Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Lombardini LDA

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 20:26:39, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister: Ja nu har det kört ihop sig igen . Jag har en Jordfräs BCS 745 Diesel på 14 hk . Jag har haft den i många år och kört den lite varje år. Men Nu på slutet har den blivit stående och bortglömd., Man skäms att glömma den.. I alla fall hittade jag den igen och skulle naturligtvis starta den. Men efter ca år i glömska så var den inte med på noterna. Start proseduren är som följer: Man drar svänghjulet bakåt till komp läget, sen drar man ut en liten grunks på sidan om motorn, sen upp med höger fot på svänghjulskåpan och tar tag i startsnöret och tar i allt för vad man är värd och slänger sig bakåt utan minsta tvekan. Då startar den normalt på första. Men så icke denna gång.
Efter mycket bök och en del annat så fick jag dän högtryckspumpen ur maskinen och se den hade fastnat och rörde sig inte. efter lite pyssel med den så vart det rörelse igen.
Så ihop med allt lufta osv och provstart. Två drag sen startar den dimma i garaget måste ut på en gång . Nu till problemet: maskinen vill inte gå ner i varv till tom gång. Efter en stund går varvtalet upp till alldeles för höga varv Nästa problem det går inte att stänga av den den rusar ännu mer. Då låssar jag bränsle ledningen vid spridaren då lugnar den sig . Men ökar i varv när jag drar åt den. Så jag får stänga av den att öppna bränsle ledningen. Jag misstänker regulatorn som jäklas. Finns det någon här som skruvat med en sån här. så man kan få lite vägledning.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



rospigg

#2 » 22:24:45, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas att den här filmen är till nytta för dig


Reglerstången på pumpen manövreras väl/nog från regulatorn, och den ska gå lätt som en lärkvinge.
Armar och länkar mellan regulatorn och insprutningspumpen borde inte varit utsatta för skitdieseln vi har, men kolla att dom rör sig lätt.
Är pumpgrejerna hopkladdade av någon seg kådaliknande gegga så löser sprit upp det. E-85 från macken ska fungera väldigt bra.
(även T-sprit funkar bra)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

SvampenT15 (trådstartaren)

#3 » 10:04:09, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack rospigg Det var nog precis vad jag behövde. Skall genast kolla det och återkomma

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

SvampenT15 (trådstartaren)

#4 » 13:32:43, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat : Men problemet kvarstår. Kan det vara så att vikterna på regulatorn har fastnat på nått sätt? Jag har läst lite om regulatorn men får inte klart för mig hur den funkar. Reglerstången går hur lätt som helst och gaffeln som den skall ner i verkar röra sig som den ska. Motorn heter Lombardini LDA510 . Skall försöka hitta en sprängskiss på motorn.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

rospigg

#5 » 18:01:28, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas länken fungerar:
https://iservice.lombardini.it/document ... _EN_FR.pdf

Om den inte funkar, gå in här och leta upp din motor:
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAN

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

SvampenT15 (trådstartaren)

#6 » 19:32:30, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej rospigg Stort tack för din handbok. Den gick att skriva ut det vart en riktig lunta. Nu får jag sätta mig och läsa på det tar ju lite tid att översätta. Hoppas det finns ett schema för felsökning i boken. Den verkar mycket bra. Men nu tar det nog några dagar innan jag kan skruva.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

rospigg

#7 » 22:05:13, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulator heter Governor på engelska, (regulatore på Italienska) om den är i ett särskilt kapitel så hittar du lättare fram :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

SvampenT15 (trådstartaren)

#8 » 09:28:57, 04-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det vet jag, Men kan du säga mig vad dom menar med att ställa motorn i eller vid dynamic brake. Jag tror dom menar mot ett komp läge eller vad tror/vet du. Det har att göra med hur man justerar in stoppen bla.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

rospigg

#9 » 19:38:24, 04-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Finns det någon som är en hejare på att översätta till begriplig svenska?

Vad jag förstår så har regulatorn sex kulor - som troligtvis ligger i en konisk (roterande) kopp, och ju mer det varvar, mer vill kulorna utåt - pressar koppen sidvägen och på det viset får vi en axiell rörelse med olika sidokraft beroende på varvtal. (självklart för vissa, nyheter för andra :thumme: )
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

SvampenT15 (trådstartaren)

#10 » 19:52:22, 04-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alldeles rätt rospigg . Men jag tror jag hittat problemet. Det är troligen den anordning som sitter på sidan under luftrenaren. När man startar maskinen skall den dragas ut och då låser den i det läget. Sen när man skall stanna motorn så skall man vrida på den så bränslet stryps. Nu till frågan hur ställer man in den. Det verkar som man skall ställa motorn i ett visst läge och sedan ställa den här grejen i neutral läge. Det undre bult hålet är avlångt. För att öka varvtal vrid åt vänster minska vrid åt höger. Det verkar som det finns några märkningar på svänghjulet och dessa skall mätas mot ett eller två märken på kåpan. Det är min gissning att det är det som är orsaken till rusningen. allt annat verkar vara ok. Vad tror ni. Jag översatte med ett program i datorn . Man skriver på engelska och översätter ord för ord till svenska det funkar ganska bra. Kom gärna med fler svar om ni har.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

SvampenT15 (trådstartaren)

#11 » 13:21:31, 29-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OJ jag ser att det är nästan 1 år sedan jag skrev om denna motor!! Ja tiden går fort nu. Jag har börjat skruva på BCSen igen LDA 510 Motor Lombardini med en Bosch högtrycks pump Det står PFR1K 70A421/2
0414171061 903 i en ring UT=82,8 +- 0,2 på den. Jag plockade isär den och kollade hur den funkar.
När man skjuter regler stången på utsidan så rör sig en liten grunka dvs den vrider sig det verkar ju vara själva bränsle regleringen, sen fanns det liten fjäder och några grunkor med små hål i för bränslet att komma till spridaren. Nå väl jag satte ihop den igen och startade den lite hög tomgång men den fick gå en stund. Då saktade den ner sen öka lite igen höll på så ett tag. Men sen varvade den upp igen och gick inte att stänga av så jag fick låssa vid spridaren. Så nu tror jag inte det är fel på regulatorn utan i pumpen som släpper igenom för mycket bränsle. Någon slags inre läckage kan det vara så att något hänger sig i pumpen? Någon som vet?
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se