Så nu sitter man med problem och villrådighet.
Jag har en traktor volvo bm 320 med utbytt motortill en td40. har lurat lite på olika modifieringar av maskinen och kommit fram till att en pumpmodifiering vore av rang.
Så sagt och gjort, hittade en pump från en kad42 som har 12mm pumpelement och kastade på den på min motor, och efter 7 mödor och tonvis med svordomar fick jag motorn att gå. Lyckan var total!! det kändes verkligen som att motorn vaknade till liv och kraften hade ökat.
Men bäst som jag satt och torrgasade lite i verkstan så tyckte jag mig känna något som "regnade" lite grann och insåg att det måste vara diesel då jag inte känt detta tidigare och enda modifieringen jag gjort är att byta pump.
Har frågat runt lite och sökt på nätet efter info och fått reda på att kad42motorn är en direktinsprutad motor medan min är en förkammardiesel. Rådet jag fått är att renovera spridarna och shimsa upp öppningstrycket till kadmotorns tryck och byta kammplatta till den från min gamla 11mm pump.
Men vad blir effekterna av detta?
blir det en "40pump" med utbytt rotorhuvud och tröga spridare eller ska jag behålla spridarna original och bara byta kammplattan?
Original öppnar spridarna vid 192 bar och kadmotorn öppnar vid 275bar. När man mäter kolvlyftet så verkar 40pumpens platta vara aggresivare och ha högre lyft, Medan 42pumpen har lite lägre lyft men längre kamtider då den är direktinsprutad.
det var en liten start på en större frågeställning som antagligen kommer. råd och tips och allt där emellan mottages tacksamt!!
mvh Daniel