Börja med att läsa på lite allmänt om dieselmotorteknik, och inse skillnaderna mellan en diesel och en ottomotor.
En ottomotor (alltså en motor med
tändstift, som drivs på t ex gengas eller bensin), arbetar ju alltid med samma bränsleblandning, dvs det ska gå
ungefär jämnt ut mellan
bränsle och
luft. Allt syre som motorn suger i sig vid en insugningstakt ska gå åt till förbränningen, men det får inte heller bli något oförbränt bränsle över.
En diesel å andra sidan arbetar alltid med stort luftöverskott. Det finns inget spjäll som begränsar hur mycket luft motorn kan suga i sig, och bränslemängden reglerar man för att få ut önskad effekt ur motorn. Minskar man bränslemängden, så minskar varvtalet tills lastens effektbehov har minskat så det går jämnt ut, och vice versa.
En allmän regel är att ALDRIG börja skruva på en dieselpump förrän man har uteslutit alla andra tänkbara felkällor i motorn. Och om det är ett direkt fel i pumpen, ska man inte försöka skyla över det genom att skruva på justeringar, utan då ska felet repareras istället.
Exakt vad för någonting är det som påverkas av den
justerskruv du har hittat?
Och på vilket sätt ryker motorn? Färg och lukt på avgaserna mm? Är rökutvecklingen beroende på belastning, motortemperatur och
varvtal eller ryker den alltid på samma sätt?
Verkar motorn gå jämnt på alla cylindrar eller kan det tänkas att någon av dem inte bidrar lika mycket till effekten som de andra? Om man inte har tillräckligt "motoröra" för att avgöra det på motorns gång, så är ett enkelt sätt att kasta snö på grenröret och se hur snabbt den smälter vid de olika avgasportarna, för att se om någon cylinder har avvikande avgastemperatur.
Har du provtryckt spridarna och kollat att alla har bra strålbild och korrekt öppningstryck? Gjort kompressionsprov?