wille_89_ skrev:fretchi skrev:Oavsett om lagringarna håller eller ej kommer du sannolikt få problem om du ska svetsa fast cylindrar i vevhuset och drev på vevaxeln. Normalt är inte de vanliga materialvalet i dessa applikationer särskilt svetsbara. I alla fall inte med vanliga garagemetoder. Svetsar du ihop såna grejer kommer de knappast vara raka efteråt heller så efterbearbetning typ slipning är mer eller mindre ett måste.
Jag skulle rekommendera att du skaffar t.ex. autodesk fusion 360 och lär dig rita CAD. Då kan du ju faktiskt rita upp en virtuell motor och se hur det kommer se ut, samt även skicka underlag till verkstäder eller vänliga själar med svarv och fräs, och kanske få detaljer tillverkade till vettigt pris.
autodesk, intressant, ingen cylinderska svetsas på vevhuset de blir ju tvärstycke mellan cylinder och vevhus. allt ska bultas på en stor platta/ram. bara kugghjul somska svetsas på veven men om jag på nåt sätt får till splineseni kugghjulet alternativt svetsar in en spline bit jag kapat ut från nåt ställe och svetsa in i kugghjulet vad är de ens för material i en vevaxel? smitt stål? mjuk/hårdstål? vanliga stål elektroder eller med en fluss funkar de=? vad tror ni om att tigga allt de verkar nog bäst, en kompis har en tigsvets. säg vilka elektroder jag behöver.
Normalt sitter det ett kugghjul på veven ofta på en splines axel svarva ner drevet och borra ur det som ska dit och svetsa ihop sen har du drivningen till veven.