rallejohansson skrev::grin:
Tackar alla utan namns nämnande. Mycket bra info detta.
...
Nya packningar hade införskaffats från Victor Reinz ( staffel? )och tex avgaspackningarna ser bra ut.Har inte haft upp förpackningen ännu men det ser ut som tysk kvalitet.
Nya bultar från Elring där brickar under skallen är ersatt med specialbult med integrerad
bricka .
VR saluförs av många, KG sålde (vet inte om dom fortfarande gör det) deras packningar, Kyrk motorsport gör det. Personligen gillar jag Elring då jag aldrig haft en sån toppackning som gått.
rallejohansson skrev:Dessutom så har grabben haft motorblocket på högtryckstvätt med skållhett vatten så nu är det garanterat rent.
Nästa vecka så får jag ringa om detta.
Skall ni behålla B21-blocket?
rallejohansson skrev:Har hittat kolvar på bl.a drevdelar ,men det konstiga är att dessa nya till B21 har en grop i kolvtoppen.Detta har inte de som varit i båtmotorn, de är helt släta.Så där är säkert bättre komp på vår motor, som ny åtminstone.Typ till B20 motorn.
Dessutom är kolvtappens låsning inte heller samma, vi har en tråd , inte segerring.
Som nämts är det egentligen 'tvärt om'. Gamla B21A hade grop i kolvtoppen och 2mm-2mm-4mm kolvringar. Nyare B21A/E (från 81) hade plan kolvtopp och 1,75mm-2mm-4mm ringar. (Blanda inte ihop de tidiga grop-B21A-kolvarna med B21ET-kolvar, båda har grop men av olika volym)
Kompskillnaden mellan tidiga och sena är 8,7:1 och 9,3:1... har jag för mig.
Om kolvarna på drevdelar är rätt eller bara en bild tagen från en annan produkt är svårt att säga. Men urgröpt
kolv är den gamla, och då skall det vara det breda spåret, vilket det inte är. Så jag hade tagit deras info med en nypa salt.
rallejohansson skrev:Vevaxlen är också nu hos reparatören, såg i våra ögon fin ut..På drevdelar finns också ny oljepump, men verkar ganska värdefull och ny från nån bilfirma har ej hittats.
De har också cirkulationsvattenpump som är mycket svår att få tag i numera sägs det.
Oljepump finns till exempel på KG trimning. Har utgått på Volvo, men går säkert att få fram om man vill.
Cirkulationspumpen är ett jävla skämt, rent ut sagt. Här täljer alla, utom konsumenterna, guld. På till exempel b230-varianterna är detta en bilpump med plugg. AQ140A är lite av en specialare här, pumpen är anpassad till värmeväxlaren och dess rör (där senare motorer istället har en
slang). Det går att köpa en bilpump för 300kr, kapa av röret något och svetsa dit en svarvad aluminiumstump. Lite krångel, men kan vara värt det.
rallejohansson skrev:Men om kolvarna duger men nya ringar behövs så blir det problem.För spåren i båtkolven är 1,75 mm, 2 mm och 4 mm djupa.Drevdelar säljer sådana som passar till 2mm, 2 mm och djup 4 mm.Och då det behövs överdimension nummer 2 dessutom.
:
Drevdelar säljer både den gamla typen av ringar, 2-2-4, och den nya typen, 1,75-2-4.
rallejohansson skrev:ventilspel
Som sagts tidigare så justeras det innan dämpgummina kommer på. Inga problem och rätt smidigt när du har toppen lös.
Problemet kommer efter några år, när man tycker sig behöva justera ventilerna igen. Antingen får du lyfta kammen, vilket är krångligt (relativt
). Eller så har Volvo en lösning med ett verktyg som trycker ner tryckaren så du kan få loss shimset. Brukar funka dåligt, är min erfarenhet. Dessutom är det svårt att mäta spelet korrekt när dämpgummina är på plats. Blir inget riktigt distinkt läge. Har man inte bytt ventilsäten brukar det inte hända så mycket med ventilspelet. Det brukar hålla sig ganska bra. Mycket av rasslet går att åtgärda med nya dämpgummin, eller mindre
spel från början. Vet motorrenoverare som förespråkar 0,15 insug & 0,20
avgas som
ventilspel, utan dämpgummin.
Verkar som ni har bestämt er för B21-block och 160-topp, dvs det som satt från början, fast utbytt?
rallejohansson skrev:Hur har montören gjort när han justerat detta om gummit ligger i kläm ?
Finns det nån video som belyser dylikt ?
Här är en bild på dämpgummit:
Originalets URL: http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/ValveHusher2.gif