Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Rätt lager?

50 inlägg • Sida 1 av 4
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

JD400 (trådstartaren)

#1 » 14:05:21, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har beställt en lagersats till en gammal moppemotor jag försöker skruva ihop (Yamaha FS1). Fick en sats med 4 lager varav alla är dubbeltätade lager (plast/gummitätning). De tidigare lagren som satt i var otätade med enbart stålringen för att hålla kulorna på plats.

Är lite fundersam på om det är lämpligt med dubbeltätade lager? Speciellt vevaxellagret kan väl få det lite varmt tänker jag, så frågan är om tätningen håller? Det gamla lagret var blånerat, men det kan väl ha sina orsaker... :vissla:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Jac

#2 » 14:13:15, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxellager ska ju smörjas av tvåtakstoljan i bränslet, funkar ju mindre bra om dom är tätade.
Vanligtvis är det C3 tolerans på vevaxellager , jag tvivlar på att dubbeltätade lager finns med C3.

https://www.mopedrenovering.se/unversal ... -6204.html

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JD400 (trådstartaren)

#3 » 14:20:55, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, smörjningen är ju också en aspekt, men då är det helt fel lager i satsen med andra ord.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#4 » 14:24:39, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ju denna sats jag köpte och de är ju helt klart otätade på bilden: https://www.ettansmopeder.se/product/la ... ha-fs1-skf
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

BM 4 ever

#5 » 14:30:46, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig hört talas om att man använder tätade lager i en tvåtaktare..
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

fretchi

#6 » 14:38:05, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hört talas om permanentsmorda ramlager i nyare skotrar, Ski-doo tror jag det var. Men det blev visst ingen hit.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

G-son

#7 » 14:46:45, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ettans... Dom har ett visst rykte av goda orsaker.

Det förekommer att man har plåttätning på en sida av lagret vid kopplingen, för att begränsa hur mycket olja som kan röra sig mellan kopplingens utrymme och själva växellådan, i övrigt ska det vara lager utan tätningar. Ettans har uppenbarligen fått bra pris på ett lass tätade lager och säljer såna, ifrågasätter man det säger dom att man får bryta bort tätningarna. Men ramlagren får ju inte rätt C3-klassning för det, så det är fortfarande fel lager.

Jag skulle säga att dom borde skickas tillbaka, men med tanke på vad jag hört om Ettans skulle jag inte hålla andan medan jag väntade på att få tillbaka pengarna...
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

JD400 (trådstartaren)

#8 » 15:10:29, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, det var ju lite surt. :???:

Tips på nån webshop med bättre rykte?

Styrlagret till en Crescent jag beställde samtidigt tyckte jag såg ok ut iaf. Men beställde även en sats packboxar till FS1:an, de kanske också är av tveksam kvalitet då.

Lagren säljs som SKF och det står SKF på dem, men också Italien och Bulgarien typ. Har SKF bättre och sämre kvaliteter på sina lager? Eller tillverkas allt i låglöneland numera?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

dc_lindberg

#9 » 15:52:47, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.kullager.se
Av dem får du det du beställer.

De är riktigt trevliga och hjälpsamma i butiken dessutom - väl värt ett besök när du åker förbi dem (Kallar sig nu för: Dione ) i Uppsala.
Ligger bara 300m från E4:an vid rondellen med OK/Q8 (andra avfarten från Sthlm norrut).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#10 » 16:30:03, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en sväng i på "Mopedrenovering"s sida.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... qKwHEe2QtK
Jag har handlat där några gånger, och dom har då rakt inte gjort mig besviken på något vis.
Rekommenderas! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Hidsmekolek

#11 » 16:37:21, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

C3 lager finns som 2RS, så kolla vad det står på lagren..
Bara att peta ur tätningarna så är ju saken löst isåfall.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

3 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#12 » 16:48:02, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Vevaxellager ska ju smörjas av tvåtakstoljan i bränslet, funkar ju mindre bra om dom är tätade.
Vanligtvis är det C3 tolerans på vevaxellager , jag tvivlar på att dubbeltätade lager finns med C3.

https://www.mopedrenovering.se/unversal ... -6204.html


JD får kolla på lagren vad han har fått, vad de står på dom eftersom alla tre sorter finns i C3 utförande i kombo med 2RS och 2ZZ
6203 2RS (17X40X12)
6204 2RS (20X47X14)
6303 2RS (17X47X14)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JD400 (trådstartaren)

#13 » 17:01:03, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

2RSH verkar de heta allihop. Om de är C3 klassning kan jag inte hitta nåt om.

Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#14 » 17:05:23, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ju iaf finnas tätade C3 lager: https://www.kullagret.com/product/6201-2rs-c3-kullager

Tror ni det funkar lika bra att peta bort tätningarna? Ska man kanske t.o.m bara peta bort tätningen inåt, som inte ligger mot lagersätet i så fall?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

kimmen

#15 » 17:12:49, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl samma lager, med eller utan tätningar, fäste för tätningen i ytter ringen finns nog på alla kullager
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se