Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Läckande bränslepump Perkins - Enkel nybörjarfråga

4 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

David Berglund (trådstartaren)

#1 » 11:45:48, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten Perkinsdiesel i en redskapsbärare, som läcker på utgående bränslerör på pumpen.

Jag vill inte röra något utan att få lite mer kunskap, med rädsla att förvärra läckaget.

Är det bara en O-ring som döljer sig under den fastklämmande gaffeln, eller vad väntar när jag tar isär det?

Sitter dessa anslutningsnipplar som bränslerören skruvas i bara nedtryckta och fasthållna av den fastklämmande gaffeln eller är de pressade på plats?

Bilden som säger mer än tusen ord, de röda markeringarna visar vart det fuktar, och inom kort börjar droppa.


Bild
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet



Lars-Peter D

#2 » 12:44:22, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns någon märkplåt på pumpen med modell etc ? (Brukar vara så att läckaget där normalt betyder att den nedre muttern skall dras (ofta med moment). "Fingret" är inget finger, utan ett låsbläck med mutter framför och bakom, som låser nedre muttern mot vridning. Högtrycks-komponenter pumpar har vanligtvis inge tätningar, utan är precisions-slipade mot varandra så de tätar stål mot stål. Om man står i beråd att dra nedre muttern, bör bränslerören först lossas.) Här torde vara bilder på själva pump-paketet: http://www.secodi.fr/en/sp/injection/18 ... -131017592 Men att hitta mera information var inte så lätt utan informationen från pumpens märk-plåt.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Ingemar_2010

#3 » 08:57:16, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Hur gick det?
Har samma problem samt att det läcker även under plåtbrickan som är fäst med 5 kantsskruvskallar
Har bytt o-ring under mutter som du visade på bilden,
Mvh/ingemar
Ingemar_2010
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:53:37, 09-07-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM430 BM621 BM646 JCB804

InläggDetta inlägg har raderats av osla den 10:22:30, 22-04-2023.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se