Hallåj maskinister
Nu har det gått ett år och motorn som nämnts här tidigare har varit med om följande.
Efter mycket stress fick vi den i sjön alldeles före midsommar och den gick ganska bra.Men efter en längre resa så märkte vi att
avgaserna kom ut på fel ställe.De borde ha kommit ut via fjärde cylinderns utlopp in i avgaslimpan men nej.De tyckte det var lättare att komma ut via den sönderfrätta aluminiumväggen.
Gjorde då en desperat snabbreparation med en plåt som bockades så att det blev en provisorisk vägg utåt mot maskinrummet.
Och i springorna sattes nån avgaspasta och ännu på yttre sidan ett tunt " rep " av värmetåligt material.
Som spänndes fast så mycket det gick och ännu ovanpå detta avgaspasta och tunn aluminiumplåt a la biltemas avgasbandage.
Sedan höll det resten av säsongen.
Grabben som äger båten satsade sina surt förvärvade slantar på en ignitor 123 tändenhet så alla startproblem försvann därmed.
Hurra borde man väl säga nu men näää.
Vi köpte en annan motor från en skrotad 740 volvo och nu har vi tagit bort både båtens
lock och även donationsbilens .
Och båtlocket ser förfärligt ut.( vill nån se bilder med risk för att dö av skratt i morgon ? )
Vi har en Seloc repair manual som verkar ganska ok men där är saker som förbryllar.
Bl.a står det att " Wear tolerances " för en kanske motsvarande motor ,till en AQ130A är 0,010 " .( är väl 0,254 mm ? )
Betyder det att kolven i förhållande till cylinderloppet får ha detta glapp förrän det måste borras om ?
Om vi förstått rätt så verkar motorn i båten vara uppborrad för det finns en stämpel på kolvarnas bakkant som kanske är så här: "0.025" och sedan några krumelurer som ja inte vet vad betyder .
Tror att kolven enligt Seloc då är av diametern 3,6406 -----3,6412" ( kanske om vi räknat rätt är detta då 92,471------92,487 mm
Och " Bore Oversize " är då 3,6417 eller 92,5 mm
När man klämmer på kolvarna i övre dödläge i
riktning bakåt mot svänghjulet så ser man en ordentlig rörelse så nu blev jag rädd att ngt är helt slut.Tycker inte att det i sidled är så stort glapp, inbillning ?
Och på donatormotorn är det ännu värre, men den verkar inte ha blivit borrad, inga stämplar syns på kolvarna.Sades vara medkörd ca 220 000 km men gubben ljög väl
Till båtmotorns försvar måste sägas att den gick riktigt snyggt annars, åt inte nämnvärt
olja heller.
Oljetryck och värmetemperaturen varit ok hela sommaren också .
Kan nu nån av er som känner allt om volvo b21 vänligen berätta lite info, var går gränserna för omborrning osv.
Följdfrågor finns i massor och jag lovar foton till i morgon
Tackar på förhand
grabben o farsan hälsar
Ändring. här kommer foton
Det är helt möjligt att bildinfogningen misslyckas nu, internet jäklas igen
konstiga hack i topplocket
aningen frätt där på fjärde cylinderns utlopp