Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Startar, dör, startar går, startar dör !?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Bageera (trådstartaren)

#1 » 18:23:06, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var man här igen, samma problem som tidigare.
Bilen startade hur bra som helst idag, stod på tomgång ett bra tag och den kördes runt med på gården.
Pojken tog bilen på en sväng och var borta i 2 timmar då han ringde och sa att problemet var kavr och nu starta den inte.
Hemma igen byte vi bränslefilter under bilen, provkörde pumpen och kolade ström.
Tog även ut relät och lödade om alla punkter men.....
Pojken åkte ut på en sväng och ringde efter bara några minuter, åter hem med bilen Grrrrrr
Felet är,
start 1, bilen startar men dör efter 5-10 sec, väntar man 3-4 min så startar den igen men dör åter.
Start 2- 10 startmotorn drar runt men den tänder inte,är samma som start ett.
start 11 bilen startar och går som vanligt, går att åka iväg med utan problem, hur länge vet man dock ej.
start 12 som start 11.
start 13, börjar vi om på start 1.
så går det runt blir ju helt galen, från att finka hur bra som helst till inte alls.
Ska köpa ett nytt bränsle relä och prova, annars vet jag inte mer, kom med ideer tack.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Finns det någon här som varit med om liknande !?
Pojkens volvo 740, ombyggd till a-traktor går lite som den vill, problemet började när vi installerade hreg.
Fick inte hregen att funka, bilen ville inte starta alls, kopplade ur hregen so det blev som orginal istället.
Bilen startade som vanligt men gick bara ca 10 sekunder, efter det fick man vänta ca 5 min och den starta igen, men efter 5-10 sekunder dog den igen, så håller den på.
Någon gång där emellan går den hur länge som helst, men gången efter dör den efter 5-10 sekunder.
Spolen får 12 volt hela tiden, bränsle pumpen under förarplatsen funkar som den ska och filtret är bytt.
Någon som varit med om att bilen bara dör efter 5-10 sekunder?
Senast redigerad av Bageera 20:38:56, 12-03-2020, redigerad totalt 2 gånger.
Bageera
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:04, 05-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Iznogoud

#2 » 18:34:46, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den inte startar, surrar bränslepumpen då?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

magloman

#3 » 18:39:17, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en b230f kan det vara vevgivaren
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bageera (trådstartaren)

#4 » 18:47:04, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag plockade av bränslepumpen så hörde man att den surrade, tog loss allt och provade pumpen lös, och den gick.
vev givare?
Bageera
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:04, 05-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#5 » 18:52:16, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxelgivaren sitter bakom topplocket, ovanpå svänghjulet och mäter dess rotation.
Går den sönder stannar bränslepumpen, därav min fråga.

Är det 2 bränslepumpar i denna Volvo? Om så, och den undre fungerar kan det mycket väl vara tankpumpen som gått sönder och då orkar inte huvudpumpen suga bränslet själv även om den i sig fungerar.

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Bageera (trådstartaren)

#6 » 19:08:54, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det roliga är att den ibland går att starta och köra med, ända tills man stänger av den igen?
Bageera
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:04, 05-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#7 » 20:19:20, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ev så har den ett diagnossystem? Om den har det så kan man ju kolla om den har några sparade felkoder.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Iznogoud

#8 » 21:22:23, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#9 » 22:53:02, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Observera dock att den där vevaxelgivaren bara sitter på bilar med LH 2.4 insprutningssystem (årsmodell 88B och framåt). Samt det udda Regina som fanns på en enda årsmodell i början av 90-talet.
Om det är en '87 eller 88A , så har den LH 2.2 och en äldre variant av EZ-K tändsystem, som då styrs av en hallgivare i fördelaren. Även denna kan dock gå sönder, men intermittenta fel är sällsynta. På bilar med LH 2.2 finns det inga möjligheter att läsa ut felkoder ur vare sig insprutnings- eller tändsystem.

Ett par saker att kolla för felsökning:
-Finns det gnista när motorn har dött av?
-Gör varvräknaren utslag om man t ex försöker bogsera igång bilen?
-Finns det bränsletryck (kollas enklast genom att peta på schraderventilen på spridarröret)?

Saker som rent allmänt bör kollas upp på bilar med B230F och ologiska problem:
-Interna kortslutningar eller överledningar i kabelstammar i motorrummet. Framför allt då kabelstammen på vänster sida av motorblocket, som brukar utsättas för både värme, bensinångor och olja. Den kan se fin ut utanpå, men skär man upp skyddsslangen visar det sig att det bara är smulor kvar av isoleringen på en del av kablarna. Det brukar inte lyckas något vidare att byta till en annan kabelstam från skroten, eftersom pinningen i kontakten mellan motor- och kaross-del av kabelstammen varierar mellan olika exemplar.
-Bränslepumprelät (dubbelrelät) som sitter i elcentralen i mittkonsolen. Plocka isär det och avsyna noga efter dåliga lödningar på kretskortet. Byt INTE mot ett nytillverkat relä av piratmärke, de kan ha för lågohmiga spolar som bränner sönder drivstegen i LH-styrdonet med tiden.
-Spänningsfall eller glapp i tändningslåset.
-Saknad jord till tändmodulen (jordledningen kan ärga sönder på en lång sträcka inne i kabelstammen).
-Tändmodul av pirattyp som inte fungerar bra ihop med den udda inkoppling av den som Volvo använde (sådana piratmoduler fungerar utmärkt för att ersätta samma Bosch-typ på många andra bilmärken, men inte på Volvo).
-Tändspole av fel typ, t ex en som egentligen är avsedd för brytarstyrt tändsystem eller det äldre brytarlösa som Volvo hade på E-motorer fram till 1982.
-På vissa exemplar (jag tror det framför allt gäller 240 med LH 2.2 men kan ev även gälla vissa exemplar av 740 eller LH 2.4), matas hela insprutningskabelstammen via en hängsäkring som sitter nära batteriet, ofta gömd bakom eller under det så man överhuvudtaget inte hittar den om man inte lyfter ur batteriet. Den hängsäkringshållaren kan ärga sönder. Och den finns inte med på några elschemor som jag har sett.
-På bilar med LH 2.4 : kontakten till LH-styrdonet sönderärgad vid pinnen för ständig backupmatning. Framför allt kan detta hända på bilar som har stått länge i fuktigt väder med batteriet på plats och spänning i elsystemet.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bageera (trådstartaren)

#10 » 09:54:28, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter här med frågetecken ?
Byte bränslefilter och provade bränslepumpen som sitter under bilen, ok.
Traktorn startade och gick hur bra som helst, startade och stängde av flera gånger utan problem.
Pojken åkte iväg med traktorn till bla. affären, kompisar mm.
Gjorde ett antal stop och även tankade, efter 2 timmar ringer pöjken och säger att problemet är tillbaka.
Jag misstänker att det kan vara den pumpen som sitter i tanken eller också skit i tanken ?
Någon med förslag ?
Bageera
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:04, 05-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#11 » 09:57:17, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tidigare förslag är fortfarande på bordet

Har du dubbla pumpar kan du ersätta dom med en i tanken av nyare sort som kom under 90-talet bla på turbo och 960
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Iznogoud

#12 » 10:47:08, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bageera skrev:Åter här med frågetecken ?
Byte bränslefilter och provade bränslepumpen som sitter under bilen, ok.
Traktorn startade och gick hur bra som helst, startade och stängde av flera gånger utan problem.
Pojken åkte iväg med traktorn till bla. affären, kompisar mm.
Gjorde ett antal stop och även tankade, efter 2 timmar ringer pöjken och säger att problemet är tillbaka.
Jag misstänker att det kan vara den pumpen som sitter i tanken eller också skit i tanken ?
Någon med förslag ?
Har du förpump i tanken så kolla upp den eller byt. Den värmenyper säkert efter en stunds användning och fungerar då den svalnat.
Biltema hade pumpar tidigare men nuvarande katalog är inte värd pappret den är tryckt på då den visar förpumpar, men inget mer i katalogen. varför trycka en katalog om man ändå måste gå in på hemsidan :aaargh:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#13 » 11:23:46, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå det, kolla slangen mellan tankarmaturen och huvudpumpen. Den kan ha blivit porös och dålig så att huvudpumpen suger luft genom den.

För att slippa gissa när man felsöker bränslepumpar kan det löna sig att koppla in ett par amperemätare provisoriskt och hålla koll på huvud- resp förpumpens strömförbrukning, och se vad de har för sig då bilen lägger av resp vid startförsök efteråt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#14 » 11:48:20, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller rostiga rör...

( Torbjörn, hur minns du allt om alla bilar? Byter jag bilmodell så rensas minnesbanken om dennas problem för att lagra nya om den nya modellen :klia: )

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se