Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

David Brown 880 - nybörjare utan kunskap

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

nuttberg (trådstartaren)

#1 » 20:11:36, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allesammans, Victor var namnet, ny på forumet och ny ägare till en 1966 David Brown 880
Jag fick traktorn till ett fint pris, har länge velat köpa mig en jordbrukare till att klippa gräs och underlätta arbetet med att odla potatis
Nu till problemen, jag kan inte hitta någon sprängskiss på nätet, kylaren har pajat och en ny är på ingång,

Topp kylarslangen ser ut att vara kladdig av motorolja, samt "luftrenarn/luftfilter-pumlan" som sitter framför kylaren.
Hur tusan är det möjligt? På toppen sitter något som ser ut som en övertrycksventil, och från denna ventil går det en tunt rör till pumlan som sitter framför kylaren, denna är också rejält kladdig av motorolja,
Är det som det skall vara, vad fyller ventilen för funktion, samt hur kan jag hitta felet till det som ser ut att vara motorolja i kylarslangen.

Vore tacksam för ett svar, det verkar vara många kunniga maskinägare här på forumet, kul att få ta del av tips o tricks.
Vet inte om jag placerat tråden i rätt underforum, har lite svårt att navigera mig på forumet
Tack på förhand,
Victor
nuttberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 20-03-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880



D13A

#2 » 21:50:20, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla om du har olja i kylvatten har du det får du kolla på topp och toppackning, ibland kan man få en svart kletigmassa i insidan på kylarslang om fel glykol använtsa eller diesel hamnat i kylsystemet blir då ej hal mellan fingrarna när man känner på den utan snare kletig
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

torbjorn_forsman

#3 » 07:51:51, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en hel del dokumentation om David Brown under Downloads, kolla där om du hittar något specifikt.
Det låter som om ventilen och röret från toppen skulle kunna vara någon slags sluten vevhusventilation, och den borde i så fall finnas beskriven i en verkstadshandbok för motorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nuttberg (trådstartaren)

#4 » 21:10:23, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla tiders, tack för era svar. Får leta under downloads
nuttberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 20-03-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880

rospigg

#5 » 21:27:13, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta gärna en bild på godsakerna under huven så får du mer exakt information
(nu säger jag inte att de tips du fått är svammel!!)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se