En liten uppdatering eller... Det som hänt med denna motors öde är att den har blivit fråntagen sitt batteri, bränslesystem och instrumentbräda. Detta till förmån för min andra PD-diesel som skall sitta i båten och behöver komma till liv. Eftersom denna motor saknar användningsområde så får den bo i malpåse så länge...
Ut ur malpåsen igen. Nu har jag fått tillräckligt liv i båtens tilltänkta motor så nu får den bo i malpåsen istället. Jag kopplade in motorn rent elektriskt och skall nu göra ett nytt alvarligt försök att verkligen få igång den. Dubbelt vis av min andra två dieselmotorer så misstänker jag att kamaxelgivaren "byter" polaritet så nu har jag på prov programmerat ECU:n att reagera på höga pulser istället för låga dito. Till helgen tänkte jag göra ett försök på riktigt. (Om nu tid finnes) Prio ett blir att få igång den, Prio två att få den att gå bra...
Hej igen janson1. Har med intresse följt dina eskapader med motorer, väldigt imponerad! För att inte behöva gå igenom allt så frågar jag såhär: Mäter du tid mellan impulserna eller kör du flanktrig?
Dubbelt ja. Jag mäter tiden mellan varje puls och det är när signalen faller som räknaren börjar och räknar tills signalen faller nästa gång då sparas värdet och räknaren tar samtidigt nästa tid osv. Var detta rätt svar?
Alltså, nu har jag provat med aktivt hög på kamaxelgivaren och det verkar mer fel än aktivt låg. Det är något som gäckar mig men vad? Får fundera vidare...
Jag vet faktiskt inte, det verkar inte troligt då den nästan går igång och det ger ju kortare tider. Jag skaffade ju en 8 kanalig signalsniffare som jag aldrig fick nån fart på, antingen hänge den sig eller klagade den på för dåligt med minne, kommer inte ihåg vilket. Men nu med en ny dator igen så kanske det funkar? Vad är det man säger, tredje gången gillt...
Jag mätte dom två ingångarna och random 2 utgångar i taget med fyrkanaloscilloskopet och jag kan inte se nåt annat än att nivåerna ligger antingen låga eller höga. Jag tror ändå det är dags att få liv i den här logikanalysatorn, då syns ju alla in/utgångar samtidigt och man borde kunna följa hela förloppet från startmotorvarv till det att den nästan startar. Det beror ju på nåt att den inte orkar igång... (Jag tror det finns nån bild i denna tråden då jag mäter signaler?)
Logicanalysern hittad, program nerladdat och nu testat med alla 8 kanalerna samtidigt på min nyaste dator och det verkar fungera! Så nu har jag förberett mig med: kanal 1: vevaxelgivare. 2: kamaxelgivare. 3: PWM utgång till högtrycksventil. 4-7: spridarutgångar och 8: spridarkontrollutgång (den skall gå parallellt när någon av spridarna är öppna) Ev så får jag lite tid över i dag och samtidigt lite hjälp så jag återkommer om hur det gick...
I ett sånt där läge brukar det vara en programkullerbytta någonstans, unsigned/signed-fel, räknare som slår runt, nån tillståndsmaskin som går galet eller...