Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Dieselracing bygge/pumpmodifikation.

25 inlägg • Sida 2 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Turbodiesel

#16 » 22:18:24, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL6 med "supercharger" använder kompressorn på låga varv, den kopplas in strax över tomgång & kopplar ur så snart turbon gör jobbet på egen hand. Om det skiljer på den "äkta" KAD-motorn vet jag inget om.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



magloman

#17 » 22:32:52, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart fränt med både turbo o kompressor men det blir mkt rör o grejer.

Annat alternativ är ju att sälja kompressor o turbo sen köpa en lagom turbo med variabel avgasgeometri. Kanske går att hitta från personbilsmotor eller nyare lastbil som kan passa. Har ju funnits länge nu som std så lär finnas mkt beg.

Styrningen kan inte vara svår att få till. Antingen nån enkel vakuum-tryck historia eller elektrisk-vacuum. Eller arduinostyrd. Den delen löser sig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rospigg

#18 » 22:40:48, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Seatek-motorerna som användes i båtracing (Pro-vee) hade manuell manövrering mellan den lilla och den stora turbon, allt för att optimera.
Då är det racing på riktigt!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

PerÖ83

#19 » 22:57:04, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressor + turbo konceptet är 80tal eller variabel turbo 90tal nu är de bi turbo med variabla ventiler som gäller om man vill göra HK

:back_to:
Ska vi försöka komma tillbaka till TS ämne? För att de är så j*vla fränt... Med kompressor och turbo :thummar:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

320 Volvo (trådstartaren)

#20 » 19:11:02, 23-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kul med input och tankar!! Tack alla!!
jag är ingen hejare på att trimma motorer men detta är en läromotor för att bygga och se vad volvos td40 tål.
Motorn är på 3,6 liter. om jag skulle kunna få ett laddtryck från kompressor på 1bar vore det kanon.
I så fall skulle det ge ett laddtryck totalt på ca 3,2bar i compound. penta`s kompressorer slår ifrån vid 2200 rpm för att låta enbart turbon jobba, sen sitter det en magnetgivare som gör att kompressorn slår till vid fullgas så turbo och kompressor laddar tillsammans.

jo mycket rör blir det men med bra kontakt på aluminiumsidan så kan man få leta lite i deras skrotbalja... :thummar:

Jag har nu i alla fall fått lite mer tid i verkstan, så nu är fästet till generator och kompressor i stort sett klart. blev lite grovt men det får duga. någon sade en gång " du bygger ju på en traktor, det är ju hur mycket plats som helst" men det börjar bli trångt runt kylaren. Har även bytt vattenpumpen och monterat en remskiva till drivningen av kompressorn
Såhär har jag tänkt att det ska bli i alla fall:

Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

320 Volvo (trådstartaren)

#21 » 14:52:43, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var jag åter tillbaka.

Nu har det varit stillestånd en stund men för några veckor sen så blev det lite fart i verkstan igen. Flitens lampa lös långt in på kvällarna och någon gång även in på natten.
I oktober så var vi hos en kompis i Oskarshamn och hade lite spontanlek på en åker, första gången jag fick prova maskinen fullt ut. Traktor Power var på plats och gjorde lite reportage och även filmade. Fick även en film med min ombordkamera

https://youtu.be/QbqbmM4IHiY
https://youtu.be/z3Gf1mRpyY0
En riktigt rolig och bra testdag, traktorn är helt underbar att köra. Men jag saknar laddtryck på låga varv, så efter lite bostadsbyte och diverse övriga göromål så blev det tid till verkstan igen. Fästet till kompressorn byggdes klart och remspännare konstruerades. Två kullager fick agera spännrullar och rem monterades. Siliconskarvar till rören inhandlades och en kompis som har byggt turbo tidigare kom en sen fredagkväll och hjälpte mig att bygga ihop intercoolerrrören
Bild
Bild
Bild
Röret mellan kompressor och turbo
Så nu är det bara att invänta nästa vecka när jag får hjälp med att svetsa ihop alla rördelarna.

5 personer gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

320 Volvo (trådstartaren)

#22 » 16:35:19, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har rören varit och hälsat på i en annan verkstad och blivit så varma så dom fogade samman. Men snyggt blev det. Fick även rådet av en annan racing-kompis att installera ett airlock så man kan stänga luften ifall att det skulle bli en runaway. Köpte slangklämmor till ic-rören på lokala industritillbehörs butiken. Dom första jag köpte dög inte mycket till. Vi monterar luftfilter i original luftburk så det det ännu lite roligare ut. Det som nu är kvar är att koppla elen till tillslaget av kompressorn och även montera en laddtrycksmätare som klarar det eventuellt höga laddtrycket. Så nu ser det ut så här. BildBildBildBild

Skickat från min S62 Pro via Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

320 Volvo (trådstartaren)

#23 » 19:01:03, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar sig så sakteliga framåt i dieselracing bygget. Jag har haft problem med att få mitt termostathus tätt, så nu göra veckan tröttnade jag riktigt och byggde ett helt nytt, planade av det i fräsen och monterade en avluftning då högsta punkten i kylsystemet blir det huset. Så lite färg bara så blir det topp notch.
Har monterat kylfläkt på ic'n så nu ska det nog hålla tempen på rätt sida i insuget. När allt var kopplat och rätt installerat då var det äntligen dags för provstart.
"Wa wa wa wa, wroooom!" Tuffade så fint på tomgång, rörde lite på gasen.
Inget händer....
Provade att gasa fullt flera gånger, men ack motorn ville inte svara på behandlingen.

Ridå...

Så efter lite detektivarbete så kom jag fram till att stiftet till aldapinnen hade kärvat fast så det var bara att ta av locket på pumpen och lirka loss och smörja stift och länkage rikligt och montera ihop igen.
Skuttade in i hytten igen och tryckte på knappen...

Succé!!!

Kompressorn styr jag tillslaget med knapp just nu och när den kopplas in då blir det ett väldigt dovt mullrande. Lyckan är total!
Energin steg till oanade höjder så igår byggde jag klar luftburken med luftfilter inuti. Montering ska ske imorgon.

Avgasröret ska dras om och monteras närmare hytten så det inte blir några brytningar i det vid vibrationer.
Video från uppstart med Turbo och kompressor finns på Youtube, länk: https://youtube.com/shorts/Pb-I2fLETYw

Håll tillgodo alla där ute och ta hand om varandra. BildBildBild

Skickat från min S62 Pro via Tapatalk

7 personer gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

R_Bergsten

#24 » 21:54:13, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fränt

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

320 Volvo (trådstartaren)

#25 » 23:03:38, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

R_Bergsten skrev:Fränt

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
Tackar!

Skickat från min S62 Pro via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se