Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Identifiera diesel eller hydralolja i motorolja!

28 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

torbjorn_forsman

#16 » 15:37:03, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, det där är matarpumpen. Vanligtvis finns ett dräneringshål i underdelen så att det som ev läcker genom membranet ska rinna ut där och synas tydligt. Men det kan ju ha blivit igensatt, och då går allt läckage in i vevhuset istället.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



bonnen513

#17 » 21:07:40, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju handtaget till handpumpen där mitt på matarpumpen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel

#18 » 21:51:04, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste även kolla glödstiftet (på insuget ovanför matarpumpen) speciellt om den inte går ned i varv, samt om den luktar illa.

Det är ganska riskfyllt att köra med dieselmotorer som inte sjunker i varv som avsett. De går tyvärr lika bra oavsett vilken väg bränslet når motorn.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bonnen513

#19 » 22:08:04, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

och även det är ju en väg som gör att diesel tar sig ner i oljan
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

FMR (trådstartaren)

#20 » 23:56:11, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för alla tips kollar vidare i morgon . Haha har aldrig sett handpump innan förrens bonnen så det och jag kollade bilden.. pga av att den startar direkt o går perfekt borde den ju läcka in när motorn går? Annars hade den ju tappar bränsle trycket och blivit svårstartad. Att det är väldigt lurigt att köra med för mycket olja i motorn vet jag kan rätt snabbt dra i avgasbromsen helt samt stypa insuget.
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

FMR (trådstartaren)

#21 » 13:34:29, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering nu. Bytte matarpump för några veckor sen men bara kört nån timma el 2 än och ojlenivån är normal. Tydligen ett rätt vanligt fel att matarpumpen läcker på 3cyl Perkins har jag fått höra. En fjäder hade gått av till returen på gasen därav ej nergång i varv. Den gammla pumpen skrivandes ner men såg inget direkt fel .

1 person gillar det här inlägget.
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

kimmen

#22 » 16:47:45, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att du hittade felet. Grannens JD fick elaka skärningar i cylindrarna, så det blev nya foder och kolvar bara för att diesel läckt in i motorn, tyvärr körde han för länge, han gör nog inte om det
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

QV_

#23 » 23:20:43, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en känsla av att oljenivån stiger.

Läste ju denna tråd som då snabbt gick över till hur man reparerar.

Men vilka knep finns det?
Kan man jämföra "blaskigheten" med oljan i motorn mot oljan i dunken. Ger det något svar?
Har bara luktat på stickan, och det gav inget.

Maskin står ju parkerad lite olika lutningar från gång till gång så det är ju lite svårt att jämföra, men känslan är att det ökar.

Det är en fyrcylindrig kubota (turbo) 1,4 liter 25 kw om inte minnet sviker mig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#24 » 20:42:20, 22-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag vart det ett litet test.

Tömde ut oljan, tömde filtret (det är inte många timmar sedan jag bytte olja och filter).

Hällde i 5 liter olja (skall vara 7,5 liter men jag hade bara 5 hemma)
Körde motorn i 30 sekunder och kollade nivån. 11mm från "min"

Körde några timmar på fast motorvarv när jag använde planerbalken för att återställa åkern efter dikesjobbet.
Försökte parkera grävaren på samma plätt. 21mm från "min"
10mm borde motsvara en ½liter.

Tror inte på att hyrauloljan kan komma in från pumpenheten. Den känns "fristående"
Så då är det spridare eller något runt pumpen.
Skulle påstå att den rycker "svart" mera nu. Den har alltid ryckt svart när man startar den. En "puff" vid var start.
Har noll koll på dieselmotorer.

Kan läckande spridare fylla upp oljetråget under drift?
1 notering.
Jag har ju ingen "lätt" snabbkoppling till slangarna. Man måste trycka till dessa Temakopplingar för att de skall låsa.
För att göra det lättare så stannar jag motorn och frigör trycket i rören med fotpedalen.
MEN jag har en varningslampa som lyser för batteriet. (fel batteri) och när man slå på tändningen så piper det så ini helv... en för lång tid.
Så när jag stoppar motorn så slår jag inte av tändningen, utan man hör dieselpumpen stå och gå. För då när jag startar motorn igen så slipper jag pipet = jag är gladare.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#25 » 19:49:53, 23-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var förbi oljeleverantören idag men han hade inga visioner i ämnet. Han ansåg att priset för en oljeanalys var typ 10,000
Om det bara kostade några hundringar så vore det ju värt att kolla. Då får man ju svart på vitt om det finns ett problem eller inte.

Q8 var ju rätt trevliga förra gången jag ringde dom (om Glykol) så kanske får slå dom en signal i morgon. Det är ju deras olja i motorn.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#26 » 17:12:51, 24-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK Q8´s tekniska avdelning hade inga svar som man önskade.

Man kunde göra en viskositetsmätning för 500:- Men då behövdes det nog rätt mycket diesel i oljan för att det skall ge utslag.
En analys av oljan skulle kosta runt 2-4 tusen för ett prov.

Han ansåg att man fick kolla blaskigheten, den ljusare färgen. Men det kräver ju att man har ett prov att jämföra med. Samt att oljan inte är nybytt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#27 » 13:24:38, 19-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får bli en manuell koll.
Igår körde jag upp grävaren på plan mark

Bild

Då var det 21mm till oljenivån från min på stickan. Skall kolla igen idag innan jag startar upp.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#28 » 17:49:56, 01-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att den extra höjningen på stickan är olja som tar tid på sig att rinna ner.
För kollar jag stickan ½timme efter stopp och dagen efter så skiljer det rätt mycket i höjd.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se