Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Olja till gammal YD start

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

OfeliaNalle (trådstartaren)

#1 » 14:44:13, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal elmotor med oljefylld start. Är det någon som vet vilken typ av olja man skall ha i?
OfeliaNalle
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:31, 04-12-2020
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih 685 xl



skogsgurra

#2 » 15:17:55, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort Y/D och starta direkt mot nätet. Det brukar gå utan problem nu när näten är starka. Om du har lågt säkrat så kan det eventuellt bli problem men då finns det enkla metoder att mjukstarta på annat sätt.

Oljan i Y/D-kopplaren är med säkerhet sån som du enligt lag måste skicka till SAKAB, Stena eller annan destruktionsanläggning eftersom den innehåller PCB, som varit svartlistat sedan länge.

Dagens transformatorolja funkar bra i gamla elprylar. Problemet är att bli av med den gamla oljan. Häll inte ut den nära bebodda trakter.

Kraus&Naimer har färdiga manuella Y/D-kopplare. Du kan också koppla några kontaktorer så de gör samma nytta. KUSA kan vara värt att titta på, även om den inte är särskilt välkänd.

Mjukstart eller frekvensomriktare är också bra alternativ. Men försök med direktstart innan du gör något annat.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

bonnen513

#3 » 16:48:47, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för storlek på motorn?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#4 » 20:30:56, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vågar nog påstå att det knappast är troligt att man hittar PCB i en gammal Y/D-start. Det är troligen en helt vanlig mineralolja. Om den gamla oljan luktar, känns och ser ut som mineralolja, så är det också en sådan. PCB-oljorna var på sin tid så mycket dyrare än mineraloljorna att de bara användes där man tyckte att de verkligen gav några tekniska fördelar.

Det enda undantaget är om Y/D-starten skulle ha använts inom SJ eller på annat sätt inom järnvägsvärlden. Där hade man nämligen för vana att hälla ihop all gammal isolerolja som tappades ur i samband med reparationer av högspänningsbrytare, transformatorer på ellok mm. Det mesta var mineralolja men det kunde komma med PCB från bl a kondensatorer i övertonsfiltren på tidiga tyristorlok ändå. Och den där gamla hophällda oljehäxbrygden användes till alla ändamål som det "inte var så noga med" - alltså t ex motorpådrag för lågspänning, transformatorer i äldre ellok mm. Och det har gjort att många gamla utrustningar som egentligen var tänkta för mineralolja, med tiden blev mer eller mindre kontaminerade med PCB.

I en Y/D-start för lågspänning ställs det elektriskt sett egentligen mycket små krav på oljan, det viktiga är att den är ren, inte har dragit åt sig för mycket fukt, och att den inte innehåller några elektriskt ledande tillsatser.
En ren inte alltför tjockflytande maskinolja eller hydraulolja baserad på mineralolja bör duga utmärkt. SAE 5W eller 10W, eller ISO VG32 kanske kan vara lagom viskositet. Ska pådraget bara användas i rumstemperatur och aldrig i kyla så kan den nog få vara lite tjockare också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#5 » 20:42:35, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, kostnaden kan nog innebära att det är olja utan PCB. Fyll i så fall på med något som inte är alltför skitigt eller tjockt.

Jag jobbade rätt mycket med så kallade oljeminimumbrytare på den tiden det begav sig. Och då var det PCB i oljan. Och den enda brytaroljan som var tillgänglig i oljeboa var med PCB. Den oljan användes till allt elektriskt oavsett om det var 380 V eller 11 kV brytare. Vid revision fylldes det aldrig på annat än PCB. Även om det var mineralolja från början.

Bäst att inte veta. Vi ska inte skvallra.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se