Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Båtmotor VolvoB21/AQ140 A/ avgaslimpa

161 inlägg • Sida 7 av 11
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

rallejohansson (trådstartaren)

#91 » 18:17:27, 14-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :buga: :shake_hands:

Tackar alla utan namns nämnande.
Mycket bra info detta.

Vi har haft en väldig blåst här, ungefär som för två år sedan.Strömmen borta ca 12 timmar och nätet nere flera dygn.Därav ingen verksamhet på nätet.

Minns inte exakt nu vad allt jag berättat men nu har det ändå anvancerat lite.

Har haft det s.k nya locket på reparation och var nu i fredags efter det.Han hade slipat det så lite som möjligt och även åtgärdat kamaxlen ( av typ D ) så att den ser bra ut.Han sade att han polerat den på något för mig obekant sätt.

Och satt in nya ventilstyrningar på avgassidan , justerat spelen på ventilerna också.Nya gummitätningar också.

Nya packningar hade införskaffats från Victor Reinz ( staffel? )och tex avgaspackningarna ser bra ut.Har inte haft upp förpackningen ännu men det ser ut som tysk kvalitet.
Nya bultar från Elring där brickar under skallen är ersatt med specialbult med integrerad bricka .

Dessutom så har grabben haft motorblocket på högtryckstvätt med skållhett vatten så nu är det garanterat rent.


( :off_topic: Vet ni vad som hände med älgen när den kommit ut från bastun som den av nån händelse hade kommit in i ?
Jo den hade blivit REN ) :back_to: :rock_on:


Hade nu detta gamla block med originalkolvarna med till reparatören för att han skall få säga sin åsikt om reporna och glapp.
Tyvärr hade han inte tid denna vecka att kolla men nästa vecka så får jag ringa om detta.

Köpte före detta arbete en , vad heter den nu igen, den där mätaren som man mäter cylinderloppen med ? Från biltema, mycket förmånligt.

Och den verkar väl ok, svårt bara att kalibrera så att måttet 93.00 mm erhålles.Men man ser ju kasten lätt.

Och vid mina försök till mätningar så märkte vi att det inte kastar mycket mellan nedre diametern och övre.
Men en viss skillnad mellan cylindrarna märktes nog, nån hundradedels mm.

Nån vändkant känns inte.

Har hittat kolvar på bl.a drevdelar ,men det konstiga är att dessa nya till B21 har en grop i kolvtoppen.Detta har inte de som varit i båtmotorn, de är helt släta.Så där är säkert bättre komp på vår motor, som ny åtminstone.Typ till B20 motorn.
Dessutom är kolvtappens låsning inte heller samma, vi har en tråd , inte segerring.

Vevaxlen är också nu hos reparatören, såg i våra ögon fin ut..På drevdelar finns också ny oljepump, men verkar ganska värdefull och ny från nån bilfirma har ej hittats.

De har också cirkulationsvattenpump som är mycket svår att få tag i numera sägs det.

Men om kolvarna duger men nya ringar behövs så blir det problem.För spåren i båtkolven är 1,75 mm, 2 mm och 4 mm djupa.Drevdelar säljer sådana som passar till 2mm, 2 mm och djup 4 mm.Och då det behövs överdimension nummer 2 dessutom.


vad mera, jo, vi är mycket mycket glada för er hjälp. :shake_hands:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



Jimmy Nilsson

#92 » 19:12:11, 14-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla B21 hade försänkta kolvar fram till 80 ngnstans sen blev det flat kolv.
Ang delar så kolla hos KGTrimning. Dom har allt och lite till vad det gäller volvo. Även ringar i rätt dimension ;)

http://www.kgtrimning.nu/

Edit: på deras sida kan man ta ner deras katalog som pdf

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

63an

#93 » 19:22:38, 14-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men Ralle var slutar de här ekonomiskt det känns ju förödande å ändå ingen garant att det håller en säsong? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#94 » 19:00:28, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:sad:

grymt att säga detta men nu går det väl som 63an säger i förra inlägget.

För idag kollade jag bara av intresse vad reparatören justerat ventilspelet till.


Enligt boken , Seloc, så skall det vara så här: . clearance , when checking , Intake or Exhaust , cold engine : 0.010- 0,018 " eller i millimeter 0.25-0,45 mm.

Dessutom för att riktigt krångla till det så borde man justera enligt detta :- clearance when adjusting, Intake or Exhaust , cold engine ,
0,014.0,016" eller 0,35- 0,045 mm.

Och gissa vad värdet var?



Jag fick inte ens 0,05 mm emellan!

Och då sade montören att han gjort jobbet.

Hur skall man kunna lita på dylika individer,och hur kan jag nu tro på vad han säger om cylinderloppen, vevaxeln osv...... :ohnej:

Har inte betalt ngt ännu, då datorsystemet var nere förra fredags p.ga av stormen.Tänkte betala först nästa vecka och klaga senare annars höjer han väl priset till skyarna.


här ett foto på kamaxeln , kollade alla spel och ingenstans gick ngt emellan










Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#95 » 19:12:14, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

STOPP... det ligger ventildämpare av gummi under justerbrickan, du måste trycka ner brickan ordentligt först innan du mäter, annars får du tokvärden..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rallejohansson (trådstartaren)

#96 » 19:47:28, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:

Tack kimmen ! :shake_hands: :hurra:


Vet inte hur man skulle klara sig utan er maskinister.

Hur har montören gjort när han justerat detta om gummit ligger i kläm ?

Finns det nån video som belyser dylikt ?
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

jos4561

#97 » 19:52:45, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

man brukar montera allt utan dämparna och byta chims till man ligger i mitten av speltoleransen å sen av med kammen å dit med dämparna å på met igen, iaf enklast utan nå special å fullt dugligt.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

kimmen

#98 » 19:55:51, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man slipar av ventilskaftet och mäter utan fjäder och ventildämpare vid renovering
Vid efterjustering, byter man justerbricka och trycker ner brickan vid mätning
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Rushdie

#99 » 23:14:28, 15-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev::grin: :buga: :shake_hands:
Tackar alla utan namns nämnande. Mycket bra info detta.
...
Nya packningar hade införskaffats från Victor Reinz ( staffel? )och tex avgaspackningarna ser bra ut.Har inte haft upp förpackningen ännu men det ser ut som tysk kvalitet.
Nya bultar från Elring där brickar under skallen är ersatt med specialbult med integrerad bricka .

VR saluförs av många, KG sålde (vet inte om dom fortfarande gör det) deras packningar, Kyrk motorsport gör det. Personligen gillar jag Elring då jag aldrig haft en sån toppackning som gått.

rallejohansson skrev:Dessutom så har grabben haft motorblocket på högtryckstvätt med skållhett vatten så nu är det garanterat rent.
Nästa vecka så får jag ringa om detta.

Skall ni behålla B21-blocket?

rallejohansson skrev:Har hittat kolvar på bl.a drevdelar ,men det konstiga är att dessa nya till B21 har en grop i kolvtoppen.Detta har inte de som varit i båtmotorn, de är helt släta.Så där är säkert bättre komp på vår motor, som ny åtminstone.Typ till B20 motorn.
Dessutom är kolvtappens låsning inte heller samma, vi har en tråd , inte segerring.

Som nämts är det egentligen 'tvärt om'. Gamla B21A hade grop i kolvtoppen och 2mm-2mm-4mm kolvringar. Nyare B21A/E (från 81) hade plan kolvtopp och 1,75mm-2mm-4mm ringar. (Blanda inte ihop de tidiga grop-B21A-kolvarna med B21ET-kolvar, båda har grop men av olika volym)
Kompskillnaden mellan tidiga och sena är 8,7:1 och 9,3:1... har jag för mig.
Om kolvarna på drevdelar är rätt eller bara en bild tagen från en annan produkt är svårt att säga. Men urgröpt kolv är den gamla, och då skall det vara det breda spåret, vilket det inte är. Så jag hade tagit deras info med en nypa salt.


rallejohansson skrev:Vevaxlen är också nu hos reparatören, såg i våra ögon fin ut..På drevdelar finns också ny oljepump, men verkar ganska värdefull och ny från nån bilfirma har ej hittats.

De har också cirkulationsvattenpump som är mycket svår att få tag i numera sägs det.

Oljepump finns till exempel på KG trimning. Har utgått på Volvo, men går säkert att få fram om man vill.

Cirkulationspumpen är ett jävla skämt, rent ut sagt. Här täljer alla, utom konsumenterna, guld. På till exempel b230-varianterna är detta en bilpump med plugg. AQ140A är lite av en specialare här, pumpen är anpassad till värmeväxlaren och dess rör (där senare motorer istället har en slang). Det går att köpa en bilpump för 300kr, kapa av röret något och svetsa dit en svarvad aluminiumstump. Lite krångel, men kan vara värt det.

rallejohansson skrev:Men om kolvarna duger men nya ringar behövs så blir det problem.För spåren i båtkolven är 1,75 mm, 2 mm och 4 mm djupa.Drevdelar säljer sådana som passar till 2mm, 2 mm och djup 4 mm.Och då det behövs överdimension nummer 2 dessutom.
:

Drevdelar säljer både den gamla typen av ringar, 2-2-4, och den nya typen, 1,75-2-4.



rallejohansson skrev:ventilspel

Som sagts tidigare så justeras det innan dämpgummina kommer på. Inga problem och rätt smidigt när du har toppen lös.
Problemet kommer efter några år, när man tycker sig behöva justera ventilerna igen. Antingen får du lyfta kammen, vilket är krångligt (relativt :) ). Eller så har Volvo en lösning med ett verktyg som trycker ner tryckaren så du kan få loss shimset. Brukar funka dåligt, är min erfarenhet. Dessutom är det svårt att mäta spelet korrekt när dämpgummina är på plats. Blir inget riktigt distinkt läge. Har man inte bytt ventilsäten brukar det inte hända så mycket med ventilspelet. Det brukar hålla sig ganska bra. Mycket av rasslet går att åtgärda med nya dämpgummin, eller mindre spel från början. Vet motorrenoverare som förespråkar 0,15 insug & 0,20 avgas som ventilspel, utan dämpgummin.

Verkar som ni har bestämt er för B21-block och 160-topp, dvs det som satt från början, fast utbytt? :)
rallejohansson skrev:Hur har montören gjort när han justerat detta om gummit ligger i kläm ?

Finns det nån video som belyser dylikt ?

Här är en bild på dämpgummit:
Bild
Originalets URL: http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/ValveHusher2.gif

1 person gillar det här inlägget.
Rushdie
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:19:10, 22-11-2013

rallejohansson (trådstartaren)

#100 » 19:39:26, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj alla.
Måndag kväll, storm på annalkande igen.

Vet inte om jag vågar hurra av glädje , men kanske liiite ändå.

Tackar rushdie och alla andra för era råd och kan berätta följande.

Ringde montören och han sade : "Kom hit och söka bort blocket, det är färdigt bearbetat " (B21 blocket )

Hurra, det hade inte varit några problem, han hade polerat vevaxeln och satt in nya standardlager.Nog är det en grym kvalitet på volvos vevar eller hur ?
Tänk från 70 talet och i skick ännu.

Sedan hade han kollat loppen och honat dem för toleranserna var ok.Reporna sades inget om så tydligen var de inte ngt att sörja över.

Det enda som var nära slitagegränsen var översta kolvringen men de är inte slut.Han hade kollat att det inte fanns att få nya, endast 0.5 mm överstorlek,; fanns inte vår typ .( 1 mm överstorlek )

En fråga om topplocksbultarna, de är nu av en annan typ.
Har ingen bricka utan brickan är en del av bulten.

Skall dessa bultar ( är de s.k sträckbultar ? ) dras med två olika moment och till sist med 90 grader ?
Och utan efterdragning ?

Enligt stahlmotor.se så borde så göras?.


Vi hann inte söka blocket idag , men i morgon,så kan jag berätta mer.

Tackar alla som är med här med goda råd. :wave:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#101 » 19:54:08, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör ha fått nån lapp med instruktioner om momentdragning, antingen med packningen eller med bultarna.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

rallejohansson (trådstartaren)

#102 » 20:07:37, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går och kollar paketet genast :grin:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#103 » 20:47:28, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade min Haynesbok för Volvo 240. Dom listar två topplocksskruvar:

Gammalt utförande, insex med lös bricka, samma diameter på skruven hela vägen. Ska momentdras bara, i tre steg till 110Nm om jag minns rätt (tittade inte så noga eftersom det är fel ändå för dig).

Nytt utförande, sexkantsskalle med fläns, skruven har en smalare midja på mitten. Ska dras 20Nm, 60Nm och 90 grader.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

rallejohansson (trådstartaren)

#104 » 21:10:17, 16-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej G-son och Per

Ni har rätt.
Kollade nyss packningslådan och där fanns ett papper med samma text som sades här.Bulten är aningen tjockare ca 2 cm räknat neråt från bultskallen , sedan är allt jämntjockt.Tyckte att där var nån stämpel ovanpå bultskallen med 10.8 kanske.

Drages:-
Först 20, sen 60 Nm och 90 grader till sist.
och ingen efterdragning behövs enligt detta.

Kollade också på drevdelar, där finns både oljepump och överstora kolvringar.Så nu får frugan först kolla vad det finns på kistbottnet. :lmao:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Rushdie

#105 » 00:50:01, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sträckbultar vinkeldras, 12.9 efterdras (efter varmkörning). Enkel minnesregel :P
Jag föredrar sträckbultarna, men kan tycka att dessa är rätt äckliga att dra ibland.

Glöm inte att rensa ur gängorna till toppbultarna med gängtapp. Och olja in bultarna innan du drar.

Kolvringar finns också på KG om du vill spara en femhundring. Mät upp den gamla oljepumpen, den kanske är i gott skick. Så slipper du byta den i onödan.
Rushdie
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:19:10, 22-11-2013


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Edner och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se