Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Yanmar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Yanmar3 (trådstartaren)

#1 » 09:26:32, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har renoverat en liten yanmar 3gm30f. När jag köpte den hade den stått still i ca 20år men dem hade haft den i gång på varvet innan den såldes och då konstaterade dem att den läckte komp ner i vevhuset. Då köpte jag den och skruvade isär allt och konstaterade att kolvringarna satt fast i cylinder två. Jag köpte nya ringar och en ny kolv den ringarna satt fast i var lite sprucken i mellan kompringarna. Jag bytte även vevstakslager även att jag inte såg något fel på dem. Jag satt i hop allt och slipade ventiler honade cylindrarna och bytte givetvis alla packningar. Jag får igång den och den går bra men jag har fortfarande vevhuskomp och den drar en del olja. Den är oxå lite svårstartad när den är kall vilket jag tror beror på dålig komp eftersom jag bytt allt i bränslesystemet utom insprutningspumpen. Jag har bara kört ca 5- 10 Tim med den än. Min fråga är kommer detta bli bättre om jag kör fler timmar så ringarna sliter in sig? Jag kan annars inte förstå varför den läcker komp allt såg bra ut och det fanns inga skador i cylindrarna och inga vändkanter. Enda jag kan tänka mig jag gjort fel är att använda för fin olja när jag startat den men den har jag bytt till Biltema 15 40 innan hade jag john Deere olja 15 40 men som ska vara fin. Vad tror expertisen är det bara och köra mer och det försvinner? Jag är säker på att jag satt ringarna rätt.
Yanmar3
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:01, 24-04-2021
Sverige
Maskin: Jd1270



rospigg

#2 » 17:41:15, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att du är på rätt spår.
Om du fått "cylinderglacering" så kommer den fortsätta dra olja.
Olssons i Ellös har "inkörningsolja" som rekommenderas just för att ringar ska slita in sig mot cylinderloppen när allt är nytt.
För att få allt riktigt bra så är nog det bästa att ta isär, hena loppen och köra in motorn med just sån olja.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Yanmar3 (trådstartaren)

#3 » 19:02:13, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kanske kan vara så tror jag var lite snäll mot den oxå har läst att man bör köra in hårt. Jag tänker att jag kör den den här säsongen i båten och blir det inte bättre får jag riva den igen. Det borde väl inte vara någon fara att köra även om man fått cylinderglacering?
Yanmar3
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:01, 24-04-2021
Sverige
Maskin: Jd1270

mats757

#4 » 19:27:38, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken är stor att det har fått mycket startgas i sitt tidigare liv. Då är säkert den andra kolven skadad också, typiskt att ringbalkarna spricker då.
För övrigt, som redan sagts, kör in den på special olja och belasta den halvhår ganska omgående, så sliter kolvringarna in sig lättare.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Yanmar3 (trådstartaren)

#5 » 20:33:53, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja tror inte problemet med den trasiga kolven var startgas utan att det stått still så länge med lite rost pga av kondens. Man kunde ju se lite färg skiftning i cylindern innan jag honade den. Sen när dem bara drog igång den på varvet så tror jag det hände men det är ju bara en gissning. Köra in halvhårt med båten måste ju vara att lägga sig en bit under maxvarv antar jag.
Yanmar3
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:01, 24-04-2021
Sverige
Maskin: Jd1270

ac tc

#6 » 10:13:44, 06-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yanmar3 skrev:Ja det kanske kan vara så tror jag var lite snäll mot den oxå har läst att man bör köra in hårt. Jag tänker att jag kör den den här säsongen i båten och blir det inte bättre får jag riva den igen. Det borde väl inte vara någon fara att köra även om man fått cylinderglacering?

- Nä ingen fara mer än att den drar olja.
Tror att du är lite snabb att dömma ut den, kör den hårt med många kallstarter och ingen uppvärmning så oljan tvättas bort i cylinderloppen. Detta ger ringarna en chans att sätta sig.
- talesätten kör som en biltjyv eller run it like you stole it är gängse metod inom dragracingen för att få täta cylinderlopp. ( och det är blockets enda uppgift förutom att skruva fast resten i...)

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se