På VW med förgasarmotor från mitten av 70-talet och framåt, finns det en anordning redan från fabrik som ska minska ånglåsproblemen. Nära förgasaren sitter ett T-stycke på bränsleledningen, avgreningen har en fast
strypning och går som retur tillbaka till tanken. På en del modeller kan det vara dubbla bränsleslangnipplar på förgasaren, då finns avgrening och strypning inbyggda i förgasaren.
På detta sätt kommer bränslepumpen hela tiden att pumpa fram ett bra mycket större bränsleflöde än vad motorn gör av med, så det blir aldrig stillastående het bensin under körning. Och vid start behöver man inte köra många varv på startmotorn innan kallt
bränsle är framme vid förgasaren.
Men det kan ställa till problem, antingen om det är stopp i returledningen eller om någon klåpare helt enkelt har tagit bort T-stycke och tyckt att "det går lika bra ändå".
Omvänt kan man också få problem om strypningen är borta så att bränslet rinner alltför fritt i returledningen, framför allt på de modeller som har Zenith tvåstegsförgasare där nålventilen är vänd så att bränsletrycket måste räcka till för att lyfta nålens tyngd. Vet ej om denna
förgasare har förekommit på LT31, den är mest känd för att ha suttit på 1976 års VW Golf och Passat samt Audi 80.
"Ånglås" -problem kan förvärras om bränslepumpen är i dåligt skick med otäta backventiler mm. Om du ska byta bränslepump, så är det på sin plats att varna för piratbränslepumpar som ger alldeles för högt bränsletryck, med risk för problem med att förgasaren flödar över. Byter man en mekanisk bränslepump, så ska man ALLTID mäta bränsletrycket efteråt och kolla att det stämmer med värdena som står i VHB. Och om trycket är för högt och inte går att justera ner (på en del motorer kan man justera det genom att lägga olika tjocka packningar mellan
motorblock och pump), så ska man se till att den som sålde pumpen får tillbaks den!
Sen kan det naturligtvis finnas andra, icke bränslerelaterade skäl till att en motor inte vill varmstarta. T ex temperaturberoende fel i
tändspole eller kondensator, eller för litet brytaravstånd.
Kolla också att ev manuellt luftförvärmningsspjäll står i läge för kalluft sommartid. Om det finns termostat- eller vakuumstyrd
förvärmning, kolla att den fungerar som den ska och reglerar korrekt. Det är vanligt med problem pga t ex fastrostat spjäll eller otäta eller felkopplade vakuumslangar.