Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Båtmotor VolvoB21/AQ140 A/ avgaslimpa

161 inlägg • Sida 5 av 11
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

rallejohansson (trådstartaren)

#61 » 18:48:13, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren. :thumme:
Väldigt vad ni har bra minne och känner till detta!

Gson , jo det där topplocket är inte original.

En bekant har berättat att han nån gång på 80 talet hade bytt ut ett originallock till ett annat av gjutnummer typ ....160.
Och allt monterades efter konstens alla regler och renoverat var det också .Men med detta lock så orkade motorn aldrig ta fulla varv mera.De sjönk med närmare 800 rpm.Från 5300 rpm till 4500 rpm.

Och nu i somras så fick vi inte heller upp varven fastän vi t.om bytte till en propeller med mindre stigning, minns inte exakt men tror det var omkring 4300 som den varvade.
Men farten var ganska bra ändå, över 20 knop ( Flipper 700 skrov )
Tror att båten nog borde få en starkare motor, kanske ca 150 hk bensin.

Har nu idag kollat " nya " topplocket som förra ägaren sade är renoverat.Det kanske stämmer för inget av spriten har runnit ut vid ventiltest, alla täta således.Och alla ytor ser fina ut på detta lock.Kollade närmare loppen i cylindrarna, där är inga repor eller rost heller.

Tänkte nog att kanske vi nu gör en test med det nya locket och monterar det på gamla blocket.Eller om man ork, sätter in bilmotorn i stället.
Vi har nog lite jobb med ett dylikt byte, båten står vid strandkanten och man kommer inte till med maskiner som kunde lyfta.Allt borde ske med handkraft och på byggda ställningar i så fall.


kimmen : jag har inte tillräckligt med erfarenhet av repor i lopp så jag kan inte säga om de är djupa eller inte.Men med fingret känns det inte.Borde man putsa tvärsöver med vattenslippapper ?

Ännu om rostsymptomen:- verkar vara så att fukt kommit in och lagt sig på kolven i " nedre " kanten.
Då motorn är snedställd ( lutar mot vänster sett framifrån ) så har det legat vatten där och frätt.Bara två cylindrar verkar ha detta i någon mån.


Kan man utvidga kanalerna själv med Dremel och slipstift ?


ps Vågar nån ge rekommendationer var och vilken leverantör man kan lita på angående nya delar, måste det vara marinbaserat ? :eat:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



63an

#62 » 19:23:29, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog "hona" lite så ser man om det är nåt med cylindrarna för nya ringar ska du väl mont.?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#63 » 20:02:34, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte ursprungligen tänkt riva helt isär motorn.

Borde väl nu då gräva mer i den nya motorn, den finns inne under tak och fast i en vridbar biltema motorställning.

Tycks alltid vara som amen i kyrkan att dessa repareringar sväller ut mer än man tänkt.

Tolkar era svar så att man borde göra detta ordentligt fastän motorn hör till stenåldern.
Börjar bli motivkonflikt nu. :vissla:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#64 » 20:05:05, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du har ju inga problem att tala om:) visst har ni följebåt när ni går ut?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#65 » 20:21:16, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
nää, men extra utombordare på badplattformen
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#66 » 20:34:58, 14-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker man att det är dyrt och onödigt att "göra det riktigt" direkt, så är det inget mot vad det är att behöva rätta till det en gång till... :wink:

Ska man "tulla på gränserna" när det gäller saker i / tillhörande båtmotorer så ska man verkligen veta vad det handlar om. För det är få motorer som utsätts för så hård och långvarig belastning som en båtmotor får utstå med.
Sen ska det bara fungera ute på sjön, när det väl är säsong (förutom att det lätt kan bli lite otrevligt med motorhaveri där ute)... :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

rallejohansson (trådstartaren)

#67 » 09:36:05, 15-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, du har rätt dimorep, tackar :thummar:

Gör nu så här : -ringde nyss en reparatör och han kommer hit och ser på reporna i cylinderloppet.

- om det blir utdömt så tar jag nya blocket och gör en bearbetning på detta med nya kolvar och uppborrning.
- locket planas och ventilerna gås igenom ( läste på nätet att dessa kamaxlar lär hålla i evighet ! )
-nya lager i blocket efter koll med plastigage. ( borde axeln bearbetas ? )
-volvo topplockspackning plus nya bultar
-ny oljepump kanske
- ny avgaslimpa
- ny dragskiva på svänghjulet
- vad annat ?

Är detta ok ?
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#68 » 18:18:01, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning fastän det går långsamt.

Hade reparatör hit med över 40 års erfarenhet av dylika båtmaskinsarbeten.
Han trodde när han såg reporna ( som inte såg så farliga ut efter ett ordentligt oljebad ) att de uppstått i samband med tidigare olyckan.Om man ser på topplocket hur illa det är medfaret just där så måste ngt skrot , nån bricka eller annat åkt igenom.

Då har man borrat upp till max men risporna blivit lite kvar.

Och orsaken till sämre komp i den 3 dje cylinder beror också på att insugsventilen hade knappt spel alls.
Han höll hårt på att jag måste ha originalpackning på toppen, bilpackning håller inte.
Men fasen vad de kostar, långt över 100 e.För en packning !

och så har jag sett fel på kamaxeln. original var typ D , inte A som jag trodde.
Skillnad på lyfthöjd enlig foto nedan


Bild
Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#69 » 18:39:18, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som att övre komp. ringen sitter fast, den skrapar inte upp till vändkanten, eller ser jag fel?

Kolla detta så du inte går på en mina... jämför med dom andra cylindrarna :uupps:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rallejohansson (trådstartaren)

#70 » 21:10:13, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej kimmen .
tackar för rådet, skall kolla detta i morgon :thumme:

I fjol när vi hade båten här första gången så kollade jag kompressionen , då var 3 cyl sämst med ca 9 bar vill jag minnas.Dvs den där skadorna är störst, de övriga närmare 11...12 bar.


På tal om packningar så skrev bl.a nån på ngt volvoforum att Elring från Tyskland är originalleverantör till Volvo.Deras hemsida är mycket informativ.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#71 » 13:16:54, 24-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev:Fortsättning fastän det går långsamt.

Hade reparatör hit med över 40 års erfarenhet av dylika båtmaskinsarbeten.

Hur har det gått?
Ett motorjobb kan man ju inte bara släppa sådär, bara på det... :grin: :bira:

Han trodde när han såg reporna ( som inte såg så farliga ut efter ett ordentligt oljebad ) att de uppstått i samband med tidigare olyckan.
...
Då har man borrat upp till max men risporna blivit lite kvar.

Nja, det tror jag inte riktigt på... Tror (hoppas ivf att..) ingen motorbearbetare skulle borra ett block utan att veta att det "nya borret" är tillr. stort för att alla tidigare cyl.skador ska försvinna, hena det till rätt mått och sen lämna ut till kund.
Om man sätter i en spetsig "nos" på en hålindikator så går det ganska bra att mäta upp hur djupa reporna är redan vid första granskingen av blocket / skadan. Om inte bearbetaren är så van att han ser / känner det utan att behöva mäta efter att få uppg. om hur mycket borret ska ökas (de nya kolvarna maxmått + önskat kolvspel).

Och orsaken till sämre komp i den 3 dje cylinder beror också på att insugsventilen hade knappt spel alls.

Att ta ett komp.prov utan att först kollat (och vid behov åtgärdat) att ventilspelet är rätt, resulterar oftast i felaktiga värden = oanvändbart!

Han höll hårt på att jag måste ha originalpackning på toppen, bilpackning håller inte.

Kan inget om den motortypen (fel typ av bränsle..) men har för mig att även de lite mera seriösa leverantörerna av packningar har samma art.nr på toppackningen till både B21 och AQ140. Vad som även påverkar om en packning fungerar eller inte är hur mycket borret är ökat, då den ökningen "tar på" den ytan på blocket som förstärkningen i packningen ligger an emot.

Borde inte vara några problem att få fram info om hållbar toppackning till den motortypen då det är (ivf har varit) en av de vanligaste i sverige att trimma. Kolla tex på sävarturbo, där finns massor med "volvotrimmare" som är duktiga på att hitta hk i de. Ganska intressant läsning, även om det kanske inte intresserar en "just i sak" då många där verkligen brinner för det de håller på med, även i motgång.

Men fasen vad de kostar, långt över 100 e.För en packning !

Kolla med KG Trimning, tror att de har rätt delar till bra priser när det gäller g:a Volvomotorer. http://www.kgtrimning.com

rallejohansson skrev:Bild
är detta ngt att bry sig om

Ser inte alls bra ut, mer än ett fel på den bilden som tyder på defekter. Ta ut kolven och fota den sidan av den som löper mot reporna i cylindern.

Bild

Här har troligtvis någon försökt att hona bort rostskadan (utsticket från det går alltid att slipa bort, värre är det med groparna..) då heningsmönstret ser lite annerlunda ut jämfört med hur det är på de andra bilderna.

rallejohansson skrev:Gör nu så här ..

- om det blir utdömt så tar jag nya blocket och gör en bearbetning på detta med nya kolvar och uppborrning.
- locket planas och ventilerna gås igenom ( läste på nätet att dessa kamaxlar lär hålla i evighet ! )
-nya lager i blocket efter koll med plastigage. ( borde axeln bearbetas ? )
-volvo topplockspackning plus nya bultar
-ny oljepump kanske

Är det inte lite väl lyxigt att offra på en borrning och nya kolvar till en motor som används så få timmar / år? :svettas:
Borde gå att hitta en användbar underdel från någon bil som har så pass mycket kvar att ge att det räcker till "båttimmarna".

Översyn på toppen är oftast alltid i behov och en ok packningsyta är en förutsättning för att toppackningen ska få en chans till att hålla.

Nya bultar alltid bra, speciellt om man inte vet vad de g:a har varit med om / utsätts för.

Då en båtmotor går under långvarig belastning så blir oljan lätt lite tunn, vilket ställer höga krav på oljepump och lager. Så vid minsta tveksamhet (mät) byt till nytt. Lager är billigare än lagerhaveri...
Använder mig själv aldrig av sådant där "teoretikersnöre" (plastigage) då det bara visar spelet i exakt den rikningen som det legat i vid testet (inget om ovaliteten, max / min mått). Hålindikator + micrometer är det enda rätta, OM man vill får fram de exakta måtten!

Seså, ut och mecka lite nu så vi får nya inlägg (och bilder) att studera... :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

rallejohansson (trådstartaren)

#72 » 17:57:56, 27-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här igen efter diverse.

Skickat " nya " locket på bearbetning.Mannen där på firman sade att de skulle försöka polera upp ytan på kammarna så kanske det blir bra med den gamla D kammen ändå.Skulle kollas hur det är med styrningarna, ventilerna , nya tätningar och planing så lite som möjligt.
Firman sade att de inte haft problem med packningar av märket Reinz (stavvvfel ? )Nya bultar också på kommande.
De skall också justera in ventilspelet då jag inte har rätt verktyg eller brickor för detta.Aldrig gjort det heller.
Nu vet jag så mycket att man kan konstatera att motorn varit upp kanske flera gånger.Nytt lock har nån satt dit och det är då gjutnummer 1000160, dvs inte originalmarinlock, tyvärr.

Och vid närmare undersökning efter goda råd av dimorep , tack skall du ha , så försöktes det med att kolla hur mycket loppen är slitna.

Tror det antagligen är rätt så här : kolvarna är stämplade 92.975 och så finns där ett märke till " SP 0,025 " som torde betyda spelet .
Då borde loppen vara exakt 93.000 mm som nyborrade till största möjliga kolvstorlek ( som standard, det finns säkert trimgrejor soim är större ).
Oversize 2 står det i Seloc manualen att detta betyder.

Och höll på halva dagen och försökte detta att mäta inre diametrarna.
Efter diverse putsning och injustering av det från Biltema inhandlade verktyget , cylinderindikator art. 19-1510 så kom vi fram till att det inte är slitet mer än ca en och en halv hundrade del .Inte mera kast varken nere eller upp.
Enligt seloc så får glappet vara 0.03 mm eller 3 hundradedelar.

Men, men de där risporna, det känns med nageln , likaså med rostfläckarna.Så nu skall blocket ut.

Talade med min starke granne och hans brorsa så nu blir det " talko " som vi brukar säga här.Vi lyfter ut skiten med bara armkraft ( läs , dom lyfter, jag hojtar och domderar )

Dessutom mera problem:
För vi hittade ett konstigt fel till, se foto och skitig skruvmejsel och tygslarva.

För i somras när det var lite problem med expansionskärlets kork, som inte höll tätt, så märkte vi att kylarvätskan inte var grön som den brukar vara utan såg ut som om den vore blandad med olja.Brun till färgen .

Sköljde då upp systemet , öste ca 70 liter sötvatten igenom systemet.Såg rent ut det som rann ut i avtappningshålet nere vid blocket.
Minns detta för jag bar ämbarena själv.
Och fyllde nytt 50 procentigt utblandat med grön kylarvätska .
Man skulle kanske tycka att kylkanalerna borde se hyggliga ut nu då, men nehej.Smetiga värre och det kan säkert inte vara bra för kylningsverkningsgraden.
Även färgen på kylarvätskan hade ändrat färg under sommarens lopp, blivit brunare.
Eller är det normalt att gamla motorer har smet inne liggande på cylinderns kylsida ?
Kan man tänka sig att nån inte på väldigt länge bytt vätskan ?

Trodde själv att tidigare ägaren hade i misstag hällt smörjolja i systemet och inte brytt sig om att skölja ut detta ?

Eller är det möjligt att värmeväxlaren läcker så att det kommit saltvatten in på sötvattensidan ?

Eller oljekylaren, borde inte oljan ha mycket högre tryck än sjövattnet och således åka ut i sjön då?

Misstänker värmeväxlaren sjövatten/ sötvatten .

och det andra nya blocket kollades också med cylinderindikatorn.Där är mera slitage, i nån cyl var där över 0,04 glapp.Men denna motor är inte uppborrad, så det går att sätta in nya större kolvar.
Men först skall blocket ut ur båten, håll tummarna att vi inte fäller det på ömtåliga saker

Här några foton, slitagemärken osv

om man ser riktigt noggrannt så syns små körnarmärken på ventile,tre så prickar.Nån haft upp detta
Bild
Bild
bilblocket
Bild
Bild
Bild
Tygslarvan var ren före instickning i kylkanalen, samma med skruvmejseln
Bild

vad anser ni om smeten ? Är det normal misskötsel eller ?

Andra blocket från reservmotorn har inte detta symptom.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

MN

#73 » 08:23:22, 29-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ralle: Hur mätte ni lyftarhöjden? 13 mm låter osannolikt bra för en D-kam som är väldigt lik men med mindre lyft än en K-kam som lyfter typ 11,95 mm. 0,6 mm skillnad i lyft känns ju som om de slipats på frihand med vinkelslip.... :grin: Polera upp en skada kam? Lite pittinggropar (om de inte sitter precis på nocknäsan) hade jag kunna ta men när t o m bascirkeln ser ut som en slutkörd lagerbana till ett rullager?

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

rallejohansson (trådstartaren)

#74 » 16:30:43, 29-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej MN


jo, får nog erkänna att lyfthöjden inte mättes med ngt proffsverktyg.Hade bara ett skjutmått och mätte på ventiltallriken genom att sticka ut skjutmåttets klena " pigg ".Och det där måttet är inte riktigt friskt heller, har nån gång mätt på en borr tex 5 mm och då har det visat fel.
Så det är säkert inte det exakta värdet.
Hittade nånstans på nätet hur mycket det skiljer mellan A och D kammarna.Var det kanske en mm ?

Om kamaxeln som nu är på putsning så är det inte högsta punkten som har skador utan alldeles efter och även lite före översta kamkanten.

Och idag märkte jag att kolvtoppen på båtmotorn är helt slät men bilmotorn har en ingröpning in mot mitten av kolven

vad kan detta betyda ? Är det för lägre kompression ?


Lite jobb att få till en ordentlig ställning att lyfta ner motorn, vi provade lyfta med grannen men det slutar nog illa om vi bara lyftar med armkraft.

Har nu kapat en tall och bygger lite kraftigare system, höjden blir över 4 meter.Båten står vid en strand på en kärra gjord av Scania axel så det är högt.

Nån sade att smeten i motorns kylsystem kan bero på att locket läckt nån gång tidigare och oljan pumpats in i kylsystemet via oljetryckskanalen, vad säger ni om det ?

återkommer och är tacksam för alla kommentarer :mrgreen:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#75 » 22:02:19, 29-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla sörja och beläggning i kylkanaler blir som isolering och hindrar då värmeväxlingen ut till kylvätskan, knappast något bra på en motor som går så pass varm... :???:

Att renovera en motor innebär lika mycket att man åtgärdar/återställer kyl och smörjkanalerna som att se över topp, cylinder och vevparti!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se