Har nu börjat så smått med programmering och framför allt försökt förstå reglertekniken bakom dels en variabel högtrycksventil och dels en mängdregleringsventil som skall jobba mer eller mindre ihop. Men först en liten förklaring på hur jag tror det funkar, bör funka i alla fall... Grundtanken är att kunna spruta in rätt mängd under ett visst antal vevaxelgrader, noga förutbestämt med hänsyn till tystgång, avgaskrav, minsta förbrukning mm. Men det finns en del problem. När motorn går sakta, typ start och tomgång så behövs det egentligen bara ett visst förtryck i railen ca 200 Bar och mängdreglerventilen kan stå opåverkad. (Opåverkad så ger denna mängdreglerventil max mängd och ger således mindre mängd allteftersom man pulsbreddsmodulerar (PWM) den). Däremot så måste högtrycksreglerventilen påverkas, den stänger railens utlopp när den strömsätts och den är också PWM-styrd. Frågan är om man kan styra den med en fast PWM och så få ett motsvarande
tryck innan den börjar läcka förbi eller om man måste styra den i små "skurar" av PWM? Hur stor är risken att dieseln börjar skära ut material ur ventilkäglan? (jämför med vattenskärning, ja det kanske inte är vattnet som skär utan sanden i den?)
Om man nu har löst trycket för stunden så är nästa grej, mängden som skall pumpas igenom railen. Där verkar det som att man kan köra mängdregleringsventilen helt opåverkad och på så sett värma upp soppan och sen när soppan är lagom varm så börjar man strypa tillflödet i railen så det passar den förbrukande mängden hyfsat väl och på så vis drar högtryckspumpen mindre effekt från motorn samtidigt som det genereras mindre
värme rent allmänt. Detta innebär att jag kan skippa hela dess reglering nu i början och istället sikta på resten. Insprutningen då? Vid startvarv så tänkte jag bara köra
spridare x on vid 12-15 grader innan övre dödpunkt och sen köra till 0:an och på så sett få igång den (samma tider som jag kör i dag på PD-dieseln) Så fort jag kommer över 300 rpm så måste jag själv lösa förinsprutningen (pilotinjection). Så, inför varje insprutningstillfälle så är det först x tid förinsprutning sen x tid pause, sen x tid huvudinsprutning som bör vara avslutad innan övre dödpunkt. Detta har jag nog redan löst, jag tar dels min gamla lösning från PD-diesel och dels lägger jag till förinsprutningstiden och pausetiden (dom är varierande) Sen så måste railtrycket öka allteftersom varvtalet ökar för ju fortare motorn snurrar ju kortare tid har man på sig att spruta in soppa. Högre tryck ger mer soppa per tidsenhet. Jag har gjort en liten lösning på detta så högtrycksventilens PWM följer varvtalet. Sen måste ju (bör?) trycket mätas också, där kan det nog bli ett problem... Högtryckspumpen på denna CR-diesel är tvåcylindrig och pumpar bara när det ändå är dags för någon spridare att öppna. Mitt ev problem är att jag kan inte läsa tryckgivarens analogvärde precis under insprutningsfasen då ECU:n är fullt upptagen med att styra x spridare. Jag funderar på att bygga någon slags rc-krets för detta och sen läsa värdet lite senare, typ 200-400 uS senare, detta borde vara lösbart... Men jag tror inte det är nödvändigt att kontrollera trycket hela tiden utan det borde gå att ha ett väl avvägt värde som följer varvtalet helt enkelt, jag bör få igång den i alla fall..? Sen ang förinsprutningen så kan jag nog inte ha den över 2000-2500 RPM men det verkar ju inte bilarna ha heller. Så min största fråga är just om den här högtrycksreglerventilen (HPCV High
Pressure Control Valve), klarar den att bara helt fräckt PWM:as så den får helt enkelt olika stark
ventilkägla eller???