Ja, nu poppar det upp ännu en ny tråd om motorer och dess digitala styrning. Denna gång är det om en common rail diesel från 2012, min nyaste motor överhuvudtaget...
Så här ser den ut inna jag plockat bort elsystemet. Jag märkte upp alla för mig viktiga kontakter och skall sedan dela elsystemet och ta bort alla "onödiga" sladdar.
En kontroll storleksmässigt i förhållande till mina andra VW motorer, jodå det är samma växellådsmönster och storlek. Svänghjulet däremot skiljer sig men mitt gamla svänghjul som jag har ett par stycken kommer nog att passa om dom nu inte gjort nåt alldeles special där i centrum? Om det är samma så har jag även en dieselstartmotor.
Den har tydligen 20 tusen mils kamrem numera och den byttes för 3 tusen mils sedan så nu slipper jag nog tänka på det mera? En konstig grej (för mig) är att den har justering av läget på högtryckspumpens tandhjul, varför har den det? Jag kan inte se nån återkoppling för detta. Det borde kvitta fullständigt hur man sätter den kan tyckas.
Vidare så har jag förmodligen vuxit ur Arduinofamiljens NANO och blir nu nog tvungen att växla upp till STM32xxx som är snabbare, mer in/utgångar, mer analoga ingångar, mer PWM utgångar, ja mer av allt!! Antingen så skall jag fortsätta att programmera i Arduinomiljö eller så blir det STM32CubeMX som miljö? Sen så behövs ju ett nytt kretskort (PCB) och denna gången måste jag nog göra drivsteg till alla MOS-slutstegen då STM32 bara är 3,3 volt istället för 5 volt som mina NANO/UNO/MEGA arbetar med. Men den dagen, den sorgen...