Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Atlas copco Cobra BBM 47 L, motorproblem

38 inlägg • Sida 3 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Lateralus (trådstartaren)

#31 » 19:34:24, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Kompressordelen och luftspolningen verkar faktiskt fungera ganska bra, borrkaxet fullkomligt sprutar upp ur hålet avsett hur djupt nere jag är.

Borren jag körde med nu senast är helt nya, så de borde inte vara felslipade, men egentligen har jag för lite kunskap för att bedöma det. Men jag kan ju för all del prova med andra äldre borr som jag har liggandes. Jag har försökt att slipa på frihand en gång vilket resulterade i just ett för spetsigt borr. Det högg och maskinen orkade driva runt det/jag orkade inte hålla emot. Det fenomenet märkte jag inga tendenser av vid denna borrningen i alla fall. (Kan ju passa på att nämna att jag fått tag i en Grindex Rockmaster junior, men den tar vi i en egen tråd när det blir dags att ta itu med den :mrgreen: )

Hur är det egentligen med slagkolven, ska denna tryckas upp av lufttrycket som kompressorn skapar? En tanke från min sida är att den kanske inte kommer upp så högt som den borde vilket borde sänka kompressionsförhållandet på motorn kraftigt. När maskinen studsar runt så kanske det hjälper slagkolven på traven så att den går med rätt kompression just då?

Är det någon som råkar sitta på en sprängskiss på BBM 45 (och inte 47 som rubriken säger)?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Ambj72

#32 » 19:45:47, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska in till kontoret i morgon. Kan kolla i mina gömmor om jag har ngt

1 person gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Lateralus (trådstartaren)

#33 » 21:13:42, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt! :buga:

I manualen till maskinen refereras det till "En särskild renoveringsinstruktion", denna borde ju om något innehålla en sprängskiss och hade varit guld om man kunde få ta del av!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#34 » 22:25:10, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det er noen mål på slagstempelet som det refereres til .Mener at stempelet skal igge innenfor noen gitte mål, ellers skal det slipes til det er innen for disse. men kan huske feil da det er lenge siden jeg så boka til 45 maskinene, og har bare 47 combi selv
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Ambj72

#35 » 05:43:39, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus skrev:Fantastiskt! :buga:

I manualen till maskinen refereras det till "En särskild renoveringsinstruktion", denna borde ju om något innehålla en sprängskiss och hade varit guld om man kunde få ta del av!


Tyvärr så hann jag inte leta efter den i går.
Mycket annat som kom i vägen. Men jag har skrivit upp så jag inte glömmer det nästa ggr jag är inne
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Lateralus (trådstartaren)

#36 » 18:42:10, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra det Ambj72! Det är inte bråttom direkt. Jag hoppas på att det kan bli ett vinterprojekt att skruva ner den för renovering så att den är redo inför våren! Min maskin verkar helt klart ha varit skruvad med tidigare och en del smådelar har identifierats som saknade vilket Österman här på forumet var snäll och sålde till mig. Men om jag ska göra en seriös genomgång så är ju en sprängskiss guld för att kunna se om det saknas några mer delar! :grin:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ripper

#37 » 19:39:07, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Har en slik 47 jeg vurderer og selge. Men som merket på bildet er disse defekt. Hva kan jeg få for denne som delemaskin?
Ripper
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:35, 15-11-2021
Ort: Fredrikstad
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#38 » 23:25:46, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Son du mäkte med borrtätningen så är det väldigt viktigt att luftkanalerna är rena och tätar där det ska. Ta ut skaknålen i synkroniseringskanalen och krafsa ur hålet så där inte finns några avlagringar varken i hålet eller på nålen. Ingår i veckoservicen typ.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se