Det här tycks vara en evighetsstory.
Ifjol gick allt rätt så bra, motorkylarvätskan var dock som tidigare konstig till färgen.Trots byte.
Och i år har det hänt mera på kylfronten.Efter de två första resorna där motorn gått bra så märktes att expansionskärlet svämmat över så mycket att det var alldeles blött under motorn av brunfärgad vätska.Saltvattenpumpen har pumpat saltvatten in i systemet som börjat rosta, därav den fula färgen
Tog upp värmeväxlaren, där mässingsdelen där saltvattnet strömmar på ena sidan och kylvattnet på andra sidan.Denna del har en
propp nertill som man kan avlägsna för att tappa ut sjövattnet.Och där har det ärgat mycket.Ändrade om( proppen togs bort ) och hårdlödde och trodde felet var avhjälpt.Men nej, mässingsplåten var för frätt att det uppstod flera för ögat osynliga mikrosprickor som läckte vid körning.Det går inte att testa med vatten, man måste ha nån lättflytande vätska, typ bromsrengöring.Försökte limma med tvåkomponent lim och det höll men nya sprickor uppstod hela tiden.
Så vi skaffade en Bpowman
kylare för 160 hk och nu fungerar det ok.
Några foton säger mera, vi har flyttat kylaren i en låda bredvid motorn.Desperata lödningar, hård och
mjuklödning och som sagt limning där man inte kan löda.
Svårt att löda snyggt då vi fick vara så försiktiga med värmen