Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Bygga ännu en ECU till en VW CR-dieselmotor

210 inlägg • Sida 4 av 14
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Janson1 (trådstartaren)

#46 » 22:13:28, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag blev det inkopplat. Alltihopa, bränslesystem, ECU-system och startsystem, se bild:
Bild
Det börjar närma sig en start, ett försök till start i alla fall... Jag kan se på ECU:n att den tycker inte om vevaxelpulserna, jag misstänker att den inte har 2 tänders lucka utan någon annan avart? I morgon (om tid finnes) skall jag kolla med oscilloskopet så alla utsignaler från givarna är rätt och riktiga. Det jag hann testa idag är att starten går och batteriet är kasst. H4-lampan är för att spara spridarna om ECU:n får ett tuppjuck och vägrar stänga av spridaren, dels så sparar det själva spridaren från att brinna upp, dels så ser jag det i tid och dels så tror jag motorn stannar av sig själv då det inte finns spänning kvar för att fortsätta gå på tre cylindrar?

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#47 » 09:52:45, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog mig en närmare titt på pulseriet från vevaxelns pulshjul. Jag har två typer, det ena pulshjulet är av plåt och har 30-2 +30-2 tänder men luckan är ingen lucka utan dubbeltänder? Knepig lösning som ger knepig utsignal. Det andra pulshjulet är metall innerst och har sen "ferrogummi", dvs det är gummi med speciella metallinläggningar i gummit, det går inte att se men om man inte rullar pulshjulet i filspån, då syns det ganska tydligt var spånen fastnar, 58 ränder och en lucka på 2 tänder. Men luckan är inte helt magnetlös så det finns nåt i luckan som stör min vevaxelgivaresignal så jag är inte nöjd. Det blir nog till att fila bort dom två dubbeltänderna på plåtpulshjulet? Bilder kommer.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jpd

#48 » 10:10:36, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istället för att fila på hjulet går det ju att fila till koden? :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Janson1 (trådstartaren)

#49 » 15:16:57, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är osäker på om Atmegan hinner med den här dubbeltanden, skall kolla detta nu innan den slutgiltiga mekaniska åverkan blir av...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#50 » 23:48:39, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den slutliga mekaniska ombyggnaden av vevaxelns pulshjul blev i dag. Nu så ger den 27 låga pulser och resten höga. På min gamla motor så är det 28 tänder, här bara 27 utav någon outgrundlig anledning. Så, en liten justering behövs för att fån till rätt tändläge. Jag gjorde ett startförsök i kväll, det hände inte speciellt mycket... Får felsöka i morgon!

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

braha

#51 » 08:48:54, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån gång kanske du har haft en impuls att: "Nu skiter jag i det här!".
Om du hittar igen den, lägg till den så får du dina 28...
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#52 » 10:21:55, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt aldrig kommit till det läget att jag känner mig så besegrad att jag skiter i det. Jag har istället bytt väg när jag nått till slutet av vad som går att få till, och på så sätt kunnat fortsätta. Det gamla uttrycket: "Skam den som ger sig" står sig gott och gäller fortfarande. Sen, detta är ju mitt fritidsintresse (ett av dom) och just bara fritidsintresse så kör jag fast en dag så kan jag stuva undan grejerna och rätt som det är så har hjärnan kommit på en lösning själv utan min aktiva inblandning. En rejäl Whiskey en kväll och dan efter vaknar jag med lösningen klar, detta har hänt massa gånger och fortsätter hända.
Men för att återgå: 27 tänder istället för 28 innebär inget speciellt egentligen, får tidigare lägga insprutningsbörjan en tand och sen finjustera tills det blir bra.
Men innan detta så får jag bygga om min motorsimulator igen, nu skall den lämna aktivt låga signaler på vevaxelgivaren istället för aktivt höga, inga större problem att fixa detta. Sen skall den aktivt låga kamaxelsignalen vara på tand 10 istället för tand 4, fixat sedan tidigare. Det som är lite irriterande är att det blir så många avarter och abrovinscher hela tiden, mycket att hålla reda på, det blir lätt fel programsnutt till fel motor... Vilken var nu vilken?
Sen så kanke jag fått ihop kamaxel/pumptiming ett hack fel? Jag tog bild på det innan jag rev ner dreven men fick inte med vevaxelns remskiva på bild så jag är inte stensäker på att den var i TDC men utgår ifrån detta. Det borde finnas några slags markeringar så det blir rätt tand per drev?

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#53 » 10:51:12, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan grej jag tänkt på ett tag. De här motorn har ju en encylindrig högtryckspump med två nockar som är synkade så att dom ger soppa när x spridare skall öppna. Detta borde innebära att grundtrycket inte är måltrycket utan betydligt lägre? Högtryckspumpen ger en fast bränslemängd per slag minus bränslemängdreglerventilens läge om den är aktiverad, oaktiverad så ger pumpen max mängd per slag hela tiden och så körs den i bilen tills dieseln har nått ett visst gradtal. När man startar motorn så ger alltså pumpen full mängd hela tiden, en liten del går via spridaren i cylindern för starta/driva motorn, en större mängd går tillbaka till tanken via högtrycksreglerventilen som är PWM-reglerad. Vid start/tomgång så är måltrycket i railen ganska lågt 2-300 Bar (och vid fullvarv 16-1800 Bar) Detta måste ju innebära att högtryckreglersventilen läcker igenom bränsle när måltrycket överstigs för pumpad bränslemängd då det överstiger använd bränslemängd flera gånger... Min fråga/undran är: Är det PWM signalens olika pulskvot som gör att högtrycksreglerventilen läcker förbi vid tex 300 Bar eller är högtrycksreglerventilen tvärstängd tills måltrycket överstigs och då görs ventilen strömlös ett kort ögonblick för att sen stänga tvärt och sen upprepas detta tills pumpen pumpat färdigt och måltrycket ligger under? Som jag har tänkt och programmerat nu så har jag olika PWM-kvot beroende på varvtalet, dvs högtrycksreglerventilen blir starkare ju fortare motorn går vilket borde ge högre tryck innan det läcker förbi till returen. Alla fjäderbelastade ventiler jag sett hittills fungerar på detta sett. Men när man kommer upp i så här höga tryck, uppåt 2000 Bar kan man få andra problem, tex dieseln börjar skära ut material ur ventilen precis när den börjar läcka förbi? Man kanske måste pulsa den i steg, dvs man startar och stoppar den istället för att köra med olika PWM-kvot, dvs olika stark "fjäder". Är det någon som har nåt hum om detta?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#54 » 19:25:41, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde lite "kvalificerad" felsökning på kammaren och kom fram till att: ja det är nog ganska bra det mesta, timingen av spridare ligger i rätt härad, mängden likaså. (öppettiden) Det jag inte kan testa riktigt lätt är dels OM högtrycksreglerventilen stänger och dels iså fall hur mycket. Jag funderar på att hänga på oscilloskopet på railtrycksgivaren och se om det blir någon spänningsförändring? Rent allmänt tycker jag det kommer lite soppa ur railen när man lossar på en omlöparmuter, jag är mer van att det fullkommligt forsar ur soppa... Nu har jag i och för sig bara grejat med trecylindriga högtryckspumpar där dom pumpar mer eller mindre kontinuerligt oavsett behovet av bränsle. Det som återstår att testa är att rätt cylinder aktiveras, i detta fall om fel spridare aktiveras så borde det bli vit rök oavsett?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#55 » 23:43:57, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med kam och högtryckspumpens infasning mot vevaxeln stämde inte... Jag har nog lyckats få det en kugge fel? Oavsett så räckte det inte att flytta en kugge utan fick även finjusteras på både pumpen och kamaxeln för att få det exakt, nu är det exakt men den startar inte ändå... Det ryker lite i avgasröret sen är batteriet slut, det blir nog till att köpa ett nytt batteri igen, det blir det tredje på två veckor. Ett till A-traktorn pga kortis i en cell på det gamla batteriet. Ett nytt till traktorn då den precis inte orkade igång sist utan starthjälp. Jag tänkte använda traktorns gamla batteri till denna CR-diesel men det är så dåligt att det orkar bara ett par sekunder sen är det nästintill tvärdött... Så i morgon ytterligare ett batteri! Sen funderar jag på om man inte måste göra en lösning så fel spridare inte aktiveras innan motorn är infasad? Jag funderar på att fördröja tex bränslehögtrycksventilen inkoppling 1,5 vevaxelvarv så motorn hinner komma i fas med sprideriet innan första soppan pytsas in? På min andra PD-diesel så är detta i princip okänsligt då varje spridare bara har möjlighet att spruta in soppa på rätt läge men här i denna cr-diesel så lär det väl både banka och ryka om fel spridare aktiveras?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jonas Ryrfeldt

#56 » 02:09:58, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag kan vara till någon hjälp, men...... Sitter hemma med feber så då har man ju tid att fundera. Iofs vet jag inte om jag riktigt förstod ditt resonemang angående hur Pwm signalen såg ut till högtrycksreglerventilen men jag kollade lite i en felsökningsguide jag har, förvisso på en något nyare folkamotor i indistrverision, men....... i kapitlet "check fuel pressure controllers valve" sägs det egentligen inget om hur Pwm signalen ser ut men den anges i %. Jag får intrycket av texten att den pulsar hela tiden för att justera trycket. Problemet att trycket skär sönder ventilsätet kanske mest uppstår om du stänger ventilen för att sedan "pysa" upp den. Pulsar den tillräckligt/lagom snabbt hela tiden uppstår kanske inte detta fenomen. Kan hända det här mest blev febersvammel......... :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt .
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Janson1 (trådstartaren)

#57 » 10:16:00, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men anges det i % så är det nog vanlig PWM signal, däremot så kommer den just att "pysa" ut trycket när det blir högre än vad den PWM drivna elektromagneten orkar hålla. Om nu detta inte funkar i längden har jag några sådana ventiler till som är bytta vid 600 timmar från flygplan, dom fungerade alldeles utmärkt då. Sen tror jag det är viktigt med ordentliga filter som kan ta hand om spånor om nu nåt sånt börjar hända.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#58 » 20:13:41, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag hände det något, det blev smått rökfyllt i garaget... Först så hittade jag en felprogrammering, lågtryckspumpen/matarpumpen startar 1 sek när man slår på strömmen, sen skall den starta när x startvarv är uppfyllt. Jag tänkte fel där och matarpumpen startade inte på startmotorvarv, efter en omprogrammering så funkar det. Jag kopplade in railtrycksgivaren, 0,45 volt. När jag kört på starten ganska länge började värdet stiga till 0,90 volt. Om 0 Bar är 0,45 volt och 2000 bar 4,50 volt så bör 0.90 volt motsvara 300-350 Bar? Jag kör PWM utgången på 50 av 255 möjlig effekt. Den startar varje gång man kör på starten men stannar direkt när startmotorn inte hjälper till. Den ryker nåt fruktansvärt, det är två sorters färg på röken, dels gråsvart och dels vit. Så jag misstänker något slags timingfel? Jag har dubbelkollat tändföljden både elektriskt, mekaniskt och programmeringsmässigt och kan väl inte hitta något speciellt som sticker ut...
Det blir nog till att ta fram fyrkanalsoscilloskopet och verkligen kolla upp händelseförloppen. Den nya ECU:n byggd på en universal basplatta har som väl var lysdioder så jag kan se att/om det händer nåt och det går även att bedöma PWM signalens energiinnehåll.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#59 » 21:14:27, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oscilloskopsbild på vevaxelgivaresignal, 1 varv drygt och kamaxelns aktivt låga signal
Bild

Närbild på själva luckan.
Bild
Man kan se att pulsen innan luckan är lite längre än dom övriga, jag tror inte detta påverkar. Nu har jag bara kört på startmotorvarv så jag vet inte om vevsignalen blir kass när den går fortare?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Sunne

#60 » 21:23:48, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Finns det ingen SSP som passar denna motor? CGLC tror jag den heter. Den är mycket mer basic än dom behandlas där, jag har bara ett oljetryck, vacuumpumpen sitter på toppen, inte i blocket. Jag har ingen elstyrning på vattenpumpen, mm. Det skulle vara intressant att finna på rätt motor i SSP (Self Studdy Program)


Ha du hittat SSP? I den här finns din motor med. https://procarmanuals.com/vag-ssp-486-audi-a6-2011/

Där står också.

Reference
For further information on the design and operation of the 2.0l TDI engine, refer to Self Study Programme 420
"The 2.0l TDI Engine with Common Rail Injection System" and Self Study Programme 442 "The 1.6l TDI Engine with Common
Rail Injection System".

1 person gillar det här inlägget.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se