dimorep skrev:Hmm, tror att jag hört talas om en
renovering av den "nya" motorn för typ 2 år sen...
...jo projektet har stått en tid, även om motorn i sig varit klar ( det är den "gammla" motorn jag renoverat (maskinens orginal som byttes ut .....ja det är nog 10 år sedan....sen har den ståt "renoverad" 1.5 år...)
men nu sitter den i maskinen...
...snabbare än Robban?
( det låter säkert löjligt för en som jobbar dagligen med motorrenoveringar att det ska ta 2 år, men det kommer alltid en massa i mellan...."riktigt jobb" bla. i detta fall, så övrig fritid har fått ägnats åt anndra måsten.
dieselmeken skrev:.... kan pumpkolvarna fastnat i inre läge, då är det dags att ta av den och fixa till den.
Naturligt vis har diselmeken rätt....pumpkolvarna sitter fast.
jag var till "min" dieselmek i dag, han hade tyvärr fulbokat, så jag köpte en
packningssats till pumpen ....får bli "plan A2" ....felsöka själv. Jag har egentligen inte utrustning för att göra det riktigt, så där av min tvekan....
pumpkolvarna sitter fast, fick knacka ut dem med (o)lämpligt don.
( det är pumpkolvarna som ligger tillsammans nere till vänster vid pumpens fördelarhus)
en bild så man ser hålet där pumpkolvarna ska sitta, på var sida om fördelarhuset ligger rullarna som gå mot kammringen, plåten till " mängdjusteringen" (eller vad den kallas...
...den ställer kolvarna maxläge utåt) och medbringaren mot regulatorns
axel med splainsen.
efter lite rengöring och motionering/smörjning så började pumpkolvarna gå lätt igen. Återmontering påbörjad...
här ser man pumpringen och regulatoaxeln....
fördelarhuset återmonterat på pumpen, det som hänger löst (tappen med en plåtbit fäst mot en stång med
fjäder) är mängdventilen. ("gasreglaget") jag har vridit fördelarhuset lite så jag kan sticka in den och vrida tillbaks den under plåten som håller den på plats. ( vet inte om en "riktig dieselmek" gör så ...men det går fortare...
)
mängdventilen monterad, plåten som sticker upp kommer från regulatorn, det är den dom "sträcks upp" när du gasar...och tvingas tillbaks av regulatorn när motorn fåt ett
varvtal som motsvarar läget på gaspedalen. den avlånga plåteviten som går längs medersidan av huset är tryckstången till stoppen som tvingas tillbaks mängdventilen i 0-läge när motorn ska stannas...
monterat och "klart" .....
efter en kort stund luftning.....bingo!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.