Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Båtmotor VolvoB21/AQ140 A/ avgaslimpa

161 inlägg • Sida 9 av 11
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

magirus

#121 » 19:40:46, 28-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...som grovsnus då? :vissla:
:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 



rallejohansson (trådstartaren)

#122 » 19:14:43, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka till vardagen .
Vi har nästan plusgrader nu och motorn borde sättas ihop.Då isen ser för bedrövlig ut på fjärden här utanför, öppet vatten redan.Så våren kommer snabbare än man tror?

Men det uppstod ett litet problem.

Tänkte försöka rensa oljekanalerna som går från oljepumpen och vidare mot oljefiltret.
Där är en ingjuten kanal som har proppar i ändarna.
Dessa proppar sitter som berget och dessutom passar inga vanliga verktyg där.Då det är en fyrkantig tapp som borde passa i hålet, konstig dimension , antagligen tum? Detta verktyg har vi inte.Försökte med standard hylsnyckelskaft modell mindre, det glappade för mycket.

Försökte öva på bilmotorblocket men det lossnar inte fastän värmt med värmepistol.Gassvets finns inte mera tyvärr.


Undrar vad ni anser nu?


Alternativ 1- skall jag svetsa en bult på den där konstiga proppen och dra loss med våld . Och rengöra själv med piprensare, diesel eller .......? och ny normal bult med loctite på sedan?

Alternativ 2 - inte ta loss propparna och i stället föra blocket på förnyad tvätt till annan firma som har bra tvätt

Den firma som bearbetade , dvs, honade och planade blocket, gjorde inte tillräckligt rent tycker vi.

Har själv bara en vanlig 100 bars högstrycksspruta utan värme, så det går inte nu vid ca nollgrader.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#123 » 19:19:39, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte möjlighet att slipa ner en förlängare med större dimesion? Kan vara gänga andra hållet man vet inte förn man provat!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Fredrik_

#124 » 23:20:05, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Oljepluggsnyckel'?
Finns varianter med olika fattningar åt alla möjliga håll...
tex Biltema 19-1175

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#125 » 17:22:32, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt nyss och var på dåligt humör ! Se foton nedan.Tänkte redan erkänna att 63an haft rätt med denna rep, då det blir kostsamt och gammalt skrot är det också. :mrgreen: Men det gör ja int ! ( ännu ) :lmao:

Nu har Fredrik antagligen löst problemet och då han gav rådet att kolla oljepluggsnyckel.
Kollade idag biltemakatalogen men missade ju denna nyckel.

Så än en gång har maskinisten räddat dagen ! :buga:

För vi försökte få loss tappen med att först svetsa rostfritt på en ända som ursprungligen var en platt skruvmejsel för skruvdragare.
Detta blev ej tillräckligt bra så vi svetsade fast ändan direkt i tappen som skulle bort.
Då kom den loss.
Det finns ännu två tappar bakom svänghjulsgaveln, och de borde bort med ett lämpligare verktyg a la Fredrik_

Prövade med en T 50 tapp från biltema den också, smirglade lite av två av tänderna och det lyckades men ser jäkligt ut.
Tappen är konisk och ca 13 mm i klenare ändan, verkar vara liknande man ibland ser hos rörmokare.


fortsättning på denna uttöjda story fortsätter när och hur ?


verktyg modell homemade
Bild

Misshandlad tapp, hålet har varit fyrkantigt
Bild

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#126 » 20:58:11, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Dessa pluggar har NPT gänga, inte lika som vanlig rörgänga!!
(så du inte drar i "vanlig" och det går åt pipan. Jo, det går att dra i dom ,men det skiljer 1 g/tum i stigning)

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

rallejohansson (trådstartaren)

#127 » 18:28:07, 09-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack rospigg för infot. :grin:

Fick loss en plugg till .
Men en annan nästan sprack av behandlingen.Den gav sig i hörnen där materialet är mycket tunnt.Lossnade inte.
De sitter verkligen ordentligt fast , är kanske limmade.Skruvdragaren orkade inte, den dra 100 Nm sägs det i reklamen.(bosch)

Måste köpa nya pluggar varenda en och den som inte kommer loss frivilligt måste fås att göra det med svetsen.

Vet nån vem som säljer dylika proppar så jag inte själv åker på en propp. :mrgreen: ?


:off_topic:

sothi råddar nu bort allt också
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#128 » 19:24:51, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Tjolahej rospigg och alla andra .
Du hade exakt rätt med proppen.
Köpte nämligen på biltema ett tryckluftsmunstycke där anslutningen var det du sade. NPT gänga, 1/4 tum tror jag där stod på förpackningen.
Ett dylikt sitter nu där efter grovsvetsning av bult inne i hålet.Se foto nedan.Biltena har också en putsningssats för hagelbössor som vissa delar är ok att putsa kanaler med, dessutom piprensare för vevaxeln.

Så nu är veven där. (löper till o med runt än så länge, vågar inte utmana öde, ni vet hur det går om man skryter, jag har ännu ryggen sjuk av annat skrytjobb)


Och nu en intressant sak.

Oljetryckspumpen, den som varit i båten, är ju sliten .Vid närmare koll så märks att man bytt den tidigare till en pirat,Det står nog volvo på övre delen men den nedre där slitaget sker är utbytt mot en del med mycket sämre gjute.

Och samma metod på den nya som skall monteras, där är samma gjute, grova och inte alls original.

Det som skulle ha varit bäst förutom volvo original är kg trimnings bättre modell, den är fint gjord.Synd att den inte passade direkt .

Dessutom har jag kollat oljetryckrörets anslutningsstabilitet.Och gjorde två rostfria packingar som kanske klämmer till rörtätningarna bättre.

Här bilder som det alltid är svårt att få i rätt och snygg ordning


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

nog svårt att se gjutkvalitet på dessa foton, men kg trimnings är överlägset bäst
Bild
Bild
Bild

monterat kolvringarna idag, biltematången var ganska ok
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#129 » 19:35:55, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta de lugnt bara de där blir kanon! Sen blir de inte så många körtimmar om år med båt de e min erfarenhet så nog håller grejorna minst din livstid :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magirus

#130 » 19:36:55, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint att det rör på sej :thumme:
magirus
 

rallejohansson (trådstartaren)

#131 » 19:51:25, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ha ha 63an , tycker du att jag skall dö så snart? :grin:

tack tack magirus, sakta och ( o)säkert går det :vissla:



glömde att nämna att dieselbad och hammertite målning inte passar ihop.
Målningen rullar upp sig efter badet .

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Rushdie

#132 » 14:38:20, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte få till det med KG:s trimpump då? Att få tag på en B230-rör kan ju inte vara för svårt.

Eller kanske behålla originalöverdel och använda trimpumpens underdel och utväxling. Då passar ju det gamla röret också. Får borra ur gängorna ur den gamla pumpen först antar jag.

Gillar att det är tumgängade bultar till dom gamla pumparna :P
Rushdie
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:19:10, 22-11-2013

Mike59

#133 » 17:50:32, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev:Var igår till Volvo för att kolla läget med reservdelar.
Det fanns inte packningssatser eller reparationsdelar till förgasarna
Men ny limpa fanns, den kostar 800 euro.

Och försäljaren sade också att den här typen av motor har aldrig haft choke, tyvärr.

Har sökt på många svenska forum om hur man bygger ett bra avgassystem, men ingen har info att ge om detta.

Tänker nu så småningom ta bort limpan och sedan om den är sönder, göra en ny av syrafast.


Hade en sån motor på en havsrocka en gång i tiden och jag minns då inte att det var någon choke på den, men det gick bra utan.

Saknade då aldrig choken nån gång.
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

rallejohansson (trådstartaren)

#134 » 18:41:38, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen


Jo rushdie vi har skaffat en oljepump till .En pirat , se fotot i förra inlägg.Ville inte köpa en hel motor B230 för att bara ta tryckröret därifrån.

Måste fråga dig rushdie: varför är tumsbultar bättre i pumparna ?


Sen monterade vi den nya piratoljepumpen från drevdelar och även en biltema oljetrycksgivare.
Har vevat upp oljetrycket med en borrmaskin på mellanaxeln förrän vi satte dit kamremmen .Och då visade trycket 6 bar.

Och till mn063 osv kan nämnas att vi i förra somras monterade en plåt som täcker insugen .Det är en våldsam konstruktion som styrs av en skrotad vindrutetorkarmotor , och en LED lyser när plåten är nerfälld över insugen.
Detta hjälper till att få sup tillräckligt om kall motor

Annars väntar vi på bättre väder, här är snöyra och snötäcket ca 10 cm igen, men vi fick motorn inlyftad idag trots det.


off topic; var på en båtmässa och fick erbjudande på en volvo penta 4,3 liter , V 6 , mpi , 220 hk ? Lär vara GM block, Vortec.

vad sägs om en dylik, är det bra maskiner , nackdelar finns de,förutom bensinåtgången?
Drevet ( AQ 280 ) lär hålla närmare 300 hk sades det.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

63an

#135 » 21:33:38, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundera lite på om skrovet är så lämpligt till den motorn?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se