Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Balanseringsenhet Perkins diesel

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Acke1973 (trådstartaren)

#1 » 19:21:59, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Case IH MX100C här på mitt lantbruk. Det sorterarn 4-cyl Perkins i den. Den motorn har en balanseringsenhet i botten på oljetråget. Balanseringsenheten har gått sönder 4ggr på den! Dreven går sönder med vibrationer som följd.

Jag har fått instruktioner om att 1 och 4ans cyl ska vara i vändläge när jag monterar balanseringsenhet. Vikterna ska då vara i vågrät position. Detta gör jag och ändå har de två sista balanseringsenheterna bara hållit i ca 150-200 timmar innan de gått sönder.

Finns det någon vänlig själ där ute som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av tips?

/Marcus
Acke1973
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:02, 09-04-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH MX100C



Michael Meier

#2 » 21:06:55, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 1004-4T?

Ska vara i vändläge
, menar du ÖDP/TDC då?

Har du låst balansvikterna med pinne ?

Andra Perkinsmotorer har pinne för låsning av balansvikterna så att det hör ihop med TDC på ettans kolv (och svänghjulsmarkering om man inte har öppnat), är det samma sak som du beskriver ? jag vet inte..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Acke1973 (trådstartaren)

#3 » 07:38:25, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hittar ingen markering någonstans.
Acke1973
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:02, 09-04-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH MX100C


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se