Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Båtmotor VolvoB21/AQ140 A/ avgaslimpa

161 inlägg • Sida 10 av 11
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

bangt

#136 » 21:51:26, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det inte bara att pumpa tre gånger med gasen,då brukar dom hoppa igång. men lite griniga kan dom nog vara..
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008



dimorep

#137 » 20:33:54, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått här då, blivit något båtåkande under sommaren..?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#138 » 21:02:52, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han har privata problem med hälsan :laes_detta: Annars funkar det bra med skutan med motor :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#139 » 17:58:40, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla. :grin:

Nu är båten uppe på land efter en fin säsong.

Nästan allt har fungerat bra, endast en saltvattenslang läckte på ett besvärligt ställe.Men det och ett annat fel ( tändspolen blev lite het) är nu ok och motorn gått fint.
Den startade bra, gick jämnt och åt ingen olja eller kylarvätska heller.Oljetrycket ca 5 kg , kanske aningen lägre som varm.

Och kupevärmen behövdes inte alls i denna säsong, härligt väder som det varit här på sistone, riktigt indiansommar.

Kollade idag drevoljan, även den var helt ok.

Tackar er alla för ert engagemang :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#140 » 18:09:03, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tändspolen blev het som du skrev, kanske den skall ha ett förkopplingsmotstånd
kolla om dina brytarspetsar är brända eller blåanlöpta
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rallejohansson (trådstartaren)

#141 » 18:33:35, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kimmen, tack.

Vi hade problem i fjol och då köpte grabben en elekronisk grej utan spetsar.
123ignitor tror jag den heter.
Har mätt ohm på spolen, vill minnas att det var ca 4 Ohm och det torde duga för systemet sägs det,men kanske man borde köpa nån annan?

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#142 » 18:52:29, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bry dej inte om att ändra det funkar som det vore nyskick på fördelaren! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#143 » 19:53:59, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 ohm, fortsätt å kör...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rallejohansson (trådstartaren)

#144 » 09:34:38, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla :???:

Jaha, nu börjas det igen.
Skall man skratta eller gråta nu men följande har hänt.

Ifjol var allt helt ok, motorn gått bra och i år skaffade vi en ny tändspole, så den har startat verkligen bra.

Varvet som byggt båten har tydligen haft det lite bråttom för inkommande luftintag / utsugsblåset har varit aningen underdimensionerat.De har inte gett sig tid att borra ett tillräckligt hål för slanganslutningen till utgående luften från fläkten som gör detta.Borde ha varit ca 80 mm hål men där var endast några små hål, typ 6 mm , kanske 5 stycken.

Nu är detta åtgärdat och även en ny kanal där frisk luft tas in.


Men det är inte detta som stör nattsömnen utan följande saker.

- råkade se att kärlet(hemmalagat) där överloppsvätska samlas när kylarvattnet är hett var helt fullt trots att motorn var kall.Hade inte sugit in som det brukar när den kallnar.

Tog upp kärlet för närmare koll och vad syntes, jo en brunaktig bottenbeläggning i kärlet.
Tömde ut all vätska och bytte vätskan till ny, men sköljde ej.

Nu har båten igen varit på ungefär 5 timmars körning och samma smet syns igen i kärlet, men ännu har inte vätskenivån stigit .Sögs tillbaka denna gång.
Den utbytta vätskan luktar inte fräscht utan kanske lite som olja eller bensin och i stora kärlet där vi förvarar gamla vätskan kan man se ( svagt ) en oljerand?

Är nu detta ett säkert tecken på att topplockspackningen håller på att ge sig?

Vi köpte ju inte originalVolvo Penta lockpackningen då det var så in i tusan dyr,Så det blev en Victor Reintz som motorbearbetarens skaffat.Nya lockbultar användes och locket är ju renoverat, nygammal från en 740 Volvo

Problemet kan inte vara skit från revoveringen för vi var noggranna med att tvätta allt.

Undrar också om värmeväxlaren saltvatten / kylarvätska börjar ge upp, att kanske smeten kommer därifrån?

Hoppas nån kan hjälpa med goda råd.


Sista fotot visar dåligt randen som bildats i kärlet med gamla vätskan, den syns som oregelbundet ett band i plastkärlet, inte alls skarp kant utan utbrett område p.ga av rörelse i kärlet när vi flyttade det


Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#145 » 09:39:44, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan de vara lite småskit som spolats fram i systemet? Slå upp de i en dunk å låt det stå lite ljust så får du se om de börjar växa! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rallejohansson (trådstartaren)

#146 » 12:43:19, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gamla kylarvätskan på tre olika sätt förvarad, dels plastkanistern, dels en gammal sillburk ( det blir väl alger där av sillen ) och dels i en lite större glasburk .

Verkligen underligt detta för när grannen var här så luktade vi i kärlen och vi tyckte båda att det inte luktade helt fräsch kylarvätska.
Nånting i stil med bensin eller olja.


Frågor, ges det svar, tack?


Om topplocket läcker i närheten av oljekanalen som matar kamaxeln så borde väl oljan blandas i vätskan?

Eller var locket från början felaktigt?

Varifrån kommer den brunaktiga smeten?

:aaargh:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#147 » 13:01:21, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du går till botten med problemet får vi inga svar :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magirus

#148 » 10:13:32, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, sjunker skiten till botten av kärlen?
Olja brukar väl lägga sej PÅ vatten :klia:

Hur reagerar motortempen från kall till varm?

Bubblar det i kylsystemet efter att termostaten öppnat och motorn går?

Komptest samt provtryck kylsystemet innan demontering, det kan ju visa på/utesluta en del fel.

Lycka till :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

rallejohansson (trådstartaren)

#149 » 11:38:07, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiten sjunker ner till botten efter en tid.Felet märktes egentligen av två orsaker, dels att expansionskärlet var smockfullt, dels att färgen på kylarvätskan inte var klar och vackert grön.
Efter en tid i uppsamlingskärlet så lade sig skiten på botten men det som jag är mest oroad för är att det verkar ha blivit en oljerand i plastkärlet, dit vätskan först pumpades.
Numera är vätskan vacker igen, endast skit på bottnet.

Vad jag vet så har tempen varit ok
Vet inte om det bubblar, har inte kollat då det inte är jag som kör båten.

Får väl i samband med upptagningen kolla kompressionen.

Måste gå till botten med detta!
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#150 » 11:53:25, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får vi inte veta varför :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se