Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Atlas copco Cobra BBM 47 L, motorproblem

38 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

ghaven

#16 » 13:34:55, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter et nett orginalt i tanken men ett eller annet rart matriale er brukt da disse ruster og forsvinner eller blir tatt bort for det er filter i forgasser nippel også. Nåleventilen som bestemmer blandingen har en tendens til å bli slitt kon eller ovalt hull og da stemmer ikke logikken når en finstiller på nåla. Er jo noen regler for at totaktere skal gå, men etter mange år med sporadisk skruing på disse maskinene har jeg bare innsett at det må gjelde noen andre regler for akkurat disse motorene. Men burde gå å få den til tålig bra, da en annen side er at disse maskinene ofte er veldig gamle og ingen vet hvor mye de er gått
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



Lateralus (trådstartaren)

#17 » 23:41:24, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags för en uppdatering igen! Jag måste börja med att erkänna att rubriken är felaktig, men jag har en god anledning i alla fall! :mrgreen:

När jag köpte maskinen så fick jag med originalmanualen till BBM 47 L och därmed funderade jag inte så mycket över om det kunde vara en annan maskin, bilderna i manualen skiljde ju lite grann, men min maskin var ändå ganska lik de som de kallade för "gammal design", så jag tänkte inte så mycket mer på det. Jag började dock fundera lite när jag av en händelse snubblade över manualen till en BBM 45 L, för den var ju ännu mer lik min maskin! :uupps: Sååå, vissa av de problem jag haft beror på att jag läst i fel manual :mrgreen: :ohnej:

På BBM 45 L så ska ett antal smådelar bytas då man vill ändra från borrning till spettning:

Bild

Här visade det sig att jag har delarna avsedda för spettning, men att man hade vänt 9210 0283 back och fram, för att inte låsa borrhylsan. Min 9210 0274 ser inte riktigt ut som på bilden, utan har en slarvigt ditsatt skruv som låsning av lägesväljaren. Hur som helst så provade jag att bygga tillbaka maskinen för spettning och då gick den faktiskt ganska bra! Med andra ord så tror jag att det finns hopp för denna gamla Cobra! :grin:

Jag behöver dock få tag i lite delar, då borrning var min huvudsakligen tanke med inköpet. Finns här någon maskinist som har någon BBM 45 reservdelsmaskin som ligger och skräpar? :smile: De delar jag är ute efter är:

9210 0238
9210 0274
9210 0179
9210 0412

Så, om någon har dessa delar och vill byta dem mot lämplig ersättning så säg till! :thumme:

Skulle någon råka ha en sprängskiss så hade det också varit guld värt!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

östemann

#18 » 14:26:53, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ligger en lämplig donator här som kan tänkas ha de där prylarna för borrning.Pm om det ser intressant ut! :thumme:
Jag hade de där tilläggsattiraljerna för spettning men de blev sålda åt en annan i forumet.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Lateralus (trådstartaren)

#19 » 17:06:34, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt! :grin:

Jag har tyvärr ingen sprängskiss för maskinen, men hade du kunnat ta lite mer bilder runt om så kanske jag kan ringa in delarna?

Jag kom precis på att det är ett par delar som driver runt borren som är slitna också, vi kanske kan kolla om dessa är friskare på din maskin? :grin:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

östemann

#20 » 22:28:49, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl de här inringade detaljerna som du är i behov av.
Bild
Vevpartiet med vändhake och spärrklackar är även i hyfsat lagom slitet välfungerande bruksskick.
Bild
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Cobra588

#21 » 09:46:53, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej läste lite på inlägg .. Kul men fråga kommer
Pionjär eller gammal cobra typ bbm 43-45-47
Pionjär har en blad förgasare / platta denna måste vara ren och tätt
Glöm ej ny packning under plattan
Model pionjär 120 filter i tanken
Model pionjär 80 o äldre sitter bränsle filtret i tankens sida . 21 mm plugg / sintrat filter .blås rent
Jo luftfiltret är oftas boven annars mycket SBS
Mvh stig sgs alternativ service /Göteborg

2 personer gillar det här inlägget.
Cobra588
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:45:10, 17-06-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bergborrmaskin cobra .pionjär
Specialist

63an

#22 » 10:13:45, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bladförgasare?? : Reed ventil?? :Mettaltungor! De kan gå av; minsta lilla skada är problem ! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lateralus (trådstartaren)

#23 » 19:14:29, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att tråden väcks till liv, den är inte bortglömd! Jag har fått hem reservdelar till maskinen tack vare kontakt genom detta eminenta forum :buga:

Vad jag saknar är däremot tid att skruva, men så fort jag får det igen så lovar jag att det kommer en uppdatering!

Förgasaren är nerplockad och ordentligt rengjord. Vad jag kunde bedöma så såg ventilen bra ut, men så är jag ju ingen expert. Förhoppningsvis så ska maskinen gå bättre efter att en tätning till borret monterats, samt rätt delar för borrning monterats, men mer om detta i nästa uppdatering.

Stig: Vilken platta är det som ska förses med ny packning?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Petlin

#24 » 22:00:02, 21-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har införskaffat en Cobra BBM 47 L och har en del problem med att den stannar nästan direkt efter start, tänder ganska bra men stannar efter några få sekunder.
När jag försöker öppna bränslereglringsventilen så läcker den bensin där. Skruvade isär ventilen och upptäckte att den sk manschettpackningen (nr 43 i satslistan) ser skadad ut, vilket kanske skulle kunna innebära att det läcker bensin där. Är det någon som har någon efarenhet av detta och jag undrar om det går att få tag i en ny manschettpackning?
Petlin
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:37:45, 05-07-2019
Sverige

Lateralus (trådstartaren)

#25 » 16:47:48, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då har man haft tid att skruva lite igen vilket innebär att det är dags för den utlovade uppdateringen! :grin:

Jag köpte lite reservdelar av Östermann här på forumet, så nu har jag rätt delar till både borrning och spettning, samt även en tätning till borret! Hittills har jag bara provat att borra lite med maskinen ett 50-tal småhål motsvarande någon timmes körning för att dela ner lite sten till mer hanterbara storlekar. Och vilken skillnad det är på maskinen! :mrgreen: Förhållandevis lättstartad och betydligt piggare och säkrare gång! Den kan till och med tänka sig att gå på tomgång en liten stund, kanske 60 sekunder, istället för att bara acceptera full gas som tidigare. Flåset genom borret, dvs tryckluftsspolningen funkar även markant bättre! :thumme:

I min förra uppdatering glömde jag nog att nämna att jag experimenterat lite med bränsleblandningen också. Som det stod i manualen till BBM 47 så ska oljeiblandningen vara 5 %. Till BBM 45 så står det att det ska vara 1:16, dvs 6.25 %. Experimentet var hur som helst att använda ta den befintliga blandningen på 5 % (med biltemas syntetiska tvåtaktsolja) och slå i ytterligare ca 2 % SAE 50 motorolja som jag hade stående. Jag upplevde att detta gjorde att maskinen fungerade bättre mekaniskt, kanske för att de två extra procenten motorolja är svårare att förbränna och därmed tätade bättre runt borrnacken som då saknade gummitätning helt? Eller är det möjligen en indikation på att den tvåtaktsolja jag valt inte är helt ideal för maskinen?

Hur som helst så upptäckte jag lite nya egenheter hos maskinen efter ombyggnaden med rätt delar: Tidigare så kunde jag hitta ett sweep spot på bränslemängden där maskinen gick som bäst. Men nu spelar det ingen roll om jag så skruvar ut nålen flera varv, det går inte att få den att gå fett när den är varm, hur som helst så räcker bränslemängden för att den inte ska börja smälla. Men jag antar att det är något annat som stryper bränslemängden nu. Jag får helt enkelt skruva ner förgasaren igen och undersöka.

Vid ett tillfälle under arbetet så började dock maskinen att bete sig som att den gick fett, stannade stup i ett och ville inte varva alls. Detta självläkte dock genom att börja om från början på bränsleinställningen med nålen långt in för att bli av med lite överflödigt bränsle och sedan skruva ut successivt. Sen gick den precis som tidigare under samma dag :uupps:

Positivt är dock att bränslemängden per hål har minskat markant sedan de nya delarna kom på plats! :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

östemann

#26 » 17:30:50, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att delarna kom till nytta! :thummar:
Ja de är lite småmariga och var och en av dom utvecklar för sig konstiga obeskrivbara fenomen som inte går att lösa på en kaffepaus.
Man får vara nöjd med att de startar o spettar o borrar nåt hål ibland! :mrgreen:

Och det där med att justera bränslenålen stup i kvarten hör liksom till.Det är inget fel,det är en inbyggd egenskap de har! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Lateralus (trådstartaren)

#27 » 19:36:19, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, än en gång måste jag uttrycka min glädje över alla kontakter som finns här på maskinisten! :mrgreen:

Jag har förstått att dessa maskiner utvecklar personligheter! :djaevul: men jag kan inte släppa känslan av att något är galet ändå. Innan fick jag skruva ut nålen typ 1,5 varv. Men nu kan jag skruva ut den 10 varv utan ens tillstymmelse till att den skulle gå fett. 2 eller 10 varv spelar ingen roll, det händer liksom inte mer... Känns som att det är något knas med förknasaren.

Vidare har jag insett att jag börjat få behov av att slipa mina borr. Jag gjorde ett försök på en av mina bänkslipar med kiselkarbidskiva, det gick sådär... Troligtvis fick jag inte till vinkeln, för borret gräver ner sig alldeles för djupt av slagen och "hugger" när maskinen försöker rotera borret :ohnej:

Jag har sneglat lite på borrsliptillsatsen som hör till maskinen och nu står denna givetvis högt på listan. Men de växer ju inte på träd direkt, men om någon vet om att det finns en till salu någonstans så mottar jag mer än gärna tips om detta! Givetvis är jag intresserad av andra tips på en lämplig jigg för att slipa borr.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Buick-58

#28 » 08:21:58, 22-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Är ny på denna sida.
Jag har en bbm 45 ls.
Plockade isär borrhuvudet och då råkade nållagret trilla ut som sitter i borrhuvudet. Lagret sitter på en Axel som driver borren framåt och tillbaka. Är det någon som har ett sådant nållager liggandes eller ett helt borrhuvudet kanske?

Mvh Marcus avesta
Buick-58
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:31, 05-09-2020
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BBm 45

Lateralus (trådstartaren)

#29 » 20:55:36, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker min gamla tråd till liv då det blev dags för några borrhål här om veckan.

Cobran fortsätter att utveckla egenheter, men går ändå att köra med hjälpligt, men bara på full gas. Något som stör mig är dock att den inte vill gå på tomgång speciellt väl, 10 sekunder på sin höjd. Vidare så verkar den efter ett par sekunder på tomgång få alldeles för mycket bränsle. Den reagerar inte alls på gas och ända sättet att få den att gå igen är att hålla full gas och skruva in nålen tills den varvar upp och sedan snabbt ut med den igen och börja leta efter den gynnsammaste blandningen.

En annan intressant sak är att precis när man gör ett påhugg och första centimetern ned i stenen så går motorn som tusan, betydligt högre varv än vad jag kan få upp den i annars! Rent och fint och piggt låter den också. Jag tänker mig att det är så den borde gå hela tiden. Men detta är ända tillfället som den går så bra. Lyfter jag den från marken så går den också sämre. Om jag sätter den i "tomgångsläge" eller borrningsläge spelar ingen roll heller. Det enda jag kan komma på är att den studsar runt betydligt mer just i ögonblicket när man gör påhugg. Men varför skulle det göra att den går väldigt mycket bättre?

Någon som känner igen sig i detta och kan peka mig i rätt riktning?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#30 » 01:05:53, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i ngen aning om hva som kan være feil. Men det slår meg at det kanskje er noe med kompressor delen eller spyling av bor mel som blir tyngre når du kommer ned litt i hullet eller at borret er feil slipt eller for smalt i spissen så det går tyngre når du kommer litt ned. Bare noen tanker rundt disse galne maskinene med egen vilje
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se