Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Båtmotor VolvoB21/AQ140 A/ avgaslimpa

161 inlägg • Sida 11 av 11
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

ac tc

#151 » 20:22:32, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det inte flyter så är det inte olja. Säkert grums från kanalerna.
Vilken typ av glykol har du använt?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



magirus

#152 » 20:25:33, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, skulle det vara olja torde den stanna på ytan.
Ta en rejäl sväng och varmkör, kolla temp och hur det cirkulerar innan upptagningen.
magirus
 

rallejohansson (trådstartaren)

#153 » 20:29:50, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använt nån typ av kylarvätska som är helt grön, finns att köpa i 10 liters kärl.Och blandat ut 50 % med brunnsvatten.
Om smeten är från kanalerna så är väl ända möjligheten värmeväxlaren.Den är ju från 1978.Samma som hela båten.
Original Volvo Penta och mycket svår att renovera enligt en man som jobbar på kylarservice( Nissens)
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#154 » 20:33:24, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tempen rusar upp i topp men termostaten inte har öppnat (dvs övre kylslangen inte är varm) då torde man kunna misstänka kompressionstryck i kylsystemet.
magirus
 

rallejohansson (trådstartaren)

#155 » 08:35:31, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har nog alltid blivit snabbt varm, men inte överhettad.Mätaren har hållits på det gröna området.
Vet inte om ägaren har kollat hur varm slangen är när tempen är uppe men gångvärmen som vi monterat har fungerat fint, blåser gratis värme.
Nu har sommaren varit varm här så denna funktion har nog inte behövts.
Börjar tro att det är flera fel, värmeväxlaren har ngt fel och läcker saltvatten in i sötvattensystemet
och att kanske toppackningen håller på att ge upp.

Återkommer senare när det testats mera
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#156 » 09:28:55, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra! Väntar med spänning på vad du finner!
Lycka till :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

63an

#157 » 10:40:56, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De går väl att försiktigt testa med provtryck. alla detaljer du misstänker så kommer svar hur läget är, sen har du kollat tempmätningen på motorn så den inte visar fel? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#158 » 18:27:46, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte testat med IR mätare ännu, skall göra det före båten tas upp.

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#159 » 16:09:34, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt grön glykol, det låter som propylen glykol ( PG, giftfri ).
Provade med sån i min aq140 och då gick den gärna lite varm. PG har sämre värmeupptagnings förmåga än vanlig glykol.
Motorn ska ha Volvos blå dvs samma som mopar g05,ford motorcraft gold.

Vad jag kom ihåg av motorn var mest en erbarmlig tomgång kall som varm och svårstartad kall och riktigt varm.
Skulle inte kunna tänka mig köpa nåt liknande nånsin mer...varken aq140/145/151. 280 drevet var en pärla så när på drevlyften och backhaken.
Ska man ha en bensin motor i båt så är cheva smallblock v8 helt överlägsen med billiga och lätt funna delar.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

rallejohansson (trådstartaren)

#160 » 21:17:54, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för info ac tc.
grabben var hit idag och sade att han skall ut ännu en gång.Sedan är säsongen nästan slut, då ju semestern är det också.
vi hörs senare :grin:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#161 » 18:22:40, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Det här tycks vara en evighetsstory.
Ifjol gick allt rätt så bra, motorkylarvätskan var dock som tidigare konstig till färgen.Trots byte.
Och i år har det hänt mera på kylfronten.Efter de två första resorna där motorn gått bra så märktes att expansionskärlet svämmat över så mycket att det var alldeles blött under motorn av brunfärgad vätska.Saltvattenpumpen har pumpat saltvatten in i systemet som börjat rosta, därav den fula färgen
Tog upp värmeväxlaren, där mässingsdelen där saltvattnet strömmar på ena sidan och kylvattnet på andra sidan.Denna del har en propp nertill som man kan avlägsna för att tappa ut sjövattnet.Och där har det ärgat mycket.Ändrade om( proppen togs bort ) och hårdlödde och trodde felet var avhjälpt.Men nej, mässingsplåten var för frätt att det uppstod flera för ögat osynliga mikrosprickor som läckte vid körning.Det går inte att testa med vatten, man måste ha nån lättflytande vätska, typ bromsrengöring.Försökte limma med tvåkomponent lim och det höll men nya sprickor uppstod hela tiden.

Så vi skaffade en Bpowman kylare för 160 hk och nu fungerar det ok.
Några foton säger mera, vi har flyttat kylaren i en låda bredvid motorn.Desperata lödningar, hård och mjuklödning och som sagt limning där man inte kan löda.


BildSvårt att löda snyggt då vi fick vara så försiktiga med värmen
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se