Din fråga är väl egentligen "hur viktigt är det med -rätt- oljenivå"?
Antar du frågar gällande "stänksmörjningsmotorer"?
Enligt manualen -SKA- man gäng ned oljestickepluggen.
Då har du rätt nivå för 6dl eller 8dl beroende på typ av motor.
Stänksmörjningsmotorer är lite griniga på rätt oljenivå...
Mina högst personliga erfarenheter är dock att om jag inte gängar ned plast-stickan, utan bara "sätter an den" mot gängorna, så får jag "rätt" oljenivå för att motorn ska gå så snällt och tyst som möjligt. OM detta medför risk för försämrad smörjning av motorn? JA! Om risken är så allvarlig att det kommer att skada motorn? ...vet ej... kört för lite med för få motorer... har bara kring 100 timmars erfarenhet av kanske 20-30 olika motorer, B&S, Honda och Tecumseh, (inkl dessas kinesiska kopior).
Ser jag till motortemp - NB(!) de är rätt känsliga på att ha rätt arbetstemp dessa små tingestar, så verkar det som om den lilla extra mängden
olja man har i när man mäter "på fel sätt" gör att motorn går -lite- svalare och därmed inte överhettas lika lätt.
Jag skulle vilja se en enkel oljepump med en enkel
oljekylare på småmotorerna (de går ruskigt hett!!!).
Svaret man även skulle kunna ge dig är det som många gett mig genom åren:
- det viktiga är -att- det finns olja i motorn än den exakta nivån!
Följer du manualen gäller garantin. Följder du inte manualen, då gäller inte heller garantin.
Min andra ytterst personliga erfarenhet av dessa små stänksmörjningsmotorer är att hellre lite för mycket olja än lite för lite... när de har för lite olja blir de lätt överhettade... o då har de en förmåga att skära...
Briggs&Stratton, 3.5hk, motorras, vevstake, motorsallad