I går gick min önskan i uppfyllelse, jag hade Baron3D på besök. Vi gick igenom systematiskt och konstaterade först: Rätt
spridare strömsätts alltid, timing mellan
vevaxel,
kamaxel och högtryckspump är rätt. Vi pallade upp motorn i ena änden så att säkert all ev
luft i railen skulle försvinna. Sen gjorde vi några provstartningsförsök med mitt 4 kanals oscilloskop inkopplat på: kanal 1 på kamaxelgivare, kanal 2 på vevaxelgivare, kanal 3 på spridare 2 (den direkt efter kamaxelidentifieringen) kanal 4 på kontrollutgången för x spridare. Allt såg bra ut. se bild:
När vi sen tittade vidare på denna bild utanför högra hörnet, precis där tände motorn till två gånger och då såg vi att spridartiden gick ner våldsamt, förmodligen blev öppningstiden så kort att motorn stannade igen?
Med denna tes så gjorde vi om programmet så att istället för att mäta tiden på dom första 10 tänderna (och därifrån räkna ut motorns verkliga fart) så spred vi ut dom 10 mättiderna lite mer jämnt så nu mäts tiden både vid kompression, tändning och arbetstakt, detta borde ge mer rättvisande medelfart på motorn? Glad i hågarna så gick vi ut och provade, inte ett liv... Lysdioderna som indikerar spridare aktiv tändes aldrig, konstigt, det fungerade på kammaren...
Vi gjorde en extra programmering med det hjälpte inte. Där tog krämen slut för oss båda så vi avslutade, klockan var ändå över 22...
Nu i morse vaknade jag och tror jag har kommit på felet. Vi ändrade och la in våran totaltid i case 25, tyvärr så resetas räknaren där så det blir nog inga tider kvar? Som medicin på detta så har jag nu på eget bevåg ändrat runt lite så totaltiden för motorvarvet ligger i case 23 (totaltiden räknas ut när 24 tanden på tandhjulet är inräknad) Sedan så behöver jag en avstängning av elbränslepumpen om motorn antingen inte startar eller den skulle tjuvstanna, jag fick tips om hur jag skulle göra så nu provade jag detta och det funkade (på kammaren) ganska direkt. Nu skall jag bara stressköra alltihopa på kammaren sen IRL...
Tack för titten och lektionen Baron3D!