Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Ånglås

4 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Fotografen (trådstartaren)

#1 » 19:38:06, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal VW LT31 som numera används sporadiskt under sommarhalvåret (kostar inte på mig en ny omgång vinterdäck). Väldigt praktisk då man skall forsla skrymmande och hyfsat tunga saker.
Nu har den gamla trotjänaren fått för sig att inte starta när den är varm. Väntar man ngn halvtimme så startar den som den skall. Jag har angående detta fått höra uttrycket ”ånglås”. Finns någon kunnig människa som kan förklara detta, dvs orsak, så jag kan åtgärda detta?
Dum dummare dummast känner man sig.
Fotografen
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:35, 23-08-2014
Maskintyp: Ej angivet



fretchi

#2 » 20:02:18, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ånglås innebär att förgasaren värms upp för mycket, så att bensinen i flottörhuset dunstar. Detta kan göra att motorn antingen surar av att för mycket bränsle pressas in i insugsluften, eller att bränslet hindras från att ta sig in i flottörhuset pga övertrycket.

En tjockare bakelitpackning mot insuget och avskärmning av förgasaren brukar kunna hjälpa. Även en elektrisk bränslepump brukar kunna hjälpa till att lindra symptomen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

dc_lindberg

#3 » 20:14:08, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LT31.
Vilken motor?
Den raka 6:an?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#4 » 20:17:43, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På VW med förgasarmotor från mitten av 70-talet och framåt, finns det en anordning redan från fabrik som ska minska ånglåsproblemen. Nära förgasaren sitter ett T-stycke på bränsleledningen, avgreningen har en fast strypning och går som retur tillbaka till tanken. På en del modeller kan det vara dubbla bränsleslangnipplar på förgasaren, då finns avgrening och strypning inbyggda i förgasaren.
På detta sätt kommer bränslepumpen hela tiden att pumpa fram ett bra mycket större bränsleflöde än vad motorn gör av med, så det blir aldrig stillastående het bensin under körning. Och vid start behöver man inte köra många varv på startmotorn innan kallt bränsle är framme vid förgasaren.
Men det kan ställa till problem, antingen om det är stopp i returledningen eller om någon klåpare helt enkelt har tagit bort T-stycke och tyckt att "det går lika bra ändå".
Omvänt kan man också få problem om strypningen är borta så att bränslet rinner alltför fritt i returledningen, framför allt på de modeller som har Zenith tvåstegsförgasare där nålventilen är vänd så att bränsletrycket måste räcka till för att lyfta nålens tyngd. Vet ej om denna förgasare har förekommit på LT31, den är mest känd för att ha suttit på 1976 års VW Golf och Passat samt Audi 80.
"Ånglås" -problem kan förvärras om bränslepumpen är i dåligt skick med otäta backventiler mm. Om du ska byta bränslepump, så är det på sin plats att varna för piratbränslepumpar som ger alldeles för högt bränsletryck, med risk för problem med att förgasaren flödar över. Byter man en mekanisk bränslepump, så ska man ALLTID mäta bränsletrycket efteråt och kolla att det stämmer med värdena som står i VHB. Och om trycket är för högt och inte går att justera ner (på en del motorer kan man justera det genom att lägga olika tjocka packningar mellan motorblock och pump), så ska man se till att den som sålde pumpen får tillbaks den!

Sen kan det naturligtvis finnas andra, icke bränslerelaterade skäl till att en motor inte vill varmstarta. T ex temperaturberoende fel i tändspole eller kondensator, eller för litet brytaravstånd.
Kolla också att ev manuellt luftförvärmningsspjäll står i läge för kalluft sommartid. Om det finns termostat- eller vakuumstyrd förvärmning, kolla att den fungerar som den ska och reglerar korrekt. Det är vanligt med problem pga t ex fastrostat spjäll eller otäta eller felkopplade vakuumslangar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se