Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

CAV pump, ger ej diesel ut.

31 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#1 » 20:31:40, 06-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har hållit på att jobba mig gråhårig med en perkins 6.354 med en CAV pump ( DPA-typ .. :klia: fördelar pump )

Trots att den är luftad så kommer inget bränsle till spridarna, har nu tivit delar av pumpen för att kontrollera att mängdregleringsventil tryckpump och regulator mm fungerar som de ska ( visuellt i alla fall)

Det enda jag hitta för utom allmän slitage ( ja den skulle må bra av en renovering :???: ) är en lite flisa, troligen från någon gänga, som satt i skytteln bakom tryckregleringsventilen. ( alltså den vid bränsle tilloppet)

Nu kommer jag inte riktigt ihåg men vist har "skytteln" något med primningen av pumpen att göra......kan det vara så att den fastnat i något ogynnsamt läge och hindrar tryckpumpen att bygga upp tillräckligt med tryck för att trycka ut/fylla upp pumpkolvarna i rotorn?

Vad säger expertisen, kan jag ha hitta felet, eller ......

(det regnar just nu så jag han/vill inte montera och prova för tillfället.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Mikael.Johansson

#2 » 21:01:23, 06-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en möjlighet. Den ventilen reglerar mellantrycket (transfer pressure).

Ibland sitter det väl en sil i inloppet som ska fånga upp spånor, som lätt bildas vid ledningarna till filtret.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#3 » 21:13:07, 06-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag hoppas på det.

Det sitter en sil även på denna, men flisan var grov som ett tonårs skägg (:grin: ) och skramlade runt i skåran på skytteln när jag hittade den, så jag tror tyvärr den smitit förbi silen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dieselmeken

#4 » 14:08:53, 07-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolven i tryckreglerventilen ska gå lätt för att du ska kunna lufta pumpen. om den gör det kan pumpkolvarna fastnat i inre läge, då är det dags att ta av den och fixa till den.
Att mäta är att veta
dieselmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:17, 01-08-2009
Ort: Aneby
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 743

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#5 » 21:32:34, 07-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läget är nära oförändrat.....det var nära att den skulle starta i dag men pumpens funktion är långt i från säker....fick upp diesel till spridarna en stund och hostade några gånger men dog igen :snow:

Statusen är följande:
Bild
demonterad i från maskinen och packad i låda för transport till dieselverkstad. ( hoppas han har tid att hjälpa...)


annars då är detta plan B: en "donator" får släppa till lite delar....och "tattar-mek" ....men jag vill helst slippa det. :grin:
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mikael.Johansson

#6 » 13:43:36, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan jag brukar ställa är:

Fungerade denna motorn innan, eller vad var anledningen till att man gav sig på pumpen?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#7 » 16:44:33, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Frågan jag brukar ställa är:

Fungerade denna motorn innan, eller vad var anledningen till att man gav sig på pumpen?


Motorn fungerade, men gick otroligt dåligt, när jag bytte ut den för 8-10-12 år sedan......men nu har motorn som gått sedan dess totalhavererat. Jag har renoverat denna motor i stället, efter som det var mindre jobb med denna. ( bara topplock, ventiler, spridare ... forder/kolvar/ringar och lager bra....trolig orsak till risig gång topppackning gått på tre ställen, 0,3mm skev topp slitna spridare och otäta ventiler.)

Den "nya" motorn har axelbrott på oljepumpen, skurit på två vevlager och två ramlager samt rasad turbo....samt troligen fler fel/förslitningsskador. (= för mycket jobb/pengar...)

Så nu försöker jag alltså skaka liv i en motor som är delvis renoverad tillsammans med en sliten pump som stått ca 10 år.... i en för övrigt "jämnsliten" maskin. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#8 » 19:04:16, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, tror att jag hört talas om en renovering av den "nya" motorn för typ 2 år sen... :vissla: :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#9 » 20:40:23, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Hmm, tror att jag hört talas om en renovering av den "nya" motorn för typ 2 år sen... :vissla: :wink:


...jo projektet har stått en tid, även om motorn i sig varit klar ( det är den "gammla" motorn jag renoverat (maskinens orginal som byttes ut .....ja det är nog 10 år sedan....sen har den ståt "renoverad" 1.5 år...)

men nu sitter den i maskinen... :grin: ...snabbare än Robban? :mrgreen:

( det låter säkert löjligt för en som jobbar dagligen med motorrenoveringar att det ska ta 2 år, men det kommer alltid en massa i mellan...."riktigt jobb" bla. i detta fall, så övrig fritid har fått ägnats åt anndra måsten.

dieselmeken skrev:.... kan pumpkolvarna fastnat i inre läge, då är det dags att ta av den och fixa till den.


Naturligt vis har diselmeken rätt....pumpkolvarna sitter fast.

jag var till "min" dieselmek i dag, han hade tyvärr fulbokat, så jag köpte en packningssats till pumpen ....får bli "plan A2" ....felsöka själv. Jag har egentligen inte utrustning för att göra det riktigt, så där av min tvekan....

pumpkolvarna sitter fast, fick knacka ut dem med (o)lämpligt don. :grin: ( det är pumpkolvarna som ligger tillsammans nere till vänster vid pumpens fördelarhus)
Bild

en bild så man ser hålet där pumpkolvarna ska sitta, på var sida om fördelarhuset ligger rullarna som gå mot kammringen, plåten till " mängdjusteringen" (eller vad den kallas... :klia: ...den ställer kolvarna maxläge utåt) och medbringaren mot regulatorns axel med splainsen.
Bild

efter lite rengöring och motionering/smörjning så började pumpkolvarna gå lätt igen. Återmontering påbörjad...
Bild

här ser man pumpringen och regulatoaxeln....
Bild

fördelarhuset återmonterat på pumpen, det som hänger löst (tappen med en plåtbit fäst mot en stång med fjäder) är mängdventilen. ("gasreglaget") jag har vridit fördelarhuset lite så jag kan sticka in den och vrida tillbaks den under plåten som håller den på plats. ( vet inte om en "riktig dieselmek" gör så ...men det går fortare... :grin: )
Bild

mängdventilen monterad, plåten som sticker upp kommer från regulatorn, det är den dom "sträcks upp" när du gasar...och tvingas tillbaks av regulatorn när motorn fåt ett varvtal som motsvarar läget på gaspedalen. den avlånga plåteviten som går längs medersidan av huset är tryckstången till stoppen som tvingas tillbaks mängdventilen i 0-läge när motorn ska stannas...
Bild

monterat och "klart" .....
Bild

efter en kort stund luftning.....bingo! :driver:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbodiesel

#10 » 21:17:29, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

(mysribba) :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimorep

#11 » 22:15:29, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen, "tidsangivelsen" var endast ämnat åt för att indentifiera "rätt motor" inte menat som "hur lång tid det tagit.:wink:
Då jag vill minnas att vi "PM:ades vid" en del ang den, i samband med att du började på renoveringen.

Har motorer (eller delar av) som stått påbörjade betydligt längre tid än så på jobb och det är kundjobb, vissa projekt har bara en förmåga att dra ut på tiden! :vissla:
Det värst är när de stått så länge att man glömt bort att de finns där och än mer vad som skulle göras / har gjorts... :klia:

Bra jobbat med Lucasen (eller -vilken jäkla tur du hade...)! :mrgreen: :driver:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#12 » 22:54:05, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En viss del tur ska man väl ha i bland. :grin: ...även om jag har viss aning om vad jag gör... så är det länge sedan jag "grävde" i en cav-pump. (och någon annan för den delen)

Turbodiesel skrev:(mysribba) :grin:


...roligt att kunna glädja någon. :grin:

Tack, alla, för hjälp,tips och "moraliskt stöd".....

Återstår lite jobb på maskinen, men den är nog snart färdig.

Har, för utom motorproblemen, försökt reda ut kabelhärvan till motor, converter och lysen fram. (som kuriosa kan nämnas att det var 7 skarvar på två ca50cm långa B+ kablar mellan generator och startmotor....i princip alla kablar i kabelhärvan framåt var skarvade, skadade, brunna eller av.....så det har blivit lite mer gjort förutom motorn. Nu ska det nog fungera en stund till)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mikael.Johansson

#13 » 10:11:47, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
en bild så man ser hålet där pumpkolvarna ska sitta, på var sida om fördelarhuset ligger rullarna som gå mot kammringen, plåten till " mängdjusteringen" (eller vad den kallas... :klia: ...den ställer kolvarna maxläge utåt) och medbringaren mot regulatorns axel med splainsen.
Bild



Inflikar att det kan vara lämpligt att ta några mått på hur mängdjusteringsplåten sitter innan man lossar skruvarna, för att kunna få tillbaks den på samma plats. Det handlar om bråkdelar av millimetrar.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#14 » 10:25:31, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du rätt i Mikael, skulle kanske nämnt det....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Tigerkent

#15 » 12:55:36, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jörgen:
Kul att du lyckades få fart på maskinen.
Jag håller på med samma procedur ( http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=61411 )
Jag har börjat plocka isär pumpen och allt verkar klibbigt och rör sig väldigt trögt.
Hur fick du bort den svartlackerade delen ( där jag antar att själva pumpen sitter) från resten av pumphuset?

Tacksam för tips!
Kent
Tigerkent
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:28:06, 20-10-2011
Ort: Hållnäs, Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305
Lastmaskin BM Volvo LM 422
Fräs Abene VHF3
Svarv Meuser & co typ MIII
Fordson Major
Rivale löspress


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se