Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Atlas copco Cobra BBM 47 L, motorproblem

38 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Lateralus (trådstartaren)

#1 » 19:57:24, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev för en tid sedan ägare till en Cobra BBM 47 L som jag äntligen haft tid för att ge lite välbehövlig omvårdnad. Efter en noggrann exteriör rengöring så gjordes ett startförsök. Bortsett från att skalan på bränslenålen verkar sitta fel så gick det ganska bra, det krävdes bara ett par drag för att maskinen skulle tända till för att sedan stanna igen, men trots tålmodigt kämpande med startsnöret så fick jag den inte att gå mer än några sekunder åt gången oavsett inställning på bränslenålen.

Idag har jag haft tid att kolla lite mer på den. Bytte tändstift till rätt modell och putsade av brytarna samt justerade brytargapet enligt manualen. Kollade även gnistan och vad jag kan bedöma så är den tillräckligt kraftig. Nu blev den ännu mer lättstartad, men ville fortfarande inte gå mer än några sekunder. Började misstänka att felet var bränslerelaterat, så jag skruvade av förgasaren . Denna var nästan helt tät i bränslefiltret :uupps: Så med hopp om framgång och bensinångor i huvudet så skruvade jag ihop den rengjorda förgasaren och monterade på maskinen för ett nytt startförsök. Det var inga större problem att få igång motorn, och som mest så gick den nog hela 60 sekunder. Men den går fortfarande rätt dåligt och behagar att stanna av sig själv, så vad nu då? :klia:

Gången är typiskt att motorn försöker varva upp lite grann, sedan låter det som att han inte orkar med att tända ett par varv, men kommer igång igen med en kraftig rökpuff från avgasröret och så håller det på tills han stannar av sig själv.

Skruvade ur tändsystemet från maskinen och lade märke till en sak:

Bild

Det var svårt att få till en tydlig bild med mobilkameran, men jag hoppas att den är OK. Hur mår denna kondensatorn egentligen? Den ser ut att vara sprucken? Hade en dålig kondensator kunna ge dylika problem med gången?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Martin.Eriksson

#2 » 20:18:12, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen en pionjär men ja hade jäkla problem med min att den var hemsk å få igång när den var varm och till slut gick den inte alls. Bytte kondensator å jäklar vilken skillnad. Startar jämt och blev även bättre å starta kall så byt den när du ändå håller på. Kostar ju inget liksom

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson

#3 » 20:19:00, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen en pionjär men ja hade jäkla problem med min att den var hemsk å få igång när den var varm och till slut gick den inte alls. Bytte kondensator å jäklar vilken skillnad. Startar jämt och blev även bättre å starta kall så byt den när du ändå håller på. Kostar ju inget liksom

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Lateralus (trådstartaren)

#4 » 22:05:21, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får det bli en ny konding! :thumme:

Synd att det verkar sitta en 17 mm kondensator i den, har bara 18 mm på hyllan. Men det är ju bara att beställa... Någon som har något tips om var man hittar en lämplig kondensator? 17 mm går ju att hitta i flertalet mopedbutiker, men som vanligt så nämner de inget om kapacitansen, och jag har ju för den delen ingen aning om hur stor den bör vara. Är Stefa ett bra märke? Hittar ingen Bosch med rätt dimensioner...
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#5 » 22:28:24, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja hade en konding liggande sen ja höll på med en skoter som ja satte dit. vet inte om de var rätt eller nått men :P
skotermotorn var en sachs 292 iaf..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

östemann

#6 » 22:43:33, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å nu ser det ut som att jag borde bege ut mig ut rota i lite i fyndlådan igen och det hittades en sån där originalkondensator åt Allas Copco i nån fyndpåse i gömmorna! :thumme:
Bild
Den är från hedenhöstiden så det finns ingen märkning ang. kapacitans på dom.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Lateralus (trådstartaren)

#7 » 10:23:00, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vackert Östermann :thumme:

Tyvärr ser det ut som att det inte riktigt är rätt modell ändå, för på min maskin så ska de pressas i :sad:

Jag tror att jag chansar på att beställa en men rätt fysiska dimensioner och sätter dit. Det gick ju rätt bra på mina Hirth-motorer, trots att jag inte har en susning om huruvida det är rätt kapacitans.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#8 » 00:36:05, 18-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synes det høres ut som du beskriver for lite tilgang på bensin. Om kondensator er dårlig pleier de ikke være så lettstartet. Det sitter et finmasket filter i tanken også hvis den er orginal, som pleier å ruste eller gå tett i tillegg til filteret i gasseren og noen små huller i bunnen av gasser over den runde plata finns eget renseverktøy i form av noen nåler, og en borremal for frihånds sliping samt en hylse tolk om du har utstyret som følger med
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Lateralus (trådstartaren)

#9 » 20:48:05, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ghaven, du har alldeles rätt. I helgen har jag provat att byta kondensator och det blev inte den minsta skillnad! :laes_detta:

Jag fortsatte och läsa på om driftstörningar och tydligen blir de lätt kinkiga om tryckluftsspolningen blockeras, så jag bestämde mig för att kolla närmare på detta. Lyckades ganska snabbt konstatera att min öht. inte pumpade minsta gnutta luft, så jag började skruva isär lite igen. Orsaken var ganska enkel, någon föregående ägare hade satt ena backventilen på kompressordelen på fel håll! :uupps: Detta gjorde alltså att kompressorn kunde suga in luft, men aldrig blåsa ut den! Efter att ha rättat till detta så orkade motorn varva mer när den väl gick och den slog betydligt kraftigare på borret, men den går fortfarande inte bra :???:

Ska försöka beskriva:

Motorn är extremt känslig på bränsleskruven och går bara på fullgas. Råkar man öppna lite för mycket så blir han ofelbart sur och enda sättet att lösa det är att skruva in nålen för långt och dra tills han börjar tända igen. Märkligt är att jag snarare får öka bränslemängden något när han börjar blir varm, inte minska som jag hade förväntat mig. Hittar man det optimala läget på bränslenålen så kan man faktiskt arbeta lite med maskinen, men ett tu tre så så missar han att tända helt för några varv, varvtalet sjunker och sen kommer han igång igen med en stor blå rökpuff :uupps: Så håller han på några gånger tills han börjar gå bättre igen, eller bestämmer sig för att stanna helt. Detta utan att jag rör bränslenålen öht!

I veckan ska jag plocka ner förgasaren och ultraljudstvätta och sedan inspektera delarna lite.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#10 » 22:33:36, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min pionjär hostar å spottar om den inte får tillräckligt med soppa, känns fel å vrida på mer när den är varm å man tycker den går bra..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

ghaven

#11 » 03:24:42, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generelt når totaktere smeller og hoster på den måten dere beskriver er det ofte for lite bensin eller for mye luft altså for mager blanding som er årsak og feilen lokaliseres til tre ting, forgasser tank eller falsk luft. Typisk der dette forekommer som jeg har erfart selv er nettop gamle cobraer påhengser og mopeder i ni av ti tilfeller
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Lateralus (trådstartaren)

#12 » 17:01:50, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förhoppningsvis så blir det chans att prova lite under kommande helg, och då med en nytvättad förgasare! Ska prova att ratta på lite mer bränsle :thumme: Återkommer!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#13 » 16:12:41, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengjord förgasare var ytterligare ett steg i rätt riktning :grin: I söndags så fick jag den att gå anständigt i säkert 5 minuter.

Smällandet gick att få bort genom att skruva på lite :!: mer bränsle. Skulle jag råka skruva på en millimeter för mycket bränsle så surar han ner sig direkt och dör ovillkorligen. Ibland kan han dock flera minuter på en och samma bränsleinställning, för att plötsligt tappa orken och börja bluddra. Efter ett sådan här stopp är han rejält sur, för enda sättet att få igång han är att strypa bränslet helt och dra med gasspjället helt öppet. Då startar han dock snällt oavsett om han är varm eller kall och går rent och fint i 1-2 sekunder tills den överflödiga soppan är slut.

Vad gör jag nu? :help:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

iommi

#14 » 00:04:44, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte 100 på detta, men sitter det inte en sil i anslutningsnippeln på bränsletanken?
Kanske är igensatt?
iommi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:20, 10-07-2013
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM GM410
Atlas Copco Cobra MMB47L

Lateralus (trådstartaren)

#15 » 07:41:10, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan rätt! Jag har kollat i tanken på min maskin, men där sitter inget filter. Däremot så sitter det i i anslutning till förgasaren och i början var detta nästan helt tätt, nu är det dock rengjort och jag har kollat det ett par gånger efter det, men det håller sig rent.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se