Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Bygga ännu en ECU till en VW CR-dieselmotor

210 inlägg • Sida 5 av 14
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Janson1 (trådstartaren)

#61 » 08:59:50, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat in dom olika SSP, det är ingen av dom som gäller motorn exakt. Men om man lägger ihop flera så stämmer det totala ganska bra. Ang högtryckspumpen så har jag ingen inbyggd matarpump, min mängdreglerventil går "baklänges" dvs man styr aktivt ner bränslemängden med PWM. Jag har lämnat denna mängdreglerventil oansluten och motorn verkar ju vilja starta men får nog alldeles för mycket soppa. ( jag skall styra ner startmängden till spridarna och göra nya försök sedan). Mina spridare är nu verifierat 12 voltsdrivna så piezodrivna dito får vänta. En fråga om piezoelement som sitter i en del spridare: Om jag fattat rätt så är dom spänningsstyrda istället för strömstyrda? Dom har x antal (oftast ett drygt 100 tal) piezoplattor som är staplade ovanpå varandra och när man sen utsätter dom för en spänning så sväller dom lite, lite per styck. För att det skall bli användbart måste man sätta jättemånga i serie för att få en säker mekanisk rörelse. Så man spänningsätter piezopaketet med 80-150 volt beroende på hur många plattor det är totalt och då sväller paketet i längdled. Men när man sen skall stänga av, räcker det med att bryta spänningen som sedan laddas ur via ett motstånd eller måste man byta polaritet och köra in minus 80-150 volt? Som jag tycker det borde funka så spänningslös = OFF, spänningssatt = ON. (Nu är detta för mig ett ickeproblem ännu så länge...)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#62 » 22:11:34, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag vad jag tror justerat om insprutningen till att passa bättre med det gör ingen skillnad... Jag tror den tappar fasläget. Eftersom spridarna kan öppna när som helst och om det finns resttryck kvar i railen så kan det i princip komma in soppa när som helst i cylindrarna, det är väl därför den ryker ibland gråsvart och ibland vitt? Jag känner på mig att det har nåt med den sista pulsen i 27 pulståget att göra...? Den sista pulsen innan luckan skiljer sig från dom övriga och går motorn precis lika fort varvet runt så spelar det ingen roll men nu går motorn väldigt olika fort på olika delar av varvet och jag tror där kan bli problem med detekteringen av luckan? Nu är garaget inrökt så det blir inget mer gjort i kväll men i morgon kväll eller söndag skall jag oscilloskop-mäta lite grann.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#63 » 10:14:54, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte fått tummen ur för några mätningar. Det som jag iakttog när jag försökte starta den sist var att det tar hemskt lång tid att bygga upp railtryck. Som första åtgärd så kör jag elbränslepumpen nu mer eller mindre kontinuerligt för att säkert få ur all luft, när jag tror allt är ur så kommer det ny luft ur railen via högtrycksventilen och sen tillbaka till tanken. Då jag har genomskinliga slangar så syns luften förutom att den hörs med då och då. Hur känsliga är dom för luft egentligen? Jag är ganska säker på att den är rätt inställd mellan vev, kam och högtryckspump så när jag har programmerat rätt så bör den starta... Men om nu tid infinner sig i kväll så skall jag göra en vetenskaplig mätning av vev och kamaxelsignaler med oscilloskopet!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#64 » 11:07:59, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du rätt tungvinkel vid justering?

https://youtu.be/mHODWDBcQDg?t=1897

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#65 » 12:13:09, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha, ja det gäller att tungan i rätt mun...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#66 » 21:03:29, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, nu har jag meckat med detta här i kväll. Först fick jag inget railtryck innan väldigt långt om länge, vet inte om det är luft eller vad men efter en stund så kommer railtrycket ganska direkt nästan varje gång. Det är första förutsättningen! Sen så tänder den en eller två gånger, ibland nästan startar den... Jag har kollat signalerna från både vev och kamaxelgivare och dom ser rätt och riktiga ut. Utav någon anledning så ser sista pulsen i paketet annorlunda ut än resten.
Bild
Man ser ganska tydligt att sista pulsen är lite längre precis innan luckan. (Den översta signalen är en av spridarna) På prov så tog jag bort den sista tanden så nu är luckan 3 tänder lång och det blev ingen skillnad!! förutom att luckan är längre och totala antalet tänder är numera 26 st per halvvarv, bara 26 tänder istället för 27 per halvvarv saknar för mig praktisk betydelse. Sen provade jag att dels tidigarelägga och dels senarelägga insprutningsbörjan med steg av 7 grader/gång, ingen som helst skillnad. Med detta tror jag att den tappar fasläget så fel insprutare strömsätts med en massa vitrök som följd?
Jag skulle verkligen behöva en medhjälpare som kunde kolla så att det som lätt går att kolla är rätt, tex insprutningsföljd, rätt och riktiga insignaler, (på min PD diesel så bytte kamaxelgivaren polaritet vid lite högre varv än startvarv, nästan omöjligt att komma på...) rätt nivåer och framför allt rätt programmerat, jag kan ju ha gjort en eller flera tankevurpor här..
För att överhuvud taget kunna köra motorn inomhus så var jag tvungen att göra ett avgasrör, här ett "mästerfotografi" på avloppet:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#67 » 08:56:56, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I går gick min önskan i uppfyllelse, jag hade Baron3D på besök. Vi gick igenom systematiskt och konstaterade först: Rätt spridare strömsätts alltid, timing mellan vevaxel, kamaxel och högtryckspump är rätt. Vi pallade upp motorn i ena änden så att säkert all ev luft i railen skulle försvinna. Sen gjorde vi några provstartningsförsök med mitt 4 kanals oscilloskop inkopplat på: kanal 1 på kamaxelgivare, kanal 2 på vevaxelgivare, kanal 3 på spridare 2 (den direkt efter kamaxelidentifieringen) kanal 4 på kontrollutgången för x spridare. Allt såg bra ut. se bild:
Bild
När vi sen tittade vidare på denna bild utanför högra hörnet, precis där tände motorn till två gånger och då såg vi att spridartiden gick ner våldsamt, förmodligen blev öppningstiden så kort att motorn stannade igen?
Med denna tes så gjorde vi om programmet så att istället för att mäta tiden på dom första 10 tänderna (och därifrån räkna ut motorns verkliga fart) så spred vi ut dom 10 mättiderna lite mer jämnt så nu mäts tiden både vid kompression, tändning och arbetstakt, detta borde ge mer rättvisande medelfart på motorn? Glad i hågarna så gick vi ut och provade, inte ett liv... Lysdioderna som indikerar spridare aktiv tändes aldrig, konstigt, det fungerade på kammaren...
Vi gjorde en extra programmering med det hjälpte inte. Där tog krämen slut för oss båda så vi avslutade, klockan var ändå över 22...
Nu i morse vaknade jag och tror jag har kommit på felet. Vi ändrade och la in våran totaltid i case 25, tyvärr så resetas räknaren där så det blir nog inga tider kvar? Som medicin på detta så har jag nu på eget bevåg ändrat runt lite så totaltiden för motorvarvet ligger i case 23 (totaltiden räknas ut när 24 tanden på tandhjulet är inräknad) Sedan så behöver jag en avstängning av elbränslepumpen om motorn antingen inte startar eller den skulle tjuvstanna, jag fick tips om hur jag skulle göra så nu provade jag detta och det funkade (på kammaren) ganska direkt. Nu skall jag bara stressköra alltihopa på kammaren sen IRL...
Tack för titten och lektionen Baron3D!

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#68 » 13:55:24, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit också, det hjälpte inte med en omprogrammering, det fungerar fortfarande på kammaren men inte i verkligheten och där tog dagens kräm slut...
Som första åtgärd nästa gång jag får tid och kraft så skall jag bygga om motorsimulatorn så den lämnar exakt lika som motorn, man skall egentligen inte kunna se någon skillnad på motorn givarutgångar kontra motorsimulatorns utgångar...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#69 » 14:06:06, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en annan flyktig tanke om att köra motorsimulatorn och ECU:n i loop med varandra så när man ändrar börvärdesvarvtalet så ökar motorsimulatorn varvtalet tills jämnvikt råder och sen ha en belastningspotentiometer där man kan simulera en belastning eller motorbroms. Jag funderar bara på om jag först måste få verkligheten att fungera innan jag kan få Simulatorn att simulera rätt? Ja tanken finns i alla fall.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#70 » 07:50:22, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett annat tips i går om att ta tiden per halvt varv på en gång istället för att ta tiden per tand gånger 10 och sen dividera med 10 för att få ett medelvärde.
Kunde givetvis inte släppa tanken så jag gjorde om programmet så nu räknar jag ut varvtalet per vevaxelhalvvarv istället för att hacka sönder delvarvet. Jag läser fortfarande tiden per tand men använder den inte för några praktiska uträkningar mer än som jämförelse för jag måste ju fortfarande hitta tandluckan!
Så nu har jag interruptstyrd vevaxelgivare och det fungerar verkligen, den missar inte någon puls från vevaxeltandhjulet. Själva interruptet är kort och stegar bara upp en räknare samtidigt som en ny tandtid läggs in. I interruptfilen (det lilla hjälpprogrammet) så ligger sen gammalt även en utgång som blir hög precis bara vid luck-identifieringen och där har jag nu lagt till en räknare som helt enkelt tar tiden mellan två luckor, alltså ett halvt varv på vevaxeln. Just nu dividerar jag denna tid i 28 delar för att kunna behålla alla andra tider intakta som jag räknade på förut och på så sätt slippa göra om hela programmet. Jag vet att man skall undvika division men jag utför den när processorn ändå inte har något bättre för sig. Jag har ännu så länge bara testat hemma på kammaren men detta skulle jag nog testa på traktorn och dess PD-diesel först? Den har ju plats för två ECU:er samtidigt och bara att växla i drift så det blir lätt att jämföra för och nackdelar. Själva programmet behöver dels testas och dels städas bland både kommandona och speciellt kommentarerna...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#71 » 21:06:30, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering: Jag gjorde som sagt var om programmet enligt ovan och testade på min senaste skapelse, CR-dieseln och kom fram till följande. För det första så var tomgången så låg att den aldrig kom ur startmode. det kanske hade räckt att vrida upp gaspoten rejält? Men med nytt tänk och nytt program fick jag igång den! Den var väldigt labil i varvtal och knackade till och från ungefär som att fel spridare aktiverades då och då? Den rök något fruktansvärt också, men den gick! Rätt som det var så gick den helt jämnt och rusade upp i kanske 2500-3000 rpm? och gick helt riktigt där. Nu till lite teser. 1: Jag tror den får på tok för mycket soppa på start/lågvarv, mer än vad den överhuvudtaget mäktar med. 2: Bränslehögtrycksventilen stänger inte om PWM är under 60 av 255 möjliga samtidigt som 65-70 ger alldeles för högt tryck med för mycket soppa per insprutning som följd. Jag gissar nu lite men jag tror att ventilkäglan i bränslehögtrycksventilen inte stänger innan runt 60-70 men när den väl stängt så "klistrar" sig ventilkäglan fast så länge det finns någon PWM? Så nästa steg blir att bygga om programmet så bränslehögtrycksventilen först får PWM över 100 för att säkert stänga sen sänks PWM till, ja får väl börja på 30... Det går att se i returslangen om ventilen är stängd eller ej när den är strömsatt. Lite andra förbättringar eller förändringar i alla fall som jag gjort: Först så går elbränslepumpen 1,5 sekunder, sen tänds en "klar-lysdiod" och den är färdig att starta. Så fort man försöker starta så startar elbränslepumpen, om motorn ej startar så stannar elbränslepumpen igen. "klar-lysdioden" lyser så länge allt är klart och vald ECU är aktiv. Jag gjorde även en "tidute-lysdiod" som tänds när elbränslepumpen står still. Nya förbättringar som behövs förutom bränslehögtrycksventilens PWM är dra ner på spridarnas öppningstider, både vid start och vid drift. Fortsättning lär väl följa...

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#72 » 21:24:22, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du vilken PWM frekvens de kör med original?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#73 » 23:37:18, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder utgång D10, D11, 490 Hz. Jag har fått till en startsignal till bränslehögtrycksventilen, så först full fart några millisekunder sedan PWM
Om man skall använda dom analoga ingångarna som digitala I/O så fungerar inte A6 eller A7, dom är bara analoga!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#74 » 23:49:33, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil: vad VW har för frekvens vet jag inte men jag har för mig merca körde någonstans runt 700 hz och dom har ju exakt samma ventil...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#75 » 22:35:01, 17-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ett tag sedan, men jag drog ner på spridarnas öppningstider ganska rejält. Sen gjorde jag en lösning till bränslehögtrycksventilen så först stänger den helt en kort stund sen PWM:as den som förut. Så först 255 sedan valt värde tex. 40. Vad jag tror så blev det bättre. MEN, den startar fortfarande inte med någon reda. Jag vet faktiskt inte vad som saknas motorn? Jag har väl egentligen inte haft riktigt tid att fördjupa mig nu sista tiden. Kanske i jul/mellandagarna?
I morgon får jag nog ner min "båtmotor" en PD-diesel som jag köpte i somras och som nu en annan maskinist (håkan 13) kommer med på sitt flak. Den är tänkt att sitta i båten då dess teknik är lite mer för mig beprövad? De va det om den har spolar eller piezoelement i spridarna?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se