Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Kylsystemets funktion???

3 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 10:22:33, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev fundersam igår när jag pillat lite med en Kubota motor. Den sitter i en grävare som jag köpte för några år sedan och haft lite bekymmer med att den gått på hög temperatur, vilket också medfört svettiga byxor. ( Motor bakom ryggen och ventilpaket under stolen) Jag har tvättat kylarna ( Vatten och hydrauloljekyl) och även spolat igenom kylsystemet. Det var ganska grötig gegga som kom till en början. Trots detta så gick inte temperaturen ned något vidare utan ligger på 95-100 grader. Nu kom turen till att byta termostat då jag började fundera på om den kärvat så den inte öppnar helt, och döm om min förvåning då jag öppnade. Termostathuset innehöll ingen termostat. Det var tomt.
OK, beställning av ny termostat och packning som monterades och voila.... temperaturen gick ned till ca 85 grader vid full belastning i ca 1 timma. Nu min fundering... Hur kan ett kylsystem sänka temperaturen med en termostat i huset och bli varmare om vattnet får cirkulera fritt utan termostat? Finns det möjlighet att det inte blir någon cirkulation i kylet om det saknas termostat? :klia:
Bättre att fråga och visa sin okunnighet än vara dum hela tiden! :screwy:
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



torbjorn_forsman

#2 » 11:15:52, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, om motorn har en shuntkanal som ska leda vatten från termostathuset direkt tillbaka till vattenpumpen då termostaten står stängd, och termostaten har en extra ventilbricka som ska täppa igen den kanalen då termostaten öppnar, så kan det hända. Kör man en sådan motor utan termostat eller med en termostat som saknar extrabrickan, så kommer det mesta vattnet att gå genom shuntkanalen och bara en liten del genom kylaren.

Ett klassiskt exempel (från personbilsvärlden) på motor som har en sån där shuntkanal och termostat med extrabricka är Volvo B18/B20. Och det finns också lömska fall av motorer som har tillverkats i olika utföranden där vissa av dem ska ha termostat med extrabricka, andra inte. Ett sådant är XU9-motorerna som satt i många Citroën och Peugeot personbilar på 80- och 90-talet. De som har 16V-topp har en shuntkanal och ska ha termostat med extrabricka medan 8V-utförandena ska ha en termostat utan. Där har det blivit många hopblandningar, piratdelsleverantörer som har fått saker om bakfoten mm.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#3 » 11:33:18, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då klarnar det.
Det sitter en liten 8mm slang mellan vattenpumpen och termostathuset så det är nog den shuntkanal du nämner.
Tack. Nu slipper jag vara dum hela tiden. :idee3:
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se