Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Motor donator med långt slag? för ångmaskin bygge

62 inlägg • Sida 3 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

torbjorn_forsman

#31 » 16:21:08, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:fretchi: för en given slagvolym brukar den motorn med längre slag ha bättre vridmoment men sämre maxefekt men det är IC motorer. Klassikern är 383cui versioner av CSB.


Motorn med längre slaglängd brukar lämna sitt maxvridmoment vid lägre varvtal. Men om effekten vid det varvtal där motorn ger max vridmoment är densamma, så får en kort- och en långslagig motor samma karaktär ändå, förutsättningen är bara att vardera motorn får arbeta med en utväxling som är lämplig för den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Toost

#32 » 16:48:34, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag fattar det rätt är den enda del du egentligen är ute efter vevaxeln ?
och du väljer lite till och från beroende på hur denna är lagrad.
Om du tänker tillverka resten av prylarna, varför inte tillverka även vevaxeln ?
Lagringen kan du dessutom göra med glidlager , de är om de smörjs rätt starkare är kul/ rullager.
Finessen med kullager är dels att de har låg friktion och att de funkar rätt ok även med lite tveksam smörjning.
Om du kikar på gamla ångmaskiner så är de ofta glidlagrade med synliga smörjkoppar, eller utvändiga oljeledningar för centralsmörjning.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#33 » 18:24:52, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:fretchi: för en given slagvolym brukar den motorn med längre slag ha bättre vridmoment men sämre maxefekt men det är IC motorer. Klassikern är 383cui versioner av CSB.

Fö är det wasting time att leta befintliga vevar och plocka bort vevstakar då balanseringen pajjas. Ett Deutzblock har fördelen att det är just ett vevhus med lösa cylindrar vilket i mina ögon skulle göra det enklare att mickla dit tvärstycken men visst, krångla till saker brukar vara ett bra sätt att aldrig lämna drömstadiet.

Nu varvar ju inte en vanlig liten ångmaskin mer än 1000 rpm så de ska nog inte va nåt problem
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#34 » 18:37:45, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Har du tittat på BM victor motorn jag tipsade dig i din ångmaskinstråd?

Två cylindrar 130 mm slag. Var den inte intressant?

jo jag är lite sugen på den? hur mycket massa tror ni de är i veven och vevslängen? blir de för tung, 100mm vore mest lämpligt men 130 kanske går. vart htitar jag en bm motor? letat lite
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#35 » 19:12:14, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Om jag fattar det rätt är den enda del du egentligen är ute efter vevaxeln ?
och du väljer lite till och från beroende på hur denna är lagrad.
Om du tänker tillverka resten av prylarna, varför inte tillverka även vevaxeln ?
Lagringen kan du dessutom göra med glidlager , de är om de smörjs rätt starkare är kul/ rullager.
Finessen med kullager är dels att de har låg friktion och att de funkar rätt ok även med lite tveksam smörjning.
Om du kikar på gamla ångmaskiner så är de ofta glidlagrade med synliga smörjkoppar, eller utvändiga oljeledningar för centralsmörjning.

nej är ute efter motorn så jag kan kapa ut den biten jag behöver ur blocket altlså för en cylinder vev och vevsläng lagrad på båda sidan resten bort, tror inte jag har möjligheter och resurser att tillverka en egen vevaxel har inga svarvar fräsar :( men en donator motor blir perfekt. ja glidlager är bäst såklart.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

toker

#36 » 19:42:48, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En motor byggd med glidlager behöver oljetryck och således en oljepump vanliga kullager klarar sig hyffsat med skvättsmörjning men oljepump går ju alltid ordna tex en Suzuki DR800 motor gissar jag har kullager till det mesta men det sitter ju en oljepump där borr 105 mm slag 90 mm slipper dela nån motor allt klart på en gång.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#37 » 21:22:53, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle de egentligen inte gå och bygga en mini ång motor av en turbo?
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

63an

#38 » 21:26:31, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ne, den ger för mycket/lite vrid beroende på RPM :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

wille_89_ (trådstartaren)

#39 » 21:55:26, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Ne, den ger för mycket/lite vrid beroende på RPM :skratta3:

den ger inget vrid alls,
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#40 » 22:01:49, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:En motor byggd med glidlager behöver oljetryck och således en oljepump vanliga kullager klarar sig hyffsat med skvättsmörjning men oljepump går ju alltid ordna tex en Suzuki DR800 motor gissar jag har kullager till det mesta men det sitter ju en oljepump där borr 105 mm slag 90 mm slipper dela nån motor allt klart på en gång.


jag har ju redan honda chopper motorn, med glidlager och pump inbyggd i motorn, de enda som återstår är om ramlagrena håller för ca 1000-2000nm utan växellåda. de är stora krafter. Tror ni de håller så kör jag på chopper motorn :)
De enorma vridmomentet en ångmaskin ger ställer stora krav på lagring, vet att ångmotorer hade kraftiga ramlager faktiskt rullager ofta.
kolla bilden va därf ja frågade om chopper motorn
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#41 » 22:57:04, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tittat något på ångmotortekniken i det tyska loket 19 1001? https://de.wikipedia.org/wiki/DR_19_1001
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#42 » 23:25:23, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har du tittat något på ångmotortekniken i det tyska loket 19 1001? https://de.wikipedia.org/wiki/DR_19_1001

nä men kan ni svara på frågan :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#43 » 23:54:42, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det svaret får du nog ta reda på själv då ingen här vet...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

perraiskogen

#44 » 19:29:22, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi lite snabbt räknar på en teoretisk motor med slag på 124 och borr på dia 100 så krävs det ca 41 bar i ångtryck för att nå dina 2000nm vilket då skulle ge en belastning på ca 3200kg på vevaxeln vid 90 grader efter tdc
Om du har ett borr på dia 200 klarar du dig med ca 10 bar, men belastningen är oförändrad( om jag nu inte räknat fel)
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

wille_89_ (trådstartaren)

#45 » 23:04:27, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

perraiskogen skrev:Om vi lite snabbt räknar på en teoretisk motor med slag på 124 och borr på dia 100 så krävs det ca 41 bar i ångtryck för att nå dina 2000nm vilket då skulle ge en belastning på ca 3200kg på vevaxeln vid 90 grader efter tdc
Om du har ett borr på dia 200 klarar du dig med ca 10 bar, men belastningen är oförändrad( om jag nu inte räknat fel)


de låter rimligt, stanley steamer hade 40 bar ångtryck och doble hade mellan 50-80 bar :) och 12 i slag båda
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se