Blev för en tid sedan ägare till en Cobra BBM 47 L som jag äntligen haft tid för att ge lite välbehövlig omvårdnad. Efter en noggrann exteriör rengöring så gjordes ett startförsök. Bortsett från att skalan på bränslenålen verkar sitta fel så gick det ganska bra, det krävdes bara ett par drag för att maskinen skulle tända till för att sedan stanna igen, men trots tålmodigt kämpande med startsnöret så fick jag den inte att gå mer än några sekunder åt gången oavsett inställning på bränslenålen.
Idag har jag haft tid att kolla lite mer på den. Bytte tändstift till rätt modell och putsade av brytarna samt justerade brytargapet enligt manualen. Kollade även gnistan och vad jag kan bedöma så är den tillräckligt kraftig. Nu blev den ännu mer lättstartad, men ville fortfarande inte gå mer än några sekunder. Började misstänka att felet var bränslerelaterat, så jag skruvade av förgasaren . Denna var nästan helt tät i bränslefiltret Så med hopp om framgång och bensinångor i huvudet så skruvade jag ihop den rengjorda förgasaren och monterade på maskinen för ett nytt startförsök. Det var inga större problem att få igång motorn, och som mest så gick den nog hela 60 sekunder. Men den går fortfarande rätt dåligt och behagar att stanna av sig själv, så vad nu då?
Gången är typiskt att motorn försöker varva upp lite grann, sedan låter det som att han inte orkar med att tända ett par varv, men kommer igång igen med en kraftig rökpuff från avgasröret och så håller det på tills han stannar av sig själv.
Skruvade ur tändsystemet från maskinen och lade märke till en sak:
Det var svårt att få till en tydlig bild med mobilkameran, men jag hoppas att den är OK. Hur mår denna kondensatorn egentligen? Den ser ut att vara sprucken? Hade en dålig kondensator kunna ge dylika problem med gången?