Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Varvmätare till motor med magnettändning

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

tomas62 (trådstartaren)

#1 » 12:35:08, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med här.
Jag har en båtmotor, en Mercury Merc400 från 1960, med magnettändning. Jag har dessutom en varvmätare från liknande årtal. Se bild
Mitt problem är att "sändaren" till mätaren är till en motor med batteritändning/fördelare.
Bild
Om jag fattat rätt konverterar sändaren pulser från magnet alternativt fördelare och genererar en spänning som i sin tur omvandlas av mätaren till rörelse av visaren.

Jag tycker att det borde gå att anpassa signalen/pulsen från magneten så att den blir likadan som en signal/puls från fördelaren, antingen med aktiv/passiv elektronik eller med grejor som Arduino.
Men det förutsätter att någon kan tala om för mig hur respektive signal ser ut.

Jag har också funderat på att det måste väl finnas en fördelare även på en motor med magnettändning? Tändpulsen måste ju onekligen fördelas även på en sån motor.
Fast skillnaden (i sändaren ) kanske är antalet pulser från respektive tändsystem och hur de omvandlas till lämplig spänning...

Och om någon har en ide om hur jag skulle kunna analysera hur sändaren funkar tar jag gärna emot tips på det också.

Tack på förhand.
tomas62
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:39:35, 31-01-2019
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Blomqvist BSN600



Ivar Risslén

#2 » 13:06:18, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har en magnet med inbyggd fördelare så det kan vara svårt att komma åt tändimpulser. Om du ska bygga något nytt så skulle jag försöka ta ut signalen som man gör med moderna stroboskoplampor att man har en givare som man ansluter till en tändkabel eller en optisk som läser av ett märke på svänghjulet. Någon som är bättre än jag på elektronik kan nog förklara bättre hur du ska göra. Här får du en länk till en bild på tändmagneten. https://www.perfprotech.com/mercury-mar ... ?model=967
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Hidsmekolek

#3 » 14:15:39, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte gamla varvräknare vara kopplade till brytarsidan på tändspole? Isåfall skulle det ju gå att koppla på magnetens "dödarkabel" om en sådan finns?
Borde annars gå att koppla in sig direkt på brytarspets.
Kan ju vara läge att mäta upp hur hög spänning där är över brytarna först..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

tomas62 (trådstartaren)

#4 » 22:12:16, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Brukar inte gamla varvräknare vara kopplade till brytarsidan på tändspole? Isåfall skulle det ju gå att koppla på magnetens "dödarkabel" om en sådan finns?
Borde annars gå att koppla in sig direkt på brytarspets.
Kan ju vara läge att mäta upp hur hög spänning där är över brytarna först..

Den här varvmätaren måste ha en "sändare" som omvandlar tändimpulser till (gissningsvis) en likspänning. Jag har inte fått klart för mig hur man kopplar den sändare jag har, mer än att den är till motorer med batteritändning och ska kopplas till fördelaren. Min tanke är ta tändpulsen från magneten och (bygga något som) konverterar den till något som liknar fördelarpulser.

/T
tomas62
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:39:35, 31-01-2019
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Blomqvist BSN600

tomas62 (trådstartaren)

#5 » 22:20:04, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Den har en magnet med inbyggd fördelare så det kan vara svårt att komma åt tändimpulser. Om du ska bygga något nytt så skulle jag försöka ta ut signalen som man gör med moderna stroboskoplampor att man har en givare som man ansluter till en tändkabel eller en optisk som läser av ett märke på svänghjulet. Någon som är bättre än jag på elektronik kan nog förklara bättre hur du ska göra. Här får du en länk till en bild på tändmagneten. https://www.perfprotech.com/mercury-mar ... ?model=967

Tach för länken.
Jag vill ju använda min gamla mätare som matchar båt och motor. Visste jag vilken sorts signal den vill ha hade det varit enklare... Jag vet var jag ska ta signalen från magneten, om jag hade rätt sändare. Och en del av frågan är ju hur den (signalen) ser ut... Med ett oscilloskop kanske det skulle gå att få fram, förstås.

/T
tomas62
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:39:35, 31-01-2019
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Blomqvist BSN600

ac tc

#6 » 08:50:45, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl ett belysnings alt laddning uttag från motorn?
- där brukar man installera varvräknare på växelströms sidan som räknar pulser från spolen.
Du får knåpa ihop en frekvens till spänning omvandlare.

Detta kanske kan vara till hjälp, det finns en pdf i inlägget.: http://www.marineengine.com/boat-forum/ ... -zmlxPi2N6
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

tomas62 (trådstartaren)

#7 » 09:05:57, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Det finns väl ett belysnings alt laddning uttag från motorn?
- där brukar man installera varvräknare på växelströms sidan som räknar pulser från spolen.
Du får knåpa ihop en frekvens till spänning omvandlare.

Jo, så är det ju. Men ett problem är att jag inte vet vilken spänning mätaren vill ha. Men det är klart, det går väl att prova sig fram med försiktiga steg.
Brukar det vara lik-eller växelspänning till såna här mätare?
tomas62
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:39:35, 31-01-2019
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Blomqvist BSN600

torbjorn_forsman

#8 » 09:30:10, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den yttre burken innehåller samma elektronik som man hittar inbyggd i instrumentet på modernare varvräknare.
På utombordsmotorer brukar man vanligtvis inte ta signal från tändsystemet utan man använder växelspänningen från lys/laddspolen att trigga på. På så sätt kan man använda samma varvräknare och samma kalibrering till många olika motorer av samma märke och årsmodell, även om de har olika antal cylindrar.

Jag har några gånger konverterat bilvarvräknare för att fungera i sådana sammanhang, Det brukar gå bra om triggsteget i varvräknarens elektronik dels är AC-kopplat (dvs att det finns en kondensator i serie med ingången), och dels att det är byggt så det inte behöver de spänningstoppar på ca 300 V som uppstår då brytarna öppnar för att trigga på, utan att det känner av spänningsvariationer kring 10 V istället.

Ska man bygga något själv, så plockar man lämpligen elektroniken ur instrumentblocket på någon 80-90-talsbil med varvräknare, ofta är det byggt kring en IC som heter SAK215.
Det gamla visarinstrumentet gissar jag är ett vridspoleinstrument med fullt utslag för ca 10 mA. Bör gå lätt att kolla karaktäristiken genom att mata det med en variabel likspänning via ett motstånd på t ex 10 kohm och en multimeter ställd på känsligaste mA-området.
Tänk på att spolen i vridspoleinstrument brukar ha ganska kraftigt temperaturberoende resistans. Kretsen som matar instrumentet måste byggas så den levererar konstant ström, inte konstant spänning, om man vill att instrumentet ska visa rätt oavsett temperatur.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tomas62 (trådstartaren)

#9 » 12:09:23, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! Här har jag nåt konkret att gå på!
torbjorn_forsman skrev:Den yttre burken innehåller samma elektronik som man hittar inbyggd i instrumentet på modernare varvräknare.
På utombordsmotorer brukar man vanligtvis inte ta signal från tändsystemet utan man använder växelspänningen från lys/laddspolen att trigga på. På så sätt kan man använda samma varvräknare och samma kalibrering till många olika motorer av samma märke och årsmodell, även om de har olika antal cylindrar.

Ja, mätaren är gjord för två olika "burkar"/sändare. En för motorer med fördelare och en för magnettändning. Och jag har motor med magnettändning men sändare för fördelare. Jag vet var på magneten (rätt) sändare ska kopplas men inte om det är lys-/laddspolen.

torbjorn_forsman skrev:Ska man bygga något själv, så plockar man lämpligen elektroniken ur instrumentblocket på någon 80-90-talsbil med varvräknare, ofta är det byggt kring en IC som heter SAK215.

Fast den elektroniken gissar jag att jag har, i min sändare. Jag behöver nåt som kan hantera signal från magnettändningen.

torbjorn_forsman skrev:Det gamla visarinstrumentet gissar jag är ett vridspoleinstrument med fullt utslag för ca 10 mA. Bör gå lätt att kolla karaktäristiken genom att mata det med en variabel likspänning via ett motstånd på t ex 10 kohm och en multimeter ställd på känsligaste mA-området.
Tänk på att spolen i vridspoleinstrument brukar ha ganska kraftigt temperaturberoende resistans. Kretsen som matar instrumentet måste byggas så den levererar konstant ström, inte konstant spänning, om man vill att instrumentet ska visa rätt oavsett temperatur.


Men jag är inte med på "fullt utslag för ca 10 mA" och "konstant ström". Det låter motsägelsefullt i mina öron... Jag antar att jag missar nåt steg här.

Mvh, Tomas
tomas62
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:39:35, 31-01-2019
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Blomqvist BSN600

torbjorn_forsman

#10 » 14:00:47, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menar är följande: Antag att instrumentet visar sig ge fullt utslag för 10 mA, och resistansen är 1 kohm, så det alltså behövs ca 10 V över spolen för att få de där 10 mA så att instrumentet visar fullt.
Då kommer det t ex att ge halvt utslag för 5 mA respektive 5 V. Antag nu att spolens resistans har ändrat sig så att den vid ett tillfälle är 1,1 kohm. Om du då har en drivkrets som levererar konstant ström, alltså samma ström oavsett belastningsresistans, så kommer instrumentet fortfarande att visa rätt. Har du däremot en drivkrets som ger konstant spänning, så kommer strömmen att bli ungefär 10 % mindre än vad den blev då resistansen var 1 kohm, och således visar instrumentet just vid det tillfället 10 % för lite.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tomas62 (trådstartaren)

#11 » 15:09:22, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, då är jag med!
Tack för hjälpen!
tomas62
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:39:35, 31-01-2019
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga U2508
Blomqvist BSN600


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se