Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Foder i moped cylinder

36 inlägg • Sida 2 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

rospigg

#16 » 22:02:35, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte tag på nån äggcylinder så ta en Flintacylinder i stället
(såvida du inte har förgasaren på vevhuset på din motor):
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... yPJ3mtdwCb
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



Johanolof (trådstartaren)

#17 » 17:11:55, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag har förgasaren på vevhuset och inte på cylindern. Om man tar en flinta cylinder går det då att plugga den ena förgasaranslutningen?
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

G-son

#18 » 18:59:36, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör gå utmärkt. Eller för att vara lite unik, bygga ett specialinsug från förgasaren till bägge. :P
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

ghaven

#19 » 19:49:52, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husqerna og ktm og husaberg bruker mye samme deler til de mindre motorene
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

valberga

#20 » 19:58:15, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att horna upp cylindern ? Lämna in o borra upp cylindern o få tag i en aningen större kolv.?
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

G-son

#21 » 20:22:55, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Går det inte att hona upp cylindern ? Lämna in o borra upp cylindern o få tag i en aningen större kolv.?

Om jag förstått rätt handlar det om aluminiumcylindrar med hårdförkromat lopp, alltså ett tunt skikt krom som cylinderfoder. Det finns inget att borra i, fodret försvinner direkt, och sedan finns det bara aluminium som inte håller som foder. Såna renoveras med ett nytt foder för ett par tusenlappar, vilket det sällan är värt på en mopedcylinder.
Gjutjärnscylindrar går däremot ofta borra upp, för att få fram ett nytt friskt lopp.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Göran Ekman

#22 » 20:25:32, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Går det inte att horna upp cylindern ? Lämna in o borra upp cylindern o få tag i en aningen större kolv.?

Lättmetall cylinder med någon form av hård beläggning går inte att hona.
Om det går att borra och kroma om cylinderlopp vet jag inte
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

G-son

#23 » 20:28:57, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Om det går att borra och kroma om cylinderlopp vet jag inte

Nu blir det rimligtvis nikasil (nickelbaserat) istället för krom om man gör det idag, men visst går det. Om man tycker att det är värt några tusenlappar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jac

#24 » 21:20:12, 29-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev:Husqerna og ktm og husaberg bruker mye samme deler til de mindre motorene

Jag tror mopeden i denna tråden byggdes ca 25 år innan Husaberg uppstod.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ghaven

#25 » 13:52:10, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ja sånn går det når en svarer uten å ha lest alt, min feil. Deler går i hvert fall om hverandre på nyere nevnte merker. Men til det du spør om, ja det går å borre ut og montere foring, men det er uhyre vanskelig å få alle kanaler riktig. Det skal være rette grader både på åpning og lukking av porter samt at det skal være rett vinkel på de, spesielt side eller skylle kanaler og hensyn til åpning av stempelfjærer med tanke på port bredde . Jeg har ikke portet en hel foring, men flere sylindere for å endre disse, og en millimeter feil eller litt endring av grader på skylle kanaler kan være nok til at sylinder blir søppel. Nå vet ikke jeg hvordan din sylinder ser ut inni, men det går i prinsippet, og det gjøres av motor verksteder flere steder. Den andre metoden med å borre til rett overdim stempel og få nytt nikasil belegg gjøres også av flere verksteder, men bakdelen med begge metoder er at det koster mye. Hele foringer vet jeg selges til flere merker på ebay. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

DrBengt

#26 » 16:08:31, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om cylindern ursprungligen verkligen har krombeläggning så går den inte att hona utan är den trött så bör den bytas till modern nicasil. Det är ett jobb på ungefär 1500kr. Jag är dock tveksam till att sådär gamla motorer har krombelagda lopp, det slog inte igenom förrän mitten på 80-talet.

Har cylindern foder av gjutjärn från början kan detta med fördel honas eller borras till öd för en större kolv. Finns där inga öd kolvar och reporna är för djupa att hona så får man byta foder. Foder går att tillverka från grunden av div gjutjärn tex avloppsrör eller liknande, krävs inget fancy. Att bearbeta det och sköra ut för portarna är dock en dyr operation om man inte kan göra allt själv.

Att montera foder i en krombelagd cylinder är dyrare än att stoppa på en ny ytbeläggning så det gör man i princip bara om man skall bygga big bore eller liknande.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#27 » 23:54:54, 05-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kromade cylinderlopp hade de av Nymans (NV) och Archimedes tillverkade båtmotorerna redan på 60-talet, så inte är det nå´t modernt påfund! Tillverkare av det hårdkromade gjutgodset var tyska KS. (Kolbenschmidt)
I mopedvärlden hade Zündapp hårdkrom i cylindrar vid samma tid.
Japanska tillverkare har varit mer traditionella med gjutjärnscylindrar på allsköns motorer in i "modern tid", detta av mig okänd orsak.
Min uppfattning är att Johanolof vill tillverka och montera ett cylinderfoder bara för att se om ha kan, och då hejar åtminstone jag på! :thummar:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

PerJohansson

#28 » 07:58:40, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Centrifugalgjutna avloppsrör i mopeddimension växer nog inte på träd heller.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

ghaven

#29 » 12:38:03, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ikke vært borte i støpejern med krom eller nikasil. Er det krom eller nikasil snakkes det vel om en alu sylinder. Kjenner til zundapp og mener at det var krom i alu den gang, uten at jeg husker helt 50 år tilbake. Mulig jeg hadde gått løs på et sånt prosjekt med å sette i foring bare for å se om jeg hadde fått det til , om det hadde vært min sykkel og interesse. Alt er jo mulig på no vis om maskiner og interesse finns .Jeg kjenner folk som har montert sylindrer som kommer fra helt andre motorer med litt modifisering av foten, lagd spacer under for å treffe med porter, og ned dreiing av øvre del for tilpassing etter aktuell slaglengde. Den siste jeg lagde deler til tok en vannkjølt scooter sylinder på 110cm og monterte på en 50cm gir moped motor. Den ble vel portet litt ekstra og havnet på 30 + hk til slutt. Er sikker på at emner finns i nyere sylinder om det ikke må være orginalt, eksempelvis Suzuki a eller ac har vel forgasser på siden
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ac tc

#30 » 11:48:11, 21-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns överdim kolvar: http://www.eriklinding.se/husqvarna-mop ... 1957-1962/
- de flesta motorslipar klara av att borra en gammal järn cylle, tror inte att en ägg cylle har kromlopp och absolut inte nicasil för det kom senare.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se