Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Elmatarpump: val av bränsletryck

16 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#1 » 13:05:07, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ännu inte köpt min första elektriska bränslepump men funderar på att sätta en i fiat ducato bensinaren då den verkar tappa bränslet när den får stå mer en vecka..

När jag tittar på biltema så finns det olika tryck. vad ska man välja?
Det är ju en förgasar motor så antar att lägsta tryck är att föredra men tänker att det borde finnas några allmänna rekommendationer som hittills gått mig förbi..

Lite input mottages tacksamt.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



G-son

#2 » 15:33:42, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte vara vettigare att laga felet på originalsystemet, än att försöka modifiera det?

Men ja, förgasare vill generellt ha ganska lågt bränsletryck, om du vill ersätta en originalpump med en elektrisk.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#3 » 15:48:24, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst men vad är det för fel med elektrisk bränslepump då?
är väl inte ovanligt som orginal?

:popscorn:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

G-son

#4 » 15:52:09, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nejvisst, vanligtvis helt okej grejer. Men, vad kostar en originalpump (om vi antar att den är problemet) och vad kostar elpump? Hur mycket extrajobb blir det att koppla bort originalpump, montera elpumpen, dra el till den (helst kopplat med bränslepumpsrelä så den stängs av efter några sekunder om motorn inte går = inte pumpar ut litervis med soppa på en glödhet motor efter en krock)?

Elpumpar har helt klart sina fördelar. Och potentiella nackdelar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 18:02:59, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välj ungefär samma tryck som den mekaniska originalpumpen ska ge enligt VHB för motorn eller bilen. Om det inte finns en bränsletryckregulator med returledning i bilen, i så fall får den sköta regleringen och då räcker det att bränslepumpen levererar högre tryck än vad regulatorn reglerar på (och för den delen att pumpen inte ger större flöde än vad regulatorn och returledningen kan ta hand om utan att trycket börjar stiga).

Originalpumpen ger troligen omkring 10-20 kPa (0,1 - 0,2 bar).
Det finns vissa förgasare som kräver högre tryck (uppåt 0,3-0,4 bar) men de är sällsynta. T ex den Zenith dubbelportsförgasare som satt på de allra första avgasrenade VW och Audi 1976, den hade nålventilen monterad så att bränsletrycket måste orka lyfta nålens vikt för att det skulle komma in något bränsle i flottörhuset.

Fiat hade elpump fabriksmonterat på många förgasarbilar redan på 70-talet (bl a 128). Där var den förreglad via oljetryckskontakten för att säkert stanna om motorn stannar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#6 » 09:28:04, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.
jo jag är lite brydd över bränsleledningarna. mellan matarpump och fugge är det ett T på ledningen som drar iväg mot tanken..

Borde vara en tryckreglarare men sitter den vid tanken i så fall??
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#7 » 10:08:39, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I så fall sitter det förmodligen en fast strypning i T:et, så att en del av flödet från bränslepumpen hela tiden leds tillbaka. Då har man gjort den lösningen för att det ständigt ska pumpas runt kallt bränsle, och minska risken för ånglås i bränslepumpen när det blir mycket hett i motorrummet och motorns bränsleförbrukning är liten (t ex på tomgång i bilkö). Det där var också lömskt på de där VW med Zenith-förgasare, där var strypningen en liten mässingring som var inpressad i returledningen intill T-stycket. Om en klåpare bytte slang, så var det lätt hänt att strypningen följde med i sopbingen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#8 » 12:22:00, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan de konstruktionen göra att den blir svårstartad vid längre stillestånd? det borde ju stbiliseras efter ett par minuter redan
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#9 » 15:40:39, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker inte det. Det finns många bilar med den lösningen som aldrig har haft något problem. Jag skulle nästan misstänka någon dålig bränsleslang före den mekaniska pumpen, så den får tendens att suga luft.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#10 » 23:01:00, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med Ducaton?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#11 » 23:26:55, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte gjort något åt det ännu. Men pratade om det så sent som idag kom på att jag ju kunde fråga på maskinisten men hade ju gjort redan och glömt.Tack för påminnelsen! :thumme:

Har monterat en handpump ala båtblåsa på sugledningen för att pumpa i förväg när den stått. Men det funkar inge vidare. Ett evigt krångel varje gång. Inte kul.
Blir nog en elpump. vill du posta ett förslag på elshema för inkoppling med förregling via oljetryckskontakte vore jag tacksam..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Stridis2

#12 » 23:58:40, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många herrans år sedan hade jag en 144:a -74 som förstabil när jag gick i gymnasiet. Körde någonstans och bilen stannade som vid soppatorsk, trots att jag hade soppa i tanken. Kunde inte suga fram bränsle. Blev bogserad hem och fick lossa slangen innan förgasaren, trycksätta tanken med tryckluft tills soppan kom fram och återmontera. Sean fungerade bilen. Kunde köra en månad, sedan fick jag samma fel, med samma lösning. Jag bytte bränslepump till en begagnad, hjälpte inte, Ytterligare en begagnad, samma fel. Ny pump utan förbättring. Borrade bort låscylindern i tanklocket för att vara säker på att det inte blev undertryck i tanken, fortfarande utan förbättring.
Kom på att om jag tömde spolarvätsketanken (som satt monterad uppe vid bromsservot på -74:orna), kopplade slangen direkt till förgasaren och fyllde tanken med bensin kunde jag starta och köra, men bara i 60 - 70 km/h, sedan räckte inte bränsleflödet till utan bilen började hacka. Men jag kunde i alla fall komma hem.
Lång tid körde jag också runt med en tryckluftstank i baksätet för att kunna trycka fram bensin när så behövdes.
Jag bytte det mesta som gick lätt att byta utan att det hjälpte. Till slut så såg jag på bränsleledningen en rostfläck. Där var helt torrt, men i ren frustration kapade jag röret där och krängde på en slang. Sedan gick bilen utan det felet tills den skrotades.
Där hade tydligen varit en rostpor som kunde fungera som ventil så det ibland kunde suga in luft, men det läckte inte ut någon bensin. :uupps:

Ett annat problem som inte var helt ovanligt på 140:orna var att det rostade hål på bränsleröret precis där det kom upp från tanken.

Det kan alltså vara värt att kontrollera bränsleledningen hela vägen från botten av tanken till förgasaren. Kontrollera också eventuella filter och pumpar, både inne i tanken och på vägen fram. Satt ett filter i botten av tanken på 140:orna som kunde hitta på mycket strul.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#13 » 00:19:28, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog ändå det är värt att kolla att det inte är något otätt på sugsidan om bränslepumpen först.
En sak till som slog mig nu: Kan det vara något problem med flottörhusventilationen som gör att det kan bli någon form av självdrag genom flottörhuset så att bensinen avdunstar därifrån i förtid, så flottörhuset är tomt när bilen ska startas nästa gång? En del 70- och 80-talsbilar har en ventil, antingen mekaniskt styrd från gasspjällaxeln eller vakuum- eller elektriskt styrd, som ska koppla om så att ventilationen går via luftfiltret då motorn är igång med belastning men rakt ut i luften i motorrummet då motorn är avstängd (ev också då den går på tomgång).

Exempel på hur elbränslepump kopplas in med förregling mot oljetryckskontakten borde man kunna hitta i elschema för t ex Fiat 128 eller Ritmo.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#14 » 08:43:49, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade också en bil för länge sedan som ibland var svårstartad när den stått länge för att den inte fick bensin. Letade länge efter felet innan jag till slut fann det. Rostig bränsle ledning där den kom ut från bensin tanken :uupps: Inget som syntes att det läckte men tydligen sögs det luft den vägen. Jag skulle koppla loss ledningen där för att trycksätta hela systemet med tryckluft när jag fel sökte, och ledningen var så dålig att jag fick den i handen, så inga tvivel om felorsaken :grin: Men konstigt att det aldrig syntes någon läcka när den var så skör.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

kimmen

#15 » 10:59:25, 31-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla Volvos hade sitt bränslerör från tanken gående i en båge över kardanklumpen, på den högsta punkten där rostade det ett litet hål som sög luft men det läckte aldrig ut bränsle för röret satt så högt upp. Kul fel som har kostat mycket huvudbry och problem för bilägaren
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se