Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Hjälp mig felsöka liten dieselmotor

17 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Janson1

#16 » 08:08:41, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är en bra fråga... Jag har en kinakopia till mitt elverk sedan 6-8 år tillbaka men det går ju bara nån timma/år vid högtidliga tillfällen.
Men sköter man det här med olja och ren&färsk diesel så skall det väl kunna fungera länge?
Det här med nästan 5 mm glapp i ventileriet, det oroar mig något, vet du anledningen? Tex justeringen har gängat upp sig eller har kamnocken tröttnat? eller är det ett härkeglapp någonstans i kamdrivningen? Detta hör lite ihop med insprutningstillfället...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



VolvoConny (trådstartaren)

#17 » 00:05:03, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det här med nästan 5 mm glapp i ventileriet, det oroar mig något, vet du anledningen? Tex justeringen har gängat upp sig eller har kamnocken tröttnat? eller är det ett härkeglapp någonstans i kamdrivningen? Detta hör lite ihop med insprutningstillfället...


Nej, vet inte anledningen (bortom att ägaren inte verkar ha intresserat sig för normalt underhåll). Antar att justeringen gängat upp sig bara. Den går jämt och fint nu. Tog upp ventilkåpan idag och satte dit en bättre packning som kom på posten (litar inte 100% på packningsmassa) och det såg fortfarande bra ut. Körde maskinen kanske 3 timmar emellan utan problem. Pinnarna såg inte snea ut eller så och det verkar inte vara nånting fel internt heller förutom det där med röken som jag skrev om tidigare.
VolvoConny
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:33, 11-06-2019
Ort: Sala
Sverige


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se