Värmaren köptes hos den lokala Söderberg&Haak återförsäljare .
Har pratat med en tekniker på Dieselmotor Nordic som importerar Deutz industri dieslar. Dom säger att värmaren ska monteras i blocket i en plugg ( " frostpluggar") på motorns vänstra sida lite nedanför framför
avgas grenröret . Då funkar den säger dom . Har även fått ett art nr på en Defa element .
Mätte även eluttaget när det första elementet dog i vintras 230v . Kör
motorvärmare till två maskiner till från samma
säkring som funkar .
Hur kan det bli att nollan fattas och att jag kan få 400v i vägg uttaget, har aldrig varit med om det ännu.
Tycker inte att det har låtit speciellt mycket om elementen. Har vid något tillfälle haft värmarn på många timmar men inte upplevt att blocket blivit varmt,precis som likadant på alla andra motorer som jag kommit i
kontakt med.
Livslängden på elementet , på våran gamla last maskin behöll vi elementet när vi bytte motor. Ca 7000 timmar på den maskinen
Pratade med en tekniker hos KGK, om livs längden på värmare , fick då förklaringen att det inte är timmarna som sliter värmaren utan antalet uppstarter av elementet.
Jag lutar åt att placeringen uppifrån och ned inte är så lyckat, och att det på något magiskt sätt kan bli en luftficka där och då överhettar elementet. Och lösningen för mig är att sätta en värmare i blocket.
Det jag tycker är att det är surt att köpa två element som gått sönder, som kanske beror på att placeringen som en värmar leverantör rekommenderar inte är lyckad.
Göran i Björnarbo