Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Justera kinesisk 50cc automat

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

nordlander (trådstartaren)

#1 » 13:20:34, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en Terra-Moto min motorcykel som barnen kör med. Är en helautomatisk 50cc motor. Skulle tro det är en Zongshen.

Den växlar dock alldeles för tidigt vilket innebär att den blir jättesvag. När man väl fått upp fart varvar den dock ut på alla växlar.

Någon som vet hur man justerar? Verkar som man måste dela motorn.


Bild
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten



torbjorn_forsman

#2 » 16:30:18, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte en vanlig remvariator, troligen kombinerad med centrifugalkoppling?
På beskrivningen låter det som om endera variatorskivan, troligen primärvariatorn, har kärvat fast så den inte kan ändra utväxling efter hastighet och belastning som den ska. Det är alltså frågan om isärplockning, rengöring, ev smörjning osv som behövs, INTE justering.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander (trådstartaren)

#3 » 16:41:09, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det sitter nån variator. Det känns som den är tvåväxlad. Allt är oljefyllt så det kan inte vara nån rem där.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

joelericsson

#4 » 17:02:04, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inget om växellåda på en sådan men ett tips är att kontrollera ventilspelet. Kina motorerna brukar vara villiga att tappa det och därmed all eventuell effekt på låga varv. :thummar:
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

nordlander (trådstartaren)

#5 » 17:08:01, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla det !
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

dc_lindberg

#6 » 23:05:03, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...var ett liknande problem med min fars 1986 års Caravelle (112hk vattenkylda boxern).
Bytte olja i automaten från VAG's till Omega 699:
https://smorjteknik.se/produkt/omega-69 ... uid-d-iii/
https://smorjteknik.se/produkt/omicron- ... rmance-sp/
http://www.magnagroup.com/
http://www.magnagroup.com/products_list ... c2=9&id=67

Nu har du väl inte automatlådeolja i den?
Men tänk tanken, att det kanske är så att oljan helt enkelt är för tunn?
På bussen fick jag effekten att 5w/20 oljan gav växelstegen på "rätt" varvtal; innan, med VAG's 5W (eller vad den nu var) så växlade lådan ca 20km/h för tidigt!... tänk dig att 3:an (3-stegs automat) hoppade i redan vid ca 45km/h... blev ju inge' ax alls ju!... Med 5W/20 icke skummande olja så hoppade den inte i förrän vid ca 65km/h (under acc's) och låg dessutom snällt kvar ända ned mot 40km/h; stampade man sedan till så åkte 2:an i som den skulle.
Allt enbart pga "fel" olja.
Kan kanske vara värt en koll?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se