...var ett liknande problem med min fars 1986 års Caravelle (112hk vattenkylda boxern).
Bytte
olja i automaten från VAG's till Omega 699:
https://smorjteknik.se/produkt/omega-69 ... uid-d-iii/https://smorjteknik.se/produkt/omicron- ... rmance-sp/http://www.magnagroup.com/http://www.magnagroup.com/products_list ... c2=9&id=67Nu har du väl inte automatlådeolja i den?
Men tänk tanken, att det kanske är så att oljan helt enkelt är för tunn?
På bussen fick jag effekten att 5w/20 oljan gav växelstegen på "rätt"
varvtal; innan, med VAG's 5W (eller vad den nu var) så växlade lådan ca 20km/h för tidigt!... tänk dig att 3:an (3-stegs automat) hoppade i redan vid ca 45km/h... blev ju inge' ax alls ju!... Med 5W/20 icke skummande olja så hoppade den inte i förrän vid ca 65km/h (under acc's) och låg dessutom snällt kvar ända ned mot 40km/h; stampade man sedan till så åkte 2:an i som den skulle.
Allt enbart pga "fel" olja.
Kan kanske vara värt en koll?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.