Tackar för svaren.
Väldigt vad ni har bra minne och känner till detta!
Gson , jo det där topplocket är inte original.
En bekant har berättat att han nån gång på 80 talet hade bytt ut ett originallock till ett annat av gjutnummer typ ....160.
Och allt monterades efter konstens alla regler och renoverat var det också .Men med detta lock så orkade motorn aldrig ta fulla varv mera.De sjönk med närmare 800 rpm.Från 5300 rpm till 4500 rpm.
Och nu i somras så fick vi inte heller upp varven fastän vi t.om bytte till en propeller med mindre stigning, minns inte exakt men tror det var omkring 4300 som den varvade.
Men farten var ganska bra ändå, över 20 knop ( Flipper 700 skrov )
Tror att båten nog borde få en starkare motor, kanske ca 150 hk bensin.
Har nu idag kollat " nya " topplocket som förra ägaren sade är renoverat.Det kanske stämmer för inget av spriten har runnit ut vid ventiltest, alla täta således.Och alla ytor ser fina ut på detta lock.Kollade närmare loppen i cylindrarna, där är inga repor eller rost heller.
Tänkte nog att kanske vi nu gör en test med det nya locket och monterar det på gamla blocket.Eller om man ork, sätter in bilmotorn i stället.
Vi har nog lite jobb med ett dylikt byte, båten står vid strandkanten och man kommer inte till med maskiner som kunde lyfta.Allt borde ske med handkraft och på byggda ställningar i så fall.
kimmen : jag har inte tillräckligt med erfarenhet av repor i lopp så jag kan inte säga om de är djupa eller inte.Men med fingret känns det inte.Borde man putsa tvärsöver med vattenslippapper ?
Ännu om rostsymptomen:- verkar vara så att fukt kommit in och lagt sig på kolven i " nedre " kanten.
Då motorn är snedställd ( lutar mot vänster sett framifrån ) så har det legat vatten där och frätt.Bara två cylindrar verkar ha detta i någon mån.
Kan man utvidga kanalerna själv med Dremel och slipstift ?
ps Vågar nån ge rekommendationer var och vilken leverantör man kan lita på angående nya delar, måste det vara marinbaserat ?