Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Placering av motorvärmarelement ev.problem

12 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 11:36:41, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bränt två motorvärmar element på våran Merlo med Deutz motor TCD 2012L 04 2V.
Det första funkade i två år den andra i 14 dagar.
Placering syns på bild .

Bild
Har fått till svar av KGK ( dom sköter reklamations ärenden av Calix produkter)
att motor värmar elementen överhettat inte fått kylning . Är väldigt frågande till att det ska hända efter två år 1500 timmar att det bildas en luftficka i blocket , motorn har gått 5000 timmar det är inga reparationer eller arbeten utförda på kylsystemet sedan vi köpte maskinen ( bort sett från element monteringarna).
Vad har jag missat?
Några tankar kring detta?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



63an

#2 » 12:16:50, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut! Har nu funderat å kom fram till att DU inte lever i en bekymmersfri värld :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#3 » 12:19:58, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mycket avlagringar i kylsystemet?
Kan det tänkas att något fel i elinstallationen (t ex nollsläpp) har gjort att motorvärmaren fick för hög spänning (400 V istället för 230 V), eller att den nya värmaren var avsedd för en annan nätspänning (t ex 120 V för USA)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#4 » 12:32:29, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Defa om de har samma plats som de rekommenderar att montera värmaren på.
Montera ett tidur så att du inte har värmaren i drift mer än 2-3 timmar ibland så räcker det med en halvtimme eller timme så är motorn tillräckligt varm för att starta lätt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

David, Luleå

#5 » 14:03:30, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har valt Calix till bilarna när jag monterat motorvärmare. Fördelen mot Defa är att calix ofta har värmare som värmer vattnet istället för små utanpåliggande oljevärmare som Defa kör med.

På min alfa 159 är elementet av slangvärmartyp och sitter just utanför nedre anslutningen till kylaren (Calix). Den brann efter två år. Ingen garanti tid kvar. Nästa hade jag ett år innan den gick sönder. "för lite vatten i systemet elementet är bränt" ingen garanti. Den tredje började jag lyssna på och upptäckte att den lät som en vattenkokare efter 4-5 timmar så jag sätter inte i sladden på jobbet på morgonen längre utan petar i den på eftermiddagen. Samma hemma. Ser till att aldrig låta den stå hela nätter utan är extra noga med att ha timer jämt. Nu har den hållit i 5 år. Tror det är en miss i konstruktionen av kalix att det cirkulerar för lite vatten runt den och det börjar koka.

På Audin skulle jag köpa värmare. Calix för att värma vattnet. Detta är också en typ av slangvärmare som sitter vid oljekylaren på en ca 20mm slang. Här fanns det två modeller att välja på. Med termostat eller utan termostat 100:- billigare. Försäljaren ville att jag skulle välja vilken jag ville ha, Jag frågade honom varför det finns två olika. "jo, den utan termostat brukar brinna om den går för länge" Men då tar jag ju självklart den med termostat. Varför finns den andra ens kvar i sortimentet???

Kan du ha nåt liknande fel? För mycket effekt i ett för kort element? Jämför jag Alfan159ans ca 5 cm långa element på 450 w mot det jag hade i alfa 156an tidigare så var det nästan 20cm (10 cm fram och tillbaka i toppen) långt med samma effekt. Klart att det korta elementet måste vara känsligare.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Jonas Ryrfeldt

#6 » 14:33:57, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I truckar jag skruvar med har vi liknande Deutz motorer men där sitter motorvärmarna direkt i blocket, i en "frostplugg". Är nog betydligt gynnsammare för livslängden. Brukar nog hänga med 5-6000 timmar, i snitt, om jag gissar lite. Går det inte att montera så i din Deutz också?

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 15:25:44, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmaren köptes hos den lokala Söderberg&Haak återförsäljare .
Har pratat med en tekniker på Dieselmotor Nordic som importerar Deutz industri dieslar. Dom säger att värmaren ska monteras i blocket i en plugg ( " frostpluggar") på motorns vänstra sida lite nedanför framför avgas grenröret . Då funkar den säger dom . Har även fått ett art nr på en Defa element .
Mätte även eluttaget när det första elementet dog i vintras 230v . Kör motorvärmare till två maskiner till från samma säkring som funkar .
Hur kan det bli att nollan fattas och att jag kan få 400v i vägg uttaget, har aldrig varit med om det ännu.
Tycker inte att det har låtit speciellt mycket om elementen. Har vid något tillfälle haft värmarn på många timmar men inte upplevt att blocket blivit varmt,precis som likadant på alla andra motorer som jag kommit i kontakt med.
Livslängden på elementet , på våran gamla last maskin behöll vi elementet när vi bytte motor. Ca 7000 timmar på den maskinen
Pratade med en tekniker hos KGK, om livs längden på värmare , fick då förklaringen att det inte är timmarna som sliter värmaren utan antalet uppstarter av elementet.
Jag lutar åt att placeringen uppifrån och ned inte är så lyckat, och att det på något magiskt sätt kan bli en luftficka där och då överhettar elementet. Och lösningen för mig är att sätta en värmare i blocket.
Det jag tycker är att det är surt att köpa två element som gått sönder, som kanske beror på att placeringen som en värmar leverantör rekommenderar inte är lyckad.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#8 » 16:53:20, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är märkligt att i grunden samma typ av rörvärmeelement tål hur många tillslag som helst och överlever flera tiotals år då de sitter i t ex elpannor, varmvattenberedare eller kaffebryggare, men inte då de används som motorvärmare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jonas Ryrfeldt

#9 » 16:57:37, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyssna på killarna på Diesel Motor Nordic :thumme: Duktiga killar :thumme:
Finns även ett Calix element som passar om du hellre vill ha det, har nog art.nr på det i en annan dator.

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

G-son

#10 » 19:32:19, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är märkligt att i grunden samma typ av rörvärmeelement tål hur många tillslag som helst och överlever flera tiotals år då de sitter i t ex elpannor, varmvattenberedare eller kaffebryggare, men inte då de används som motorvärmare.

Stor skillnad på mängden vibrationer dom utsätts för.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stridis2

#11 » 23:04:43, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I många fall är det även stor skillnad på hur långa elementen är per effektenhet. Jag har också fått för mig att kvalitén på rörelement varierar ganska mycket även inom samma batch.

Åter till TS problem. En lösning kan kanske vara en extern, slangmonterad motorvärmare med pump. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman (trådstartaren)

#12 » 10:03:43, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorvärmar problemet i det här fallet har två delar .
1.Hur värmaren ska vara monterad . Det har grabbarna på Dieselmotor Nordic berättat för mig. I en plugg långt fram på motorns vänstra sida nedan för grenröret så hur det ska vara har jag fått reda på,
2. Mitt problem efter kontakten med Dieselmotor Nordic ,är att jag blir mer grinigare och elakare ju närmare jordgubbs tillståndet som jag kommer . Och jag är just nu gring för att jag känner mig blåst av Calix , dom säger att de elementen har gått torra och att det inte är materal fel det resonemanget köper jag . Däremot anser jag att det är att problem att Calix lösning inte fungerar och kunden ska betala för produkten ändå, med det resonemanget kan man inte komma tillrätta med problem som uppstår. Calix genom KGK har inte talat om hur problemet ska lösas bara att dom tar inte reklamationen. Sånt gör mig lömsk.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

7 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se