Sida 1 av 1

Ställa in dieselpump på en Lombardini

InläggPostat: 09:23:09, 11-02-2019
av Avant
Hej har precis införskaffat ett dieselelverk med en 6ld 435B1motor och det röker väldigt mycket, har läst manualen som ligger här och vad jag förstår så ska man justera på den övre skruven men hur vet man att man hamnar med blandningen?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ställa in dieselpump på en Lombardini

InläggPostat: 09:33:44, 11-02-2019
av torbjorn_forsman
Börja med att läsa på lite allmänt om dieselmotorteknik, och inse skillnaderna mellan en diesel och en ottomotor.
En ottomotor (alltså en motor med tändstift, som drivs på t ex gengas eller bensin), arbetar ju alltid med samma bränsleblandning, dvs det ska gå ungefär jämnt ut mellan bränsle och luft. Allt syre som motorn suger i sig vid en insugningstakt ska gå åt till förbränningen, men det får inte heller bli något oförbränt bränsle över.
En diesel å andra sidan arbetar alltid med stort luftöverskott. Det finns inget spjäll som begränsar hur mycket luft motorn kan suga i sig, och bränslemängden reglerar man för att få ut önskad effekt ur motorn. Minskar man bränslemängden, så minskar varvtalet tills lastens effektbehov har minskat så det går jämnt ut, och vice versa.

En allmän regel är att ALDRIG börja skruva på en dieselpump förrän man har uteslutit alla andra tänkbara felkällor i motorn. Och om det är ett direkt fel i pumpen, ska man inte försöka skyla över det genom att skruva på justeringar, utan då ska felet repareras istället.

Exakt vad för någonting är det som påverkas av den justerskruv du har hittat?
Och på vilket sätt ryker motorn? Färg och lukt på avgaserna mm? Är rökutvecklingen beroende på belastning, motortemperatur och varvtal eller ryker den alltid på samma sätt?
Verkar motorn gå jämnt på alla cylindrar eller kan det tänkas att någon av dem inte bidrar lika mycket till effekten som de andra? Om man inte har tillräckligt "motoröra" för att avgöra det på motorns gång, så är ett enkelt sätt att kasta snö på grenröret och se hur snabbt den smälter vid de olika avgasportarna, för att se om någon cylinder har avvikande avgastemperatur.
Har du provtryckt spridarna och kollat att alla har bra strålbild och korrekt öppningstryck? Gjort kompressionsprov?

Re: Ställa in dieselpump på en Lombardini

InläggPostat: 09:50:01, 11-02-2019
av Avant
Ang mina motorkunskaper så har jag skruvat Otto i 30-40år sedan är en Lombardini 6ld 435B1 en 1cyl diesel och den röker svart oavsett belastning eller motortemp, lättstartad kall som varm, går fint.
Men mina kunskaper är inte tillräckliga när det gäller justera en Lombardini motor så om någon pillat på en och kan komma med råd och tips är jag tacksam.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ställa in dieselpump på en Lombardini

InläggPostat: 13:47:49, 11-02-2019
av Ivar Risslén
Det jag skulle börja med att kolla är att luftfiltret är okej, sedan skulle jag provtrycka spridarna för att kolla öppningstryck och spridningsbild.

Re: Ställa in dieselpump på en Lombardini

InläggPostat: 16:49:06, 11-02-2019
av rospigg
Bilder bilder bilder!! :thummar:

Re: Ställa in dieselpump på en Lombardini

InläggPostat: 19:04:10, 11-02-2019
av mathiast
Ryker den svart oavsett belastning och varvtal så är det inte maxmängden som är ditt problem.
Om inte luftintaget är begränsat av någon anledning så är provtryckning av spridarna en bra början.
Sedan ska insprutningspunkten vara rätt med

Re: Ställa in dieselpump på en Lombardini

InläggPostat: 07:16:06, 13-02-2019
av Avant
Ok tackar då är det bara att provtrycka spridaren som återstår.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk