Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Båtmotor VolvoB21/AQ140 A/ avgaslimpa

161 inlägg • Sida 4 av 11
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

jos4561

#46 » 05:52:20, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

då förstår jag att saltvatten ånga kan gå tillbaka och kondenseras i limpan, ja ha vad gör man då? ny topp, jordfläta mellan limpa och topp/block (hängslen och livrem) och offeranoder? å täta demonteringar för att se om limpan är hel.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.



nixs

#47 » 09:15:27, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fadern jobbade på Penta Experiment avdelningen för i tiden och han hinkade i en sådan där marinversion AQ145 i 145an han hade då. Gick som s*t*n! Vill minnas att en stor del av skillnaden mellan en vanlig B2X motor och en AQ var fördelaren och regulatorn pga skillnaden i belastning mellan en båt och en bil.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#48 » 10:21:12, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte montera insugsserien från AQ145 an nyss.
Där var lite skiljaktigheter så att på den " nya " så går det en vattenkanal från undre kanten av fjärde inloppet in i insugsserien.
Och meningen var ju att kanalen skulle mynna ut vid inloppet av första cylindern.
Men nejhej, det går inte med detta lock, där är nog anslutning men på fel ställe så kylvattnet började rinna ut.Dessutom är detta hål också proppat nu i originallocket då originalsystemet inte värms av kylarvattnet.

Kollat på internet att detta nya insugssystem borde ge 138 hk så det skulle passa alldeles utmärkt.
Så jag måste skaffa ett lock som heter B23 nu.
Men tänker ändå prova en gång med gamla systemet för att se om den sjuka gången eventuellt hade med mellanväggen i limpan eller med tändningen att göra.

Hade upp tändfördelaren, den har ingen vacumregulator.Bara centifugalvikterna.

Ändring : tändfördelaren är av denna typ 0231178010 JF4

Dessutom sade en bilmontör igår att man lär se på propparna( som tätar hålen efter gjutning ) om det är bil eller båtlock ?

följetongen fortsätter .......
Senast redigerad av rallejohansson 17:46:59, 22-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

MN

#49 » 10:58:52, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plugga?

Finns ingen topp"B23", det är motorbeteckningen.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

rallejohansson (trådstartaren)

#50 » 13:26:40, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info MN, du har rätt :grin:

Tänkte också själv på det där med att plugga.Men också på att Volvo borde ha haft nån orsak att göra den där vattenvärmekanalen, antar den går bättre och blir snabbare varm av kanalen.

Folk på marinforumet tycks ha haft mycket problem med den här maskinens kallstart och tomgång, många säger att byt till Weber och Ignitor tändning.
Inte så billigt detta heller.

Då avgaskanalen nu bara är fuskrepad så vore det väl bättre att skaffa ett annat nyare lock och ha det först på fullständig reparation och sedan montera antingen de " nya " Solexarna eller skaffa Weber ?

Kollade tex idag de gamla solexarna och vet nu varför ena accpumpen läcker.Gissa varför, joo gummit helt slut men lär finnas att köpa nytt.

Mycket tacksam för era råd :thumme:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#51 » 15:30:15, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev:Tänkte också själv på det där med att plugga.Men också på att Volvo borde ha haft nån orsak att göra den där vattenvärmekanalen, antar den går bättre och blir snabbare varm av kanalen.

Uppvärmt insug hjälper bensinen förångas, särskilt vid låg belastning. På bilarna har förgasarmotorerna uppvärmt insug, och insprutarmotorerna (som inte har någon bensin ute i insuget alls, och därmed inte kan förånga bensinen där) saknar insugsvärmningen - vattenhålen i dom topplocken är pluggade.

När det gäller toppeffekt är ett kallt insug och kall luft att föredra, bland annat eftersom uppvärmning får luften att expandera, och därmed får man in mindre luftmängd i motorn. Förångningen är inget problem eftersom luftens höga hastighet slår sönder bränslet i mycket små droppar.
På en bruksmotor brukar bra gång på tomgång och låg belastning vara betydligt viktigare än absolut toppeffekt, därför har många förgasarmotorer haft uppvärmda insug på ett eller annat vis (vattenkanal, avgaskanal, gjutet i samma bit som grenröret eller skruvat mot det exempelvis) eller luftintag som tar in uppvärmd luft till luftfiltret.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

rallejohansson (trådstartaren)

#52 » 17:57:56, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Levde med tanken att det skulle gå att pröva den nya insugsserien eller modifiera den så att kylarvatten värmde snabbare upp serien.

Tänkte borra och slipa upp ett hål på rätt plats i insugsförgreningen där den ansluts mot ettans cylinder men det var för osäkert.Godset var inte tillräckligt tjockt .Och svårt att borra,slipa i vinkel.
Och dessutom så mättes diametrarna på gamla och nya serien och det var mindre diameter på nya.

Så det projektet gick nu upp i rök då jag förde tillbaka förgasarna.
Skall nu beställa reparationssats till originalförgasaren så får vi se sedan.

Och montören fick en beställning på begagnad motor modell större, AQ151 kanske.

Här bild på insugserien som ej passade, tuschmärke där hålet borde ha varit.

Bild

här blocket med propp under ettans inlopp.
Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#53 » 19:09:36, 13-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Hallåj maskinister
Nu har det gått ett år och motorn som nämnts här tidigare har varit med om följande.
Efter mycket stress fick vi den i sjön alldeles före midsommar och den gick ganska bra.Men efter en längre resa så märkte vi att
avgaserna kom ut på fel ställe.De borde ha kommit ut via fjärde cylinderns utlopp in i avgaslimpan men nej.De tyckte det var lättare att komma ut via den sönderfrätta aluminiumväggen.

Gjorde då en desperat snabbreparation med en plåt som bockades så att det blev en provisorisk vägg utåt mot maskinrummet.
Och i springorna sattes nån avgaspasta och ännu på yttre sidan ett tunt " rep " av värmetåligt material.
Som spänndes fast så mycket det gick och ännu ovanpå detta avgaspasta och tunn aluminiumplåt a la biltemas avgasbandage.
Sedan höll det resten av säsongen.

Grabben som äger båten satsade sina surt förvärvade slantar på en ignitor 123 tändenhet så alla startproblem försvann därmed.
Hurra borde man väl säga nu men näää.

Vi köpte en annan motor från en skrotad 740 volvo och nu har vi tagit bort både båtens lock och även donationsbilens .

Och båtlocket ser förfärligt ut.( vill nån se bilder med risk för att dö av skratt i morgon ? )

Vi har en Seloc repair manual som verkar ganska ok men där är saker som förbryllar.
Bl.a står det att " Wear tolerances " för en kanske motsvarande motor ,till en AQ130A är 0,010 " .( är väl 0,254 mm ? )

Betyder det att kolven i förhållande till cylinderloppet får ha detta glapp förrän det måste borras om ?

Om vi förstått rätt så verkar motorn i båten vara uppborrad för det finns en stämpel på kolvarnas bakkant som kanske är så här: "0.025" och sedan några krumelurer som ja inte vet vad betyder .

Tror att kolven enligt Seloc då är av diametern 3,6406 -----3,6412" ( kanske om vi räknat rätt är detta då 92,471------92,487 mm

Och " Bore Oversize " är då 3,6417 eller 92,5 mm

När man klämmer på kolvarna i övre dödläge i riktning bakåt mot svänghjulet så ser man en ordentlig rörelse så nu blev jag rädd att ngt är helt slut.Tycker inte att det i sidled är så stort glapp, inbillning ?

Och på donatormotorn är det ännu värre, men den verkar inte ha blivit borrad, inga stämplar syns på kolvarna.Sades vara medkörd ca 220 000 km men gubben ljög väl :huh:

Till båtmotorns försvar måste sägas att den gick riktigt snyggt annars, åt inte nämnvärt olja heller.
Oljetryck och värmetemperaturen varit ok hela sommaren också .


Kan nu nån av er som känner allt om volvo b21 vänligen berätta lite info, var går gränserna för omborrning osv.

Följdfrågor finns i massor och jag lovar foton till i morgon

Tackar på förhand
grabben o farsan hälsar

Ändring. här kommer foton

Det är helt möjligt att bildinfogningen misslyckas nu, internet jäklas igen

Bild
konstiga hack i topplocket
Bild
aningen frätt där på fjärde cylinderns utlopp
Bild

Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#54 » 20:08:30, 13-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här motorerna har ett stort kolvglap, och dom sliter cylindrarna ovalt, därför går det ej att byta kolvringar utan att det
blir vevhuskompression och oljeläckage, man skall köra slut på dom och byta till ny eller beg. efter ca. 40- 50 000 mil eller mer
När vevhusventilationen är tät på dom så knackar kolvarna mot cyl. väggen och dom låter som en mindre smedja på tomgång

En båtmotor har oftast inte gått så mycket så försök att använda den motorn (den är ju sötvattenkyld) fixa till toppen och limpan
då har du en bra motor

Man följer inte värdena när man skall renovera dessa motorer, dom ligger/låg alltid utanför värdena :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

kimmen

#55 » 20:18:27, 13-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, nu såg jag dina bilder, det jag reagerar på är att du har fått något i cylindern som har knackat märken i toppen, följdfelet kan bli att
övre kolvringen kan ha knackat fast i spåret, kolla om du ser övre kolvringen om den är lös, går att se för det brukar vara gott om plats! :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rospigg

#56 » 23:17:10, 13-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Att det är "enormt" kolvspel upptill säger inte mycket. Kolvens diameter ska mätas på skirten, under kolvbulten. Kolven utsätts för mest värme upptill, där den utvidgas mest, och därför är den konisk-smalare upptill.
Även en ny motor kan verka "tokslut" om man känner "kolvspelet" som du gör (jag har gjort denna tabbe själv, och mätte kolv + cylinder, allt OK)
För att använda någon annans visdomsord: "Att mäta är att veta"

Mvh Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

rallejohansson (trådstartaren)

#57 » 09:42:00, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:

Jättestort tack för era svar :shake_hands: Detta var precis det man vill höra .
Skall idag putsa upp blocket och försöker ta foto av kolvmärkningarna.

Måste erkänna att jag kom ihåg fel angående bilen, det var en 244 och inte 740 som jag skrev i inlägget.Locket är samma som tidigare, dvs gjutnumret slutar på 160.
Detta betyder att nån i tidernas morgon har haft problem och borrat upp till överstorlek 1.och monterat ett nytt billock , det ursprungliga båtmaskinslocket fick väl skatta åt förgängelsen då, tyvärr.

Undrar nu ännu vad ni anser om nya delar: . vi tänkte plana locket och kolla ventilerna och byta ventilgummina.Och nya bultar då de gamla säkert är använda flera gånger nu.
Dessutom så ser originalkammmen av typ A inte helt frisk ut, där är tredje cylinderns kammar som ser konstiga ut.Som om de legat i syrabad, de är aningen gråaktiga och kanske nån rispa också.
Men då tar vi donatorkammen som också är A typ.

Undrar om vi vågar använda s.k piratdelar till detta.Hela sotningsatsen med andra ord
Vågar dock inte använda biltemas i detta fall, och volvos original är dyrt.Vad anser ni ?

återkommer med foton senare

ha en bra dag. :grin:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#58 » 12:10:10, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite fortsättning nu.

Verkar som om båtmotorn skulle vara uppborrat till storlek 2, dvs max .Hittade en märkning på framkanten av kolvarna där det står nånting i typ 92,9 .se foto.
Antar det betyder diametern och att märket i bakkanetn är spelet ? 0,025 .

Men vad värre är att där också är rispor och antagligen rostbörjan.Motorn hade stått 3 år utan att användas och nu ser det ut som om
där är början till ngt.
Vänligen se foton .
Man känner inte med nageln eller fingertoppet nån direkt fel men det ser oroande ut.

Är jag för försiktig kanske och borde man bara smälla ihop det hela efter att ha gjort lockreparation ?

Kollade gamla locket med att hälla förgasarsprit i alla förbränningsrum och alla ventiler läckte utom 1ans cyl.
Kollar som bäst " nya locket " som verkar bättre.

bilder i oordning , vsg.



Först den gråa kamaxeln vid tredje cylindern
Bild
Bild
kolvmärken
Bild
Bild
Bild
är detta ngt att bry sig om
Bild
Bild

tacksam för råd
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#59 » 12:27:01, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev:.Locket är samma som tidigare, dvs gjutnumret slutar på 160.

Jag skulle ta mig en funderare på om det är rätt lock att använda. Effektmässigt ska det motsvara 398/530 (alltså några hästar mindre än 405/531), men det ska visst ha de största kylvätskekanalerna ner mot blocket. Ju större dom är, desto närmre förbränningsrummet kommer dom, och ju närmre förbränningsrummet dom är, desto större risk att blåsa topplockspackningen där. Särskilt efter att kylvätskan haft möjlighet att fräta på toppen i nästan 40 år.

Om jag minns rätt försvann 160-toppen i samband med att B23 började tillverkas (kylvätskekanalerna gör visst 160 oanvändbar med B23 cylinderdiameter), och ersattes i bilarna av 398 på förgasarmotorerna med mindre effekt och 405 på dom med högre effekt och insprutning. Efter några år förminskades kylvätskekanalerna ytterligare, så tidiga 398/405 har "stora" kylvätskekanaler (big coolant passages, BCP, men fortfarande mindre än 160), medan de senare har små (SCP). 530/531 som kom ihop med uppdateringen till lågfriktionsmotorerna B200/B230 1985 ska enbart finnas med SCP. (Sedan finns ju även 631, men eftersom den bara passar på B230K är det inte mycket att dra upp.)

Angående kammen, så mät lyfthöjden på den (hur mycket ventilerna öppnar). Första årets version av A-kammen öppnar ventilerna nån halvmillimeter eller något sånt mindre än alla senare exemplar, det kostar nog ett par hästar... Eftersom det är 160-toppar du har från just den tiden är det inte osannolikt att det även är de mindre bra kammarna som sitter i.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

kimmen

#60 » 18:07:38, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostskadan i cylinderväggen kan man ha över enseende med, typiskt båtmotorer, men reporna är värre

Reporna gör att heta gaser rusar förbi och förstör kolvringen som kan brista

Är det ordentliga repor eller bara skit som fastnat
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se