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#10 » 01:49:24, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här ser ångmaskinen ut jag ska bygga vevaxeln ska modifieras till en kolvstång som ska svetsas fast på kolven, 2 kolvar ska svetsas med kolvkroppen inot, allts å2 kolvar i en så den blir dubbelverkade kolla bilden :) om jag vill ha kraftigare vevlager är de bara att montera rulllager. Bild

i Min Ångtråd projekt i snick snack kan ni följa om ni vill :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#11 » 11:15:35, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sett så representerar inte vridmomentet de stora krafterna som rör sig i en motor utan det är krafterna från "obalansen" som blir stora vid högre varvtal.
Jag skulle nog påstå att en luftkompressor är ett bättre utgångsläge än en bil motor. Du kommer inte att bryta av några vevar med ångtrycket.
- Däremot så leker du med nått som på en millisekund kan koka av dig all hud....ånga är inte att leka med.

4 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

63an

#12 » 11:53:12, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den risken finns nog inte han har ju 10 års vana med att spekulera :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

6 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Eje Forsmark

#13 » 13:55:22, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok
verkar ju inte aktuellt längre men motorn är iaf en 4cyl 2,8l tdi på 96kw
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

wille_89_ (trådstartaren)

#14 » 17:36:19, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:ok
verkar ju inte aktuellt längre men motorn är iaf en 4cyl 2,8l tdi på 96kw

jo om de är den vw r4 2.7 motorn jag syftade på som har 101 mm slag.
men vad jag har läst har denna tdi motorn bara 95mm slag :( kan du itne dubbelkolla de.?
enligt dom andra medlemmarna i min ångtråd så hade de små mini vev/ram lagren ingen chans av kraften från en ångmaskin att hålla. så jag tror luftkompressor är uteslutet :/ de blir ju inga högre varvtal än 1000 rpm i min ångmaskin så då borde väl chopper motor och en bil motor klara vridet :)?
Här har ni de extremt klena lagren byggda för ingen alls belastning. de är en atlas copco t5

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 17:52:59, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

en fråga man kan ju stroka en motor, är de kostsamt? de är väl att man svarvar ner lager banan några mm så att vevstaken försjuts till mer slag? de skulle va ett alternativ :) men de är väl mycket jobb? både vev och motorblock lager banor måste svarvas?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se