Jag vågar nog påstå att det knappast är troligt att man hittar PCB i en gammal Y/D-start. Det är troligen en helt vanlig mineralolja. Om den gamla oljan luktar, känns och ser ut som mineralolja, så är det också en sådan. PCB-oljorna var på sin tid så mycket dyrare än mineraloljorna att de bara användes där man tyckte att de verkligen gav några tekniska fördelar.
Det enda undantaget är om Y/D-starten skulle ha använts inom SJ eller på annat sätt inom järnvägsvärlden. Där hade man nämligen för vana att hälla ihop all gammal isolerolja som tappades ur i samband med reparationer av högspänningsbrytare, transformatorer på ellok mm. Det mesta var mineralolja men det kunde komma med PCB från bl a kondensatorer i övertonsfiltren på tidiga tyristorlok ändå. Och den där gamla hophällda oljehäxbrygden användes till alla ändamål som det "inte var så noga med" - alltså t ex motorpådrag för lågspänning, transformatorer i äldre ellok mm. Och det har gjort att många gamla utrustningar som egentligen var tänkta för mineralolja, med tiden blev mer eller mindre kontaminerade med PCB.
I en Y/D-start för lågspänning ställs det elektriskt sett egentligen mycket små krav på oljan, det viktiga är att den är ren, inte har dragit åt sig för mycket fukt, och att den inte innehåller några elektriskt ledande tillsatser.
En ren inte alltför tjockflytande maskinolja eller
hydraulolja baserad på mineralolja bör duga utmärkt. SAE 5W eller 10W, eller ISO VG32 kanske kan vara lagom
viskositet. Ska pådraget bara användas i rumstemperatur och aldrig i kyla så kan den nog få vara lite tjockare också.