Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Ingen diesel ur pumpen CAV DPA BM 430

7 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

bjorn.s.samuelsson@gmail.com (trådstartaren)

#1 » 23:24:48, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag skulle vara mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att få igång min fars traktor, en Volvo BM 430.

Problemet i nuläget är att ingen diesel alls kommer ur pumpen.

Problemet startade för ca. 1 år sedan då den var svår att starta. Filter byttes och efter luftning gick den igång.

Tyvärr fortsatte startproblemen men oftast gick det att få igång den efter förnyad luftning. Den körs ganska sällan.

Matarpumpen byttes och kopplingar efterdrogs men problemen kvarstod.

I våras gick det inte att få igång den alls. Insprutningspumpen plockades bort men monterades igen då man trodde att problemet var att "stoppen" pos. 85 i reservdelshandboken hade fastnat.

Efter montering & luftning gick motorn igång men pga av läckage under locket, pos. 93, togs den bort igen. Efter montering av packning & ny luftning vägrade den att starta.

Det kom fram lite diesel till spridarna men inte tillräckligt för få motorn att starta.

Problemet lämnades åt sitt öde under sommaren men nu i helgen fick jag äran att försöka hjälpa till.

Efter att ha tittat på filmer på nätet plockade vi isär insprutningspumpen och gjorde rent inloppet med dess delar, dvs. pos. 44-55 i manualen.

Vi tog inte isär inre pumpen, pos. 58-64 eftersom det satt för hårt och vi ville undvika skador.

Efter montering kollade vi att diesel sprutade ur pumpen då vi roterade den på bänken. Det kom inte diesel varje gång vi snurrade på den men den kändes OK.

Vi monterade den i motorn igen och luftade systemet men nu kommer ingen diesel alls fram längre. Pumpen känns helt stängd.

Efter att ha blivit medlem här kunde jag ladda ner manualer m.m. och har nu följande funderingar,

Mina funderingar,
Vi luftade pumpen i fel ordning, dvs. undre luftskruven först & övre sist. Kan det vara en felorsak?
Kan orsaken vara att kolvarna i den inre pumpen sitter fast, pos. 57. kan man lossa dem utan demontering i så fall?
Kan problemet vara att förpumpen inte fungerar som den ska, kolven pos. 47 gick lite trögt och packningen, pos. 50 saknas
Kan jag ha förstört pumpen då jag roterade den åt fel håll på bänken?
Kan det vara tätt i tilloppet , t.ex. under pos. 81
Finns det någon backventil som kan släppa ut oljan fel väg
Kan övervarvningsskyddet "spöka" och stänga pumpen?
Annat

Traktorn står i Lerum men jag bor i Stockholm

Alla tips mottages tacksamt
/Björn
bjorn.s.samuelsson@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:35, 14-11-2020
Ort: Hässelby resp. Lerum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



Ivar Risslén

#2 » 03:26:08, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man läser tråden från början så låter det som om det kommer in tjuvluft i bränslesystemet. Så det är det första som du bör kolla att det inte sitter någon dålig bränsleslang eller dåliga tätningar i någon anslutning mellan tank och matarpumpen.
Det kan vara besvärligt att få ut all luft ur bränslesystemet när man har haft isär det så man får göra om luftningen flera gånger.
När du luftar det sista på på bränslerören uppe vid spridarna så öppna bara ett åt gången samtidigt som du kör startmotorn. Det räcker att du lossar muttern bara något varv. Sedan så är det till att köra på startmotorn till det kommer luftfri diesel. Det kommer inte så stora mängder per varv ut det fuktar bara.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bjorn.s.samuelsson@gmail.com (trådstartaren)

#3 » 08:09:18, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Ivar,

Tack för svar. Jag får leta rätt på en film som visar hur lite diesel som faktiskt ska komma då man luftar vid spridaren.
Kan du säga något om hur länge man behöver köra startmotorn innan rörsystemet upp till spridarna är fullt?

En annan sak, när vi slutat pumpa & köra startmotorn lossade jag övre luftskruven på insprutningspumpen så sprutade det ut diesel trots att vi inte pumpade. Vi tolkade det som ett bra tecken eftersom systemet var fullt. Vid närmare eftertanke kanske det var ett bevis på att det fanns luft i systemet som komprimerats?!
bjorn.s.samuelsson@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:35, 14-11-2020
Ort: Hässelby resp. Lerum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

bert

#4 » 11:52:23, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det någon skillnad hur mycket diesel det kommer vid spridarna när du drar på full gas?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

bjorn.s.samuelsson@gmail.com (trådstartaren)

#5 » 13:10:38, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Bert,
Tack för svar.
I nuläget händer det absolut ingenting oavsett hur gasen står. Vi skruvade av spridarledningen nere vid pumpen och det fanns vätska i utloppet men det rör sig inte alls då man kör startmotorn. Innan montering på motorn "spottade" pumpen ut lite diesel då vi roterade den för hand.
bjorn.s.samuelsson@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:35, 14-11-2020
Ort: Hässelby resp. Lerum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

bonnen513

#6 » 15:17:45, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bjorn.s.samuelsson@gmail.com skrev:Hej Ivar,

Tack för svar. Jag får leta rätt på en film som visar hur lite diesel som faktiskt ska komma då man luftar vid spridaren.
Kan du säga något om hur länge man behöver köra startmotorn innan rörsystemet upp till spridarna är fullt?

En annan sak, när vi slutat pumpa & köra startmotorn lossade jag övre luftskruven på insprutningspumpen så sprutade det ut diesel trots att vi inte pumpade. Vi tolkade det som ett bra tecken eftersom systemet var fullt. Vid närmare eftertanke kanske det var ett bevis på att det fanns luft i systemet som komprimerats?!


Lite självtryck pga rören och lite övertryck i systemet men det handlar om nån sekund som det sprutar för att sedan rinna lite men är det bra fart länge så här du nog luft kvar nånstans.
Det är viktigt att få ur all luft och det måste luftas i rätt ordning.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bjorn.s.samuelsson@gmail.com (trådstartaren)

#7 » 16:43:32, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej "Bonnen513",

Tack för svar. Nu är jag sugen på att göra ett nytt försök att lufta men det är svårt på distans. Jag bor i Stockholm och traktorn i Lerum.
bjorn.s.samuelsson@gmail.com
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:35, 14-11-2020
Ort: Hässelby resp. Lerum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se