Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Diesel som parafinerar

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

forddaniel (trådstartaren)

#1 » 18:41:08, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kvar en del äldre diesel som inte är av vinterkvalité. Dieseln är typ 35-40 år gammal. Den går utmärkt i min Ford jordbrukstraktor sommartid, men vintertid så vill det fälla ut paraffin i filtret. Detta var ju tidigare ett känt fenomen och det finns en tydlig nedre temperaturmässig brytpunkt när "sommardiesel" inte ska användas. Vet/minns någon vid vilken temperatur paraffinen fäller ut?

1 person gillar det här inlägget.
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera



Michael Meier

#2 » 19:34:02, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt svar på din fråga, grumlingen börjar vid minus fyra grader C..

Edith,
CFPP = Cold Filter Plugging Point.
CP = Cloud Point.
PP = Pour Point.

Men du frågar efter PP eller CFPP värdet, typ när det blir tätt i filter och ledningar, och där har jag enbart en gissning på minus 18 grader C, men Pour Point värdet är ju lite svävande utanför labbmiljön.
Senast redigerad av Michael Meier 06:55:11, 14-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

forddaniel (trådstartaren)

#3 » 22:10:13, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tack. Vet du något om temperatur för reversering. Är det kört när det väl fält ut i filtret eller räcker det med ett besök i varmgarage typ +10°C
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera

torbjorn_forsman

#4 » 22:45:39, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att värma filtret i så fall. En snygg lösning är den som man hittar på Peugeot personbilsdieslar från 90-talet, där bränslefilterburken är hopbyggd med motorns termostathus så att filtret värms av kylvattnet.

Normal dieselolja paraffinerar omedelbart när den kommer under gränstemperaturen, och klarnar också omedelbart när den värms. Precis som matolja gör i kylskåpet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#5 » 22:52:36, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju att späda med motorfotogen men minns inte procent i alla fall gjorde de så på 40-50 talet! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Trondos

#6 » 00:33:42, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det norske forsvaret kjører mange av sine dieselbiler og lastebiler på Nato F34 drivstoff, flyparafin (Jet A1 på sivilt) med smøremiddel.
Jeg har hørt de som påstår at parafin med 2% totaktsolje gjør samme nytten. Jeg fikk et 200 liters fat med parafin fra en tante som hadde en ødelagt parafinkamin i stuen, hun monterte L/L varmepump. :D
Jeg holder på å bruke opp dette i traktoren min, Ford 3600. Jeg blander ca 40% parafin, resten diesel. Hittil har dette gått helt fint, men ingen garantier gis. :mrgreen:
Men kan forsvaret kjøre en VW 2.0 TDI på F34, går det nok helt fint å blande inn parafin i brenslet til en dieselmotor fra 1970-1980 tallet. ;)

https://www.tu.no/artikler/moller-fikk- ... net/459850

Han forteller at det er svovelinnholdet som gjør at F-34 gir den karakteristiske stramme parafinlukta mange har kjent på flyplasser. F-34 er jetfuel som er tilsatt smøremiddel som sørger for smøring til de delene av dieselmotoren som behøver det.

– Motorteknisk vil også en Euro 6-motor med siste skrik av innsprøytningssystem være happy med F-34, men drivstoffet ville altså tatt livet av alle komponentene bak motoren. Der befinner det seg en liten kjemisk fabrikk. Det er også slik at F-34 gir noe redusert effekt og økt forbruk sammenlignet med annen diesel, sier Skårdalsmo.


NATO F34: https://prodepc.blob.core.windows.net/e ... rosine.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Ivar Risslén

#7 » 03:14:00, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var vanligt att de använde lysfotogen i diesel förr för att det inte skulle paraffinera. Det jag har hört är att lysfotogen skulle fungera bättre än motorfotogen för att förhindra sommardiesel att paraffinera.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se