Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Motor donator med långt slag? för ångmaskin bygge

62 inlägg • Sida 5 av 5
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

toker

#61 » 00:03:22, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
fretchi skrev:Oavsett om lagringarna håller eller ej kommer du sannolikt få problem om du ska svetsa fast cylindrar i vevhuset och drev på vevaxeln. Normalt är inte de vanliga materialvalet i dessa applikationer särskilt svetsbara. I alla fall inte med vanliga garagemetoder. Svetsar du ihop såna grejer kommer de knappast vara raka efteråt heller så efterbearbetning typ slipning är mer eller mindre ett måste.

Jag skulle rekommendera att du skaffar t.ex. autodesk fusion 360 och lär dig rita CAD. Då kan du ju faktiskt rita upp en virtuell motor och se hur det kommer se ut, samt även skicka underlag till verkstäder eller vänliga själar med svarv och fräs, och kanske få detaljer tillverkade till vettigt pris.


autodesk, intressant, ingen cylinderska svetsas på vevhuset de blir ju tvärstycke mellan cylinder och vevhus. allt ska bultas på en stor platta/ram. bara kugghjul somska svetsas på veven men om jag på nåt sätt får till splineseni kugghjulet alternativt svetsar in en spline bit jag kapat ut från nåt ställe och svetsa in i kugghjulet :) vad är de ens för material i en vevaxel? smitt stål? mjuk/hårdstål? vanliga stål elektroder eller med en fluss funkar de=? vad tror ni om att tigga allt de verkar nog bäst, en kompis har en tigsvets. säg vilka elektroder jag behöver.

Normalt sitter det ett kugghjul på veven ofta på en splines axel svarva ner drevet och borra ur det som ska dit och svetsa ihop sen har du drivningen till veven.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



wille_89_ (trådstartaren)

#62 » 01:23:33, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

precis de sitter ju ett drev där jag kan svarva ner o sen svetsa på kugghjulet på drevet.
kom på att ångmaskinen kommer bli hälften så stark som stanley steamer :( då med bara encylinder. funderar lite på lågtrycks cylinder men då skulle kolven behöva va enormt bred, ca 3 dm,
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se