Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Ställa in dieselpump på en Lombardini

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Avant (trådstartaren)

#1 » 09:23:09, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har precis införskaffat ett dieselelverk med en 6ld 435B1motor och det röker väldigt mycket, har läst manualen som ligger här och vad jag förstår så ska man justera på den övre skruven men hur vet man att man hamnar med blandningen?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Avant
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:00, 01-12-2015
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 520plus



torbjorn_forsman

#2 » 09:33:44, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att läsa på lite allmänt om dieselmotorteknik, och inse skillnaderna mellan en diesel och en ottomotor.
En ottomotor (alltså en motor med tändstift, som drivs på t ex gengas eller bensin), arbetar ju alltid med samma bränsleblandning, dvs det ska gå ungefär jämnt ut mellan bränsle och luft. Allt syre som motorn suger i sig vid en insugningstakt ska gå åt till förbränningen, men det får inte heller bli något oförbränt bränsle över.
En diesel å andra sidan arbetar alltid med stort luftöverskott. Det finns inget spjäll som begränsar hur mycket luft motorn kan suga i sig, och bränslemängden reglerar man för att få ut önskad effekt ur motorn. Minskar man bränslemängden, så minskar varvtalet tills lastens effektbehov har minskat så det går jämnt ut, och vice versa.

En allmän regel är att ALDRIG börja skruva på en dieselpump förrän man har uteslutit alla andra tänkbara felkällor i motorn. Och om det är ett direkt fel i pumpen, ska man inte försöka skyla över det genom att skruva på justeringar, utan då ska felet repareras istället.

Exakt vad för någonting är det som påverkas av den justerskruv du har hittat?
Och på vilket sätt ryker motorn? Färg och lukt på avgaserna mm? Är rökutvecklingen beroende på belastning, motortemperatur och varvtal eller ryker den alltid på samma sätt?
Verkar motorn gå jämnt på alla cylindrar eller kan det tänkas att någon av dem inte bidrar lika mycket till effekten som de andra? Om man inte har tillräckligt "motoröra" för att avgöra det på motorns gång, så är ett enkelt sätt att kasta snö på grenröret och se hur snabbt den smälter vid de olika avgasportarna, för att se om någon cylinder har avvikande avgastemperatur.
Har du provtryckt spridarna och kollat att alla har bra strålbild och korrekt öppningstryck? Gjort kompressionsprov?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Avant (trådstartaren)

#3 » 09:50:01, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang mina motorkunskaper så har jag skruvat Otto i 30-40år sedan är en Lombardini 6ld 435B1 en 1cyl diesel och den röker svart oavsett belastning eller motortemp, lättstartad kall som varm, går fint.
Men mina kunskaper är inte tillräckliga när det gäller justera en Lombardini motor så om någon pillat på en och kan komma med råd och tips är jag tacksam.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Avant
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:00, 01-12-2015
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 520plus

Ivar Risslén

#4 » 13:47:49, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag skulle börja med att kolla är att luftfiltret är okej, sedan skulle jag provtrycka spridarna för att kolla öppningstryck och spridningsbild.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rospigg

#5 » 16:49:06, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder bilder bilder!! :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

mathiast

#6 » 19:04:10, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryker den svart oavsett belastning och varvtal så är det inte maxmängden som är ditt problem.
Om inte luftintaget är begränsat av någon anledning så är provtryckning av spridarna en bra början.
Sedan ska insprutningspunkten vara rätt med
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Avant (trådstartaren)

#7 » 07:16:06, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tackar då är det bara att provtrycka spridaren som återstår.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Avant
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:00, 01-12-2015
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant 520plus


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se