Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Mercury 90Hk tvåtakt motorproblem

19 inlägg • Sida 1 av 2
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Toost (trådstartaren)

#1 » 23:58:04, 19-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorproblem utombordare 2 takt.
Sonen köpte en bättre beg Mercury 90Hk tvåtakt . 3 cylindrig.
han kollade kompressionen då maskinen kommit hem, och noterar ~10 Bar ( är det Bar man mäter ?) på cylinder 1 och 3 men inget utslag på komp mätaren alls på cylinder 2.
jag har lite svårt att begripa detta, även om den saknade kolvringar helt på 2:ans kolv då borde det väl ge nån form av utslag på mätaren ? - nålen borde röra sig .
kan det vara en kombination av hängda kolvringar / skuren kolv/cylinder och reedventiler som klistrat fast ?
Vi har inte provat att starta maskinen.

Nån som vet om det är värt pengarna /jobbet att renovera en dylik maskin med kanske bortåt 30 år på nacken ?
Tips på verkstäder norr om Sthlm ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 08:34:01, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte blir något utslag alls så måste det nästan vara något värre än bara skuren kolv. T ex stort brännhål i kolven. Kika in genom tändstiftshålet och kolla!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost (trådstartaren)

#3 » 10:06:16, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hål i kolven var min misstanke det med men , jag har kikat, men kan inte se nåt brännhål.
Jag har ett "Lidl boroskop/ inspektionskamera" , ( oanvändbart till det mesta dessvärre), inte heller med detta kan jag se nåt "totalhaveri".
Jag tror maskinen får gå i retur till säljaren. - Inte vår match att spela.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#4 » 10:10:37, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rör sei kolven åtminstonde ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#5 » 14:34:36, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligt fel på 2-taktare att det blir hål i kolven när den får för mager blandning. Hålet kan uppstå av att ett munstycke ger för lite bränsle, skit i förgasaren eller felaktig tändning så att den tänder vid fel tidpunkt.
Det räcker ofta inte med att bara byta kolv utan man måste även rengöra vevhuset från kolvresterna. Sedan så är det till att kolla förgasarna att de är synkade och ger nog med bränsle samt att tändningen står rätt.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Toost (trådstartaren)

#6 » 15:20:04, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolven rör sig och den blåser luft om vi kör startmotorn utan stiftet monterat. inget särskilt skrammel.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#7 » 15:28:35, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spruta in lite olja i cylindern och kolla om det blir komp. Oljan kan göra att det blir lite tätare runt kolvringarna.
Det som man känner att det blåser kan vara från vevhuskompressionen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#8 » 15:32:29, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många 3-cylindriga Mercury har bara två förgasare, så det är knappast troligt att ett förgasarfel skulle leda till att mittcylindern får för mager blandning på en sådan motor.

Cylinderloppen är hårdförkromade, så de brukar klara sig bra från kolvskärningar, bara att torka bort fastkletade aluminiumrester med saltsyra så är loppet som nytt sedan. Det finns inget separat topplock (bara en täckplatta över kylvattenkanalerna som man kan missta för ett löstagbart topplock), så man måste i vilket fall dela på vevhuset och lyfta bort vevaxeln med alla kolvar för reparation.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost (trådstartaren)

#9 » 17:16:43, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olje tricket har vi testat, det gjorde ingen skillnad.
Denna maskin har 3 förgasare.
Hur får man ihop det med 2 förgasare /reedventiler om de delar vevhus ?
jag antar att varje cylinder har ett "eget" vevhus ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#10 » 19:02:30, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vi någon sprängskiss?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rospigg

#11 » 19:18:49, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reedventilerna sitter utanpå de mittre ramlagren och mittencylindern blir matad både från övre och nedre förgasaren.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Blockstens trollet

#12 » 23:58:52, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak med trippel motor är att just cylinder 2 om den av någon anledning inte går så blir det bara effekt förlust medans cylinder 1 Och 3 ger kraft vibrationer.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

nimrod_pro

#13 » 09:13:31, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvat en del med min fyrcylindriga Mercury från 91 som har tre förgasare till sina fyra cylindrar, inget ovanligt att man är en förgasare kort :)

Om du inte får någon kompression alls på cylindern så skulle jag säga att
A: kolvproblem, fasttagna ringar, spruckna ringar, hål i kolv eller andra skador.
B: Cylinderproblem, korrision som orsakat hål mellan kylkanal och cylinder.

Reparation av gamla båtmotorer är lite av en chansning beroende på skick. Allt som inte rörts på 30 år sitter garanterat fastärgat till viss del där en del av skruvarna kommer att gå av eller skruv och gänga följa med ut av erfarenhet.
Lägg till att man ofta är förvisad till begagnatmarknaden för vissa delar då det inte finns nya ersättningsdelar. Och om man kommer över en viss del som är ovanligt så betalar man samma kilopris som för guld känns det som. Inte som att till en bil gå till närmsta skrothandlare och få delen för lite kaffepengar.

Om jag skulle ägt motorn skulle jag delat på powerhead och "topplocket" först och främst om jag inte kunde så något direkt fel i cylinder eller på kolv. Hittas inga skador på topplocket eller dess packningen hade jag börjat att fundera på att dela powerhead från riggen, sedan kan man dela på powerhead i två delar och gräva vidare.

Om du har serienumret på motorn, står på tiltfästet som monteras på akterspegeln så kan jag ordna sprängskisser till dig så ser du hur allt är uppbyggt.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#14 » 09:29:04, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returnera motorn till säljaren!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

David, Luleå

#15 » 09:48:07, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 7 år sen hade jag en -88 Johnson 100hp Under en tur så blev den överhettad och nöp? Den stannade iallafall och var så het att det fräste om den när man skvätte vatten på den. Efter den kallnat så startade den och gick på tomgång i några sekunder innan den stannade för att aldrig mera starta.

Hade haft den i 3 veckor. kollade kompet vid köp och det var bra. Nu var det inget utslag på en cylinder. Lyfte toppen och det var rätt repigt och fult i en cylinder. Kollade med verkstäder och de skulle ha omkring 30000:- för att borra om och byta kolvar.
En "ny" begagnad motsvarande ca 80-100 hp kostade mellan 25-40000.

Kollade min impeller och allt var sjysst. jag hittade inte något fel alls på varför den skulle skurit. Att då lägga 30 000:- på den och kanske ha kvar orsaken och att det händer igen? nää. Köpa en motsvarande var inte ett alternativ då detta hände när jag var ute på havet med familjen. Bra väder och tur med bärgarhjälp, Men fick en tankeställare och köpte en helt ny Honda istället.


Har ni just köpt den och inte ens startat. Lämna igen den direkt.
I mitt fall kanske man skulle kunnat göra en fuling och bara borra och byta en kolv. Men då det är en V4 så, näe. Den hamnade på blocket med lös topp och löst växelhus så att ev köpare kunde inspektera precis det jag själv sett. Men powertilt, propeller m.m. gav ju i slutändan ett rätt ok skrotvärde på den. och jag har inte ångrat en enda gång de senaste 7 åren min fantastiska Honda. Jag har bytt båt men motorn fick följa med till den nya också.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se