Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Dieselracing bygge/pumpmodifikation.

25 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

320 Volvo (trådstartaren)

#1 » 20:38:15, 16-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu sitter man med problem och villrådighet.

Jag har en traktor volvo bm 320 med utbytt motortill en td40. har lurat lite på olika modifieringar av maskinen och kommit fram till att en pumpmodifiering vore av rang.

Så sagt och gjort, hittade en pump från en kad42 som har 12mm pumpelement och kastade på den på min motor, och efter 7 mödor och tonvis med svordomar fick jag motorn att gå. Lyckan var total!! det kändes verkligen som att motorn vaknade till liv och kraften hade ökat.

Men bäst som jag satt och torrgasade lite i verkstan så tyckte jag mig känna något som "regnade" lite grann och insåg att det måste vara diesel då jag inte känt detta tidigare och enda modifieringen jag gjort är att byta pump.

Har frågat runt lite och sökt på nätet efter info och fått reda på att kad42motorn är en direktinsprutad motor medan min är en förkammardiesel. Rådet jag fått är att renovera spridarna och shimsa upp öppningstrycket till kadmotorns tryck och byta kammplatta till den från min gamla 11mm pump.

Men vad blir effekterna av detta?
blir det en "40pump" med utbytt rotorhuvud och tröga spridare eller ska jag behålla spridarna original och bara byta kammplattan?
Original öppnar spridarna vid 192 bar och kadmotorn öppnar vid 275bar. När man mäter kolvlyftet så verkar 40pumpens platta vara aggresivare och ha högre lyft, Medan 42pumpen har lite lägre lyft men längre kamtider då den är direktinsprutad.

det var en liten start på en större frågeställning som antagligen kommer. råd och tips och allt där emellan mottages tacksamt!!

mvh Daniel


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04



320 Volvo (trådstartaren)

#2 » 08:53:41, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var jag tillbaka med en uppdatering av min maskin. Jag fick kontakt med en man som renoverar och shimsar spridare, han tyckte att vi skulle lägga öppningstrycket på 275bar och köra med det då pumpen är avsedd för att leverera den dieseln. Efter någon vecka fick jag hem spridarna igen och monterade. Motorn var svårartad och ville inte alls. Till slut då höll jag på gasen samtidigt som jag startade och då gick den igång men gick knappt. Vid full gas så hade jag varv strax över tommgångsvarv. Efter att konsulterat lite med olika dieselgurus så sade dom ska gemensamt att det är åt helvete för högt tryck för en förkammardiesel. Sänk trycket! Skickade tillbaka spridarna och fick en omschimsning, monterade dom igen nu i veckan.
VILKEN MASKIN DET BLEV! Helt annan gång i motorn och kraften känns mycket bättre.

En liten video kommer här. https://youtu.be/XjIcMgvWk2A

Håll tillgodo så länge då kommer fler uppdateringar så småningom om.

Skickat från min S61 via Tapatalk

8 personer gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

Mattias_E

#3 » 11:58:26, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips som du säkerligen känner till, men Dieselmeken i Aneby kan rekommenderas. Har även förr varit en aktiv del av detta forumet och en del andra dieselforum. :skriva2:

https://www.dieselmeken.se/

https://sv-se.facebook.com/dieselmeken

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

320 Volvo (trådstartaren)

#4 » 13:01:56, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Ett tips som du säkerligen känner till, men Dieselmeken i Aneby kan rekommenderas. Har även förr varit en aktiv del av detta forumet och en del andra dieselforum. :skriva2:

https://www.dieselmeken.se/

https://sv-se.facebook.com/dieselmeken
Det var Göran på dieselmecken jag bland annat frågade om spridarna.

Skickat från min S61 via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

320 Volvo (trådstartaren)

#5 » 12:35:36, 28-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta med diesel och motorer är en märklig sjukdom.
När man bygger en motor och får den att funka så börjar man strax efter att titta på vad man kan göra för att öka effekten ännu mer.
Vill ha så bra tryck i grejerna så tidigt som möjligt och ändå ha bra laddtryck vid högre varv. Då har nu börjat att spåna lite om att montera en kompressor (som jag råkar ha liggande ) och köra tvåstegsladdning. Remhjul till det finns och även kunskapen att göra denna operation har jag tillgång till. Kompressorn är en Eaton m62 från en Mercedes. Men är lite kluven till det här med laddluftkylare. Ska man montera en mellan Turbo och kompressor och mellan kompressor och motor, eller ska man bara ha en mellan motor och kompressor.

Någon som har tankar kring detta eller ska man bara satsa på en annan Turbo och laddluftkylare?

Tankar?

Skickat från min S61 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

320 Volvo (trådstartaren)

#6 » 13:12:56, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är beslut fattat. Efter inrådan av en mekaniker som håller på med Volvo Penta motorer så tyckte han att det räcker med en intercooler mellan motor och kompressor. Så det fick det bli. Kommer att monteras så här. Då nu är det lite tryck rör som ska till. 76x3mm. Då luftens ordning in i motor blir: Turbo till kompressor till intercooler och sen in i motor. Vad tror ni om detta? Blir det för mycket laddtryck? Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200830/360f75d0faca7f73126034a7bf58c63d.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200830/0de83bc390275d8de516c1e182d1bfaf.jpg


Skickat från min S61 via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

R_Bergsten

#7 » 13:28:14, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar de inte va turbo före kompressor? Fräckt blir de iaf
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

320 Volvo (trådstartaren)

#8 » 17:44:11, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

R_Bergsten skrev:Brukar de inte va turbo före kompressor? Fräckt blir de iaf
Jo det var så jag tänkte, var nog jag som skrivit otydligt. Tanken är att jag ska ladda i compound med turboluften till kompressorn och sen vidare.



Skickat från min S61 via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

320 Volvo (trådstartaren)

#9 » 17:46:14, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst mig till att det kan bli höga tryck, turbon laddar idag ca 1,5 bar, och drevningen på kompressorn kommer göra att den varvar knappt 15000 vid 3900rpm på motorn. Frågan är vad man kan räkna med för laddtryck från den? Kompressorn är en Eaton m62.

Skickat från min S61 via Tapatalk
320 Volvo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:00:17, 06-04-2017
Ort: Landsbro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BMW 320 -62
Harley Davidson Street Glide 1550cc -04

AN

#10 » 21:27:21, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog vanligare att låta kompressorn ladda genom turbon, för att "få igång" motorn, och sedan vid högre varvtal låta den gå i by-pass.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

fretchi

#11 » 22:32:04, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En eaton M62 levererar enligt ett datablad jag hittade 1,016 l luft per varv.
Med den utväxlingen du nämner snurrar kompressorn 3,85 varv per vevaxelvarv. Det borde ge ca 3,9 L luft/varv.
En TD40 borde ju vara på ca fyra liter. Fyrtakt ger att motorn inhalerar hälften av den totala cylindervolymen per varv.
3,9/2 blir ca 1,9 bar absolut. Ca 0,9 bar laddtryck då. Grovt räknat. Säkert lite mindre pga förluster osv.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

PerÖ83

#12 » 17:03:24, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lancia Delta S4 (grupp B rally) har turbon före kompressorn och en by-pass ventil som tillåter turbon att ladda förbi kompressorn.

Gale Banks gör lika på Monster Truck diesel motorn han håller på att utveckla.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

AN

#13 » 21:28:38, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, de byggen jag sett hade ju kompressorn före. Även VW TSI. Men vid mer googling verkar det ju vara vanligt med turbo före kompressor också. :smile:
Men gemensamt är väl iaf att kompressorn kopplas bort, man kör aldrig compound med kompressor väl?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

PerÖ83

#14 » 21:54:33, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressor= låga varv.
Turbo= höga varv.
Kompressor+turbo=vaaaaaaaaaaaap,pysssss
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

rospigg

#15 » 22:09:57, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo Pentas KAD-motorer (42:an i detta fall) borde det finnas en del att läsa om i vilken ordning respektive överladdare är ansluten.
Att ljudet från någon klaff i insuget kommer vid högre varv när motorn är obelastad vet jag, men hur och varför det styrs på så vis är mig okänt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se