Det norske forsvaret kjører mange av sine dieselbiler og lastebiler på Nato F34 drivstoff, flyparafin (Jet A1 på sivilt) med smøremiddel.
Jeg har hørt de som påstår at parafin med 2% totaktsolje gjør samme nytten. Jeg fikk et 200 liters fat med parafin fra en tante som hadde en ødelagt parafinkamin i stuen, hun monterte L/L varmepump.
Jeg holder på å bruke opp dette i traktoren min, Ford 3600. Jeg blander ca 40% parafin, resten diesel. Hittil har dette gått helt fint, men ingen garantier gis.
Men kan forsvaret kjøre en VW 2.0 TDI på F34, går det nok helt fint å blande inn parafin i brenslet til en dieselmotor fra 1970-1980 tallet.
https://www.tu.no/artikler/moller-fikk- ... net/459850Han forteller at det er svovelinnholdet som gjør at F-34 gir den karakteristiske stramme parafinlukta mange har kjent på flyplasser. F-34 er jetfuel som er tilsatt smøremiddel som sørger for smøring til de delene av dieselmotoren som behøver det.
– Motorteknisk vil også en Euro 6-motor med siste skrik av innsprøytningssystem være happy med F-34, men drivstoffet ville altså tatt livet av alle komponentene bak motoren. Der befinner det seg en liten kjemisk fabrikk. Det er også slik at F-34 gir noe redusert effekt og økt forbruk sammenlignet med annen diesel, sier Skårdalsmo.
NATO F34:
https://prodepc.blob.core.windows.net/e ... rosine.pdf