Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Båtmotor VolvoB21/AQ140 A/ avgaslimpa

161 inlägg • Sida 1 av 11
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

rallejohansson (trådstartaren)

#1 » 21:52:15, 05-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:?
Grabben investerade i en Flipper 700 båt nyligen.

Årsmodell kanske 76, motorn från samma årtionde antagligen.

Stått på land i över 3 år nu utan användning eller service.

Där är en Volvo penta B21 bensinmotor som lär kallas AQ140A.

Den är bestyckad med två Solex 44 PHN3 förgasare och inte försedd med nån typ av choke.
För att få igång den måste man pumpa med gasreglaget väldigt mycket tills motorn blivit varm, och dessutom hålla varvtalet över 2000 r/min.

Har haft den ena förgasaren på ultraljudstvätt ( för att se om det alls lönar sig ) och den ser ren ut nu.Men före tvätten så var där i flottörkammaren ngt vitaktigt mjöl som gick delvis att putsa bort med pensel och bensin.

Har inte hunnit testa förgasarna ännu men undrar vad ni anser om detta ?

- har dessa motorer den här egenskapen från början eller är det som en montör sade att avgaslimpan är sönderrostad ( det syns att den är utbytt åtminstone en gång då färgen inte är volvos original )

Där lär vara nån mellanvägg i limpan som skiljer avgaserna från cyl 1 och 4 från 2ans och 3 ans utlopp ,

Varför är det så viktigt att de skiljes åt ?

Denna skiljevägg lär rosta mycket och då fördärvas också utloppet från fyrans cylinder också sägs det.

Försökt söka på alla båtforum i sverige om detta men vad säger ni här ?

tacksam för alla svar

Flyttade tråden till lämpligare forum /magloman
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



fretchi

#2 » 22:27:14, 05-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller kallstarten är det ju inte konstigt att den går illa till en början om den saknar choke. Då får man, som du säger, nyttja accpumpen som choke istället.

Frågan är ju om det var så original, eller om det blivit bortrationaliserat av någon tidigare ägare?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rallejohansson (trådstartaren)

#3 » 07:57:04, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var igår till Volvo för att kolla läget med reservdelar.
Det fanns inte packningssatser eller reparationsdelar till förgasarna
Men ny limpa fanns, den kostar 800 euro.

Och försäljaren sade också att den här typen av motor har aldrig haft choke, tyvärr.

Har sökt på många svenska forum om hur man bygger ett bra avgassystem, men ingen har info att ge om detta.

Tänker nu så småningom ta bort limpan och sedan om den är sönder, göra en ny av syrafast.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

MN

#4 » 07:58:55, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en B21-230 bilmotor används ett grenrör + avgas enligt principen 4-2-1 så det finns uppenbarligen ett behov att hålla isär avgaspulserna från cyl 1-4 och 2-3. Kan vara för att undvika att pulser går in bakvägen i ngn grancylinder ellar att man vill utnyttja scavenging.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

kimmen

#5 » 08:37:56, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den saltvattenkyld?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rallejohansson (trådstartaren)

#6 » 14:50:19, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorblocket är sötvattenkylt men avgaserna kyls med sjövattnet.

Också oljekylaren kyls av saltvattnet för att sedan gå in i limpan och då kyls avgaserna.

Har inte haft upp ngt ännu då det är aningen rostiga bultar som håller i hela härligheten.Försöker nu blöta upp diverse skarvar och bultar med en blandning av ATF olja och azeton.

Har goda erfarenheter av denna blandning som nån satt ut på internet som den" bästa rostlösaren ever ".
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#7 » 21:35:42, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att röret ser ut som det gör på motsv. Bilmotor är säkert en enklare avstämning av avgassystemet. I en avgaslimpa har du knappast någon avstämning så varför det skulle vara så känsligt vete tusan. Förmodligen har motorn inte heller någon kamaxel med lång duration och mycket overlap som skulle kunna ställa till det.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

OskarT

#8 » 21:58:04, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart inne på forumet Maringuiden.se har ett bra forum där

Limpor brukar rosta du kan ju kolla efter piratdelar på tec cromemarin
penta orginal är oskäligt svin dyrt

http://crommarine.bai.se/default.asp?sP ... ryId=3037&

2900 för en limpa
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05

rallejohansson (trådstartaren)

#9 » 22:02:16, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med frätningen av topplocket lär ha förstört många lock och bara vid fjärde cylinderutloppet och då utvecklade Volvo följande.

(för att motorägaren inte skulle behöva riva bort locket )

Man gjorde nån typ av handvevad fräs som sattes fast i fjärde cylinderns utlopp.
Alltså i bulthålen där limpan sitter fast.
Då kunde man fräsa ut lite material och därefter lägga in nån ring av ett starkare material .
Fräsen lär ha varit uthyrningsmaterial från Volvo men jag hittar ingen bild.

Fräsen var också så konstruerad att det var bara att bulta fast den och veva på tills något inbyggt stopp tog emot så man fick direkt rätta dimensioner både på diameter och fräsdjup

Finns väl knappast längre. :slag:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#10 » 18:08:58, 07-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och "steg II" är följande (när det inte ens finns något att fräsa ur och fälla in ringen i)...

Bild
Först uppsvetsning till något som liknar en ny fläns, sen urborrning för infällning av förstärkningsring.

Det börjar ta på de g:a Volvo delarna, så allt är inte negativt med saltvattnet... :mrgreen:


Det är just pga limpans konstruktion som gör att det inte går att ha några vassa kammar i de motorerna, de blir inte av med avgaserna på rätt sätt (fel "puls" och för högt mottryck).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

fretchi

#11 » 00:25:24, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bild på limpan på google. Flödesmässigt såg den ju rent katastrofal ut. Säkerligen är den tämligen duktig på att bygga upp mottryck. En lite vassare turbokam kan kanske funka. Dessa är ju byggda med för att klara avgasmottryck bättre, iom. mindre överlapp.

Vad det nu har med saken att göra :grin: :off_topic:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rallejohansson (trådstartaren)

#12 » 20:21:03, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack dimorep och fretschi

Oj oj oj, det börjar verka överkurs detta.

Jag har inte tagit loss limpan ännu.

Kanske ni kan förklara det där med strömningen för om jag bygger en ny av syrafast, skall man då ha betydligt större dimensioner eller vad är felet ?

Måste man ha 4 stycken rör som går långt ner i utloppet förbi topplocket
Eller vad .....?

Har du fretschi länken till bild på limpan, har själv hittat diverse men ingen som visar hur den är gjord innanför ?

Hittills har det varit förgasarputs och byggning av bättre lufttillförsel in i motorrummet, ( ber om ursäkt att jag glömt fotografera ) :slag:

parentes med info:

Gjorde för kanske 20 år sedan ett syrafast avgaspaket till min egen båtmotor.( Rover 2, 25 liters diesel ).
Det är enkelt gjort, fyra rör ut från varje avgaskanal och dessa är anslutna till ett fyrkantsrör som är om slutet av ett annat lite större .I mellanrummet cirkulerar sedan saltvattnet .Avgaserna går sedan vidare raka spåret ut till avgasslangen dit saltvattnet också leds.
Liten effekt ,kanske 30...40hk, men det har fungerat bra.

Men det gäller väl andra lagar när det är mera effekt ?
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#13 » 12:23:24, 09-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du bara ha en liten smidig lösning och inte är så brydd i effekt så gör ungefär så som du beskriver. Det funkar säkert bra, utan att på något sätt vara optimalt.

Eftersträvar du effekt, så bör nog primärrören vara längre, samt att de går ihop fint i en kollektor. Då får du en avstämning av avgassystemet som hjälper till att tömma cylindrarna. Längden på rören har rätt stor betydelse i det fallet.

Jag skulle nog försöka göra en limpa, men åtminstone försöka få till lite flödesvänligare radier i den i varje fall.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rallejohansson (trådstartaren)

#14 » 20:49:21, 09-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog isär så mycket att man slapp till att känna att väggen är hel.Den går tvärs över röret där avgaserna kommer ut.Försökte ta foton men det blev inget av själva väggen.

Fretchi, var hittar man lite info på radier och anslutning av rören ? Har du nån bra länk ?

bild av motorn ovanifrån
Bild

limpans utgående ända och slangen som skarvar till utgående röret

Bild
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#15 » 23:15:13, 09-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte mig något i denna stilen:
Bild
Originalets URL: http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/203862170/Turbo_manifold_for_BMW_92_98_E36.jpg
Inte avstämt på något vis, men lite mer flödesvänligt och fortfarande kompakt. Kromet är dock valfritt :lol: .

Men det är ju mer jobb att få ihop en sådan, så man får väl välja själv vart man lägger ribban :)

Men, är limpan hel, så kör med den, i alla fall tills du tycker båten går för sakta :D
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se