Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Tecumseh HS50 bekymmer

41 inlägg • Sida 1 av 3
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Ambj72 (trådstartaren)

#1 » 11:30:28, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal snöslunga med en Tecumseh HS50 motor/förgasare på.

För ca 3 år sedan så sprack bensinslangen och jag lät den stå för andra projekt.
Men nu i år så bytte jag slangen mellan tanken och förgasaren.

När jag nu primar upp den så låter det som den inte bygger upp ngt tryck utan läcker någonstans.

Men primar 5-7ggr. och den startar direkt. Men dör så fort bränsletrycket försvinner. ( Kan köra den genom att prima hela tiden)

Nu till frågan.
JAg hittar inget membran i ngn sprängskiss på denna förgasaren. Och de klippen på tuben visar inga membran.

Är det flottören / nålsätet som spökar för mig.?
Eller vad är det som kan vara bekymret ?
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91



tommen1

#2 » 12:12:03, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vågar mig nästan på att du måste serva/rengjöra förgasaren lite..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

dc_lindberg

#3 » 12:23:12, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring o prata med mekarna på Rinab.
Jag vill minnas att dina funderingar är "mitt i prick" - det är nu väl ca 10 år sedan jag släppte mina Tecumseh motorer (motsvarande din) bl.a. pga att de var omöjliga att få ordning på... vilket bl.a. resulterade i att jag köpte en B&S motor istället (som kostar skjortan pga att det -inte- är "bara att" byta motor från Tecumseh till B&S... man måste byta remskivor och remmar också... bygga om mm...)
https://www.rinab.nu/skog-och-tradgard/ ... 50-mfl.htm

https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... torer.html

https://www.reservdelaronline.se/nalven ... 31021.html

Här har du sprängskisser. De har dessutom ett bra rykte bland svenskar som köpt från dem:
https://www.jackssmallengines.com/jacks ... s50-67008c
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ambj72 (trådstartaren)

#4 » 10:28:00, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fick jag hem renoveringskitet.

Rengjorde och bytte packningar, munstycken samt även flottören.

Satte ihop och skulle starta.

Primar upp den och den tänder.
Primar än mer, startar och dör.

Tog bort förgasaren återigen och jämförde flottörerna.
Gjorde ett enkelt täthetstest på den gamla flottören och satte denna på förgasaren.

Startar och går ngt lite längre.

Tändstiftet är ngt lite sotigt men inte alamerande.

Det är som om att den inte kan få fram soppa konternuerligt.?
Förslag.

Köpa ny förgasare. ???
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

torbjorn_forsman

#5 » 10:40:21, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den normalt på startgas?
Kolla om någon av de fastpressade plåtpluggarna som sitter i änden av borrade kanaler i förgasaren har lossnat. Och kolla att det inte är stopp i någon kanal någonstans.
Finns det bensin i flottörhuset efter startförsök som slutade med att motorn dog av?
Om du (med förgasaren på plats på motorn) tar loss flottörhuset och öppnar bränslekranen, rinner det då bränsle med god fart genom flottörventilen?
Läs på i motorns VHB om förgasarens funktion och vad alla till synes onödiga småkanaler är till för.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ambj72 (trådstartaren)

#6 » 10:56:39, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Går den normalt på startgas?
Kolla om någon av de fastpressade plåtpluggarna som sitter i änden av borrade kanaler i förgasaren har lossnat. Och kolla att det inte är stopp i någon kanal någonstans.
Finns det bensin i flottörhuset efter startförsök som slutade med att motorn dog av?
Om du (med förgasaren på plats på motorn) tar loss flottörhuset och öppnar bränslekranen, rinner det då bränsle med god fart genom flottörventilen?
Läs på i motorns VHB om förgasarens funktion och vad alla till synes onödiga småkanaler är till för.



Innan jag rev förgasaren så kunde jag köra den genom att hela tiden prima den.

Ja flottörhuset är fullt av bensin efter startförsök.

Du har kanske en poäng här. som jag nog ska testa igen.

För många år sedan så bytte jag slangen från tank till bränslekranen från orginal till 6mm.
Och när jag nu skulle börja härja med slungan igen så satte jag dit en 8mm från kranen till förgasaren. ( det var nu det gick att köra den via primern)
När jag hittade min 6mm slang så bytte jag bort den från 8mm och satte dit denna 6mm slangen från kran till förgasaren.
bytte packningar etc och satte tillbaka allt.

Jag ska prova lite senare ikväll och byta till 8mm. både från tank till kran samt från kran till förgasare.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

tommen1

#7 » 11:02:27, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Innan jag rev förgasaren så kunde jag köra den genom att hela tiden prima den"

Detta måste man ha i åtanke..
Och även att den stått i 3 år..
Det MINSTA som borde göras är en rejäl renovering/rensning av förgasaren.
OM det finns en packning mellan förgasare och motor ,så kolla funktionen på denna med.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

torbjorn_forsman

#8 » 11:57:45, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att det är fullt i flottörhuset efter startförsök, så är det alltså inga problem med bensintillförseln från tanken, via slangen och flottörventilen. De kan uteslutas.

Ytterligare en möjlighet som slog mig efter att jag skrev det förra inlägget är om motorns insugningsventil skulle vara otät så att kompressionstryck blåser bakvägen ut genom förgasaren och trycker ner den vätskepelare som vid insugningstakten började sugas upp genom huvudmunstycke och spridare. Om en motor har sådana problem, så fungerar ingen förgasare i världen bra.
Utslitna B&S gräsklipparmotorer med Pulsa-Jet -förgasare kunde man ibland få igång trots det felet genom att ha gasreglaget på tomgång vid start, och när motorn väl hade startat, var man tvungen att öka varvtalet MYCKET sakta och försiktigt upp till driftvarv. Men jag vet inte om det knepet fungerar på en flottörförgasare.
Om motorn skulle ha detta problem, så blir åtgärden ventilslipning och justering av ventilspel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#9 » 16:47:05, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tecumseh är...speciella...

Just detta med att du kunde köra, om du tröck på primer hela tiden.
=> för låg flottör nivå,
och/eller
=> igensatt kanal i förgasaren (oxid/skräp)

Standard bensinslang är ca 6mm inre diameter - det räcker och blir över med råge på en 5-6hk maskin; så där har du inget problem.

På den som jag hade hade jag problem med bl.a. nålventilen. Kunde inte få min HS50 att fungera - gav upp o sålde den till en i kallare trakter som hade som hobby att reparera bl.a. snöslungor och därmed Tecumseh. Har inte kvar kontakten :-(

Kan du ta en serie bilder på förgasaren?
Får vi -se- din förgasare kanske någon av oss ser något som du inte ser på den (man ser inte skogen för träden...).
I princip är förgasare mycket enkla saker, men när de får för sig att trassla, då kan de ge ägaren/mekanikern inte bara huvudvärk... de kan driva en till vansinne! (titta på avataren... Bing 32mm CV eller som idag 40mm CV - när bingarna börjar trassla så brukar det leda till att ägare spenderar en förmögenhet på att byta delar och söka fel... Tecumseh's förgasare är precis lika "humoristiska"...

När en förgasare -dummar- sig som din gör, då har man inget annat val än att skruva isär den i alla dess bitar och syna dem var för sig till man är säker på att allt är ok - och ändock har man missat nått! Det man missar har man sett, men man förstår inte betydelsen av det man sett... och det finns även så att även om man -tror- man fixat, så har man missat att fixa!... (jag har haft ett H med Bingarna från 1991-ca 2000, dvs i princip i 10 år, dagliga justeringar, massvis med "renoveringar", tills jag hittade och förstod vad det var som trasslade; å då känner man sig "dum"...)

Just gällande HS50's förgasare. Ja, jag gav upp -då-, men nu sitter du o har "samma" problem => då vill jag lära mig varför just Tecumsehs förgasare bär sig så konstigt åt. Inte som Bing, inte som Dell'Orto, ej heller som Mikuni, Keihan eller amal, inte som solex, ej heller som B&S - vad är det som gör Tecumseh's så "speziella" ?!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#10 » 18:56:16, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flottörnålens säte, sitter det stadigt på sin plats?
(det är en plastring som med åren blir mindre, och då faller den ner mot nålens spets. Väldigt lite bensin sipprar förbi utanför nålsätet)
Ett annat vanligt fel är att nålmunstycket (det som högfartsnålen sitter i, under flottörkoppen) inte kommer tillbaka i exakt läge. Det är samborrat med förgasarhuset från fabrik, men servicekitets munstycke har ett svarvat spår i stället för de små hålen som ska ensa när allt är nytt.
På bilden nedan ser du hur mässingsdelen ser ut.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Ambj72 (trådstartaren)

#11 » 18:33:39, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag tvättat förgasaren i ultraljudstvätt.
Monterat renoveringskittet, justerat in flottören till att ligga på 4,3mm enl handbok.
Samt 8mm bensinslang hela vägen.

Men likt förbannat samma symtom.

Primär upp. Gasen på lågt varvtal, full choke. Startar direkt, går typ vad som finns i skålen.
Sedan dör den.

Kollade så att brytarna, både tändnings och stop hade funktion. Japp. Funktion finns.

Tändningsnyckeln ur. Ingen gnista
Gasen i stop läge. Bryter. Ingen gnista.

Ny förgasare är det nästa steg?
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

rospigg

#12 » 18:40:24, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det flottörnålens säte som inte sitter fast i position.
Ta bort flottörkoppen och flottör och nålen, blås lätt med tryckluft i anslutningen för bensinslangen så pluppar ringen/sätet ut.
Se för tusan till att fånga upp sätet/ringen när du blåser.
(Sätet är den minsta av detaljerna som ligger i flottörkoppens O-ring på bilden)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Ambj72 (trådstartaren)

#13 » 18:42:59, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förde ner sätet med baksidan på ett 5mm borr hela vägen ner.
Och kände lätt på det med en virknål, kändes som det satt på sin plats.
För när jag åter igen tryckte neråt med baksidan på borret så var det stopp
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

rospigg

#14 » 21:10:24, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj fan.
Ännu ett inbyggt fel på Tecumseh är att flottörhöjden är låg, alltså, böj om så att flottören hamnar högre när den ligger an mot nålen.
Är det en sån förgasare med en primerblåsa ute på motorn så är det genom blåsan flottörhuset andas.
Om det eventuellt kan finnas något där som spökar.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#15 » 22:44:44, 17-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ambj72 - du beskriver -exakt- min erfarenhet av HS50 förgasaren!
Testade att göra som rospigg säger - kontrollerade och justerade flottör nivån (typiskt fel på Bing CV); men kunde inte påverka HS50 förgasarens "egenheter"...
Du må tro jag är nyfiken nu!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nickel och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se